Gå til innhold

Nattevæter


Gjest bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Hei!

Jeg har en datter som blir 7 år nå i juli. Hun klarer ikke å holde seg tør om natten og nå begynner det å bli et problem for henne.

Da hun fylte 6 år var vi til lege med henne og fikk resept på minirin tabl. Til vår fortvilelse så virket ikke disse slik vi hadde forhåpninger om.

Vi har i lang tid praktisert faste dotider, lite drikke om kvelden osv osv. Alle gode råd er fulgt, men hun tisser og tisser hver natt.

Hun sluttet med bleie på dagtid da hun var 2,5 år - etter eget initiativ. Det har kun vært et sjeldent uhell etterpå og ikke en eneste gang siden hun var 4 år. Hun oppfattes som en kvikk og blid jente og er velfungerende på alle områder.

Vi vet ikke hvordan vi skal gripe dette ann nå. Jenta beklager seg over at hun blir våt om natten og vi føler oss maktesløse.

Jeg blir svært takknemlig for gode råd vedr. hvordan vi skal gripe dette ann nå. Noe må vi gjøre før det går ut over den metale helsen til jenta.

På forhånd takk for svar!

Med hilsen fra en mor som er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ingen hygelig problemstilling og slite med, det har vi også erfart. Det at din datter ble tidlig tørr og sluttet med bleie på dagtid av seg selv, har nok desverre liten innvirkning på tissingen om natten. Mange barn mangler helt eller delvis et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten, eller de sover så tungt at hjernen ikke registrerer signalene fra blæren at den skal tømmes og våkner ikke. Hva som stemmer for din datter sier du ingenting om. Tisser hun på seg hver natt eller noen netter i uken. Det finnes en rekke behandlingsmuligheter:

- drikkesrestriksjoner

- ta barnet opp om natten og tisse han/hun

- medisiner (tabletter/nesespray)

- alarm matte som ringer når den blir våt

- kiropraktor

- homeopat (naturmedisin)

- Endring av søvnmønster (www.drybed.com) tar lang tid og er svin dyrt.

En del av tingene ovenfor har du jo allerede prøvd, og de har alle en ting til felles. Ingen av dem gir noen garanti for at barnet slutter å tisse på seg om natten. Noen slutter desverre ikke før de har komet langt opp i tenårene, og må rett og slett leve med problemet selv om det er forferdelig trist og ikke kunne holde seg tørr. Vi har med våre barn så langt erfart at det eldste hjelpemiddlet av dem alle fungerer best, nemlig bleie, men den løser heller ikke problemet desverre. Gjør det bare litt lettere å leve med til barnet er utviklet nok til at problemet opphører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til bekymret. Du beskriver et problem som du desverre ikke er alene om. Det ser du også på svar du har fått av en annen mor.Det vi ofte anbefaler er å se litt på tissemønsteret på dagtid. Du sier at dere i lang tid har praktisert faste dotider. Da er det viktig at disse tidene gjennomføres hele dagen, også på dagtid i barnehage/skole om hun går der. Minirin har dere forsøkt uten effekt. Alarmmatte kan være et annet alternativ.Hos noen har det god effekt, mens hos andre er det gjerne resten av familien som våkner.Noen opplever tørre netter ved at barnet taes opp i søvne før foreldrene legger seg. Dette vil ikke lære barnet noe,men gevinsten er ofte tørre netter. Det finnes nattkalendere som de fleste helsestasjoner har, og detkan for noen være motiverende å bruke den for tørre netter. Det er ikke så lett å komme med nye råd da dere jo har prøvd det meste. Ta evt. en pause og start igjen med faste dotider, evt. minirin tabletter kombinert med alarm. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

polythenepam

Dette er ingen hygelig problemstilling og slite med, det har vi også erfart. Det at din datter ble tidlig tørr og sluttet med bleie på dagtid av seg selv, har nok desverre liten innvirkning på tissingen om natten. Mange barn mangler helt eller delvis et hormon som skal redusere urinproduksjonen om natten, eller de sover så tungt at hjernen ikke registrerer signalene fra blæren at den skal tømmes og våkner ikke. Hva som stemmer for din datter sier du ingenting om. Tisser hun på seg hver natt eller noen netter i uken. Det finnes en rekke behandlingsmuligheter:

- drikkesrestriksjoner

- ta barnet opp om natten og tisse han/hun

- medisiner (tabletter/nesespray)

- alarm matte som ringer når den blir våt

- kiropraktor

- homeopat (naturmedisin)

- Endring av søvnmønster (www.drybed.com) tar lang tid og er svin dyrt.

En del av tingene ovenfor har du jo allerede prøvd, og de har alle en ting til felles. Ingen av dem gir noen garanti for at barnet slutter å tisse på seg om natten. Noen slutter desverre ikke før de har komet langt opp i tenårene, og må rett og slett leve med problemet selv om det er forferdelig trist og ikke kunne holde seg tørr. Vi har med våre barn så langt erfart at det eldste hjelpemiddlet av dem alle fungerer best, nemlig bleie, men den løser heller ikke problemet desverre. Gjør det bare litt lettere å leve med til barnet er utviklet nok til at problemet opphører.

Eg er ei jente på 21 år, var plaga med nattevæting i mange år. Ofte skjedde det kvar natt, eg turte ikkje gå på overnattingsbesøk hos folk. Men fekk nasespray av legen som eg brukte når eg måtte overnatte heimefrå. Hugser ikkje kva den heitte. Den virka. Viss eg var med mamma og pappa ein stad, vekka dei meg midt på natta slik at eg fekk gå på do, det verka også. Etter kvart som eg vart eldre, skjedde sengevætinga mindre hyppig, og no har det ikkje skjedd på 4 år, trur eg.

Mamma og pappa nekta meg å drikke appelsinjus om kveldane, for vi oppdaga at den gjorde at det vart vått. Men sjølv om dei ikkje lot meg drikke noko etter åtte (eller noko slikt), så hjalp det ikkje alltid.

Håpar de får orden på problemet, eg veit korleis dattera di har det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nevø som var sengevæter helt til han var ca. 16 år. Alle vanlige tiltak ble prøvd - uten noe stort resultat. Men til slutt "vokste" han seg ut av problemet.

Det som er hyggelig, er at han tiltross for sengevætingen utviklet seg til å bli en trygg og velfungerende gutt på alle områder. Fikk seg kjæreste før han var helt kvitt problemet - og bor i dag sammen med henne:-)

Det største problemet under oppveksten hans var selvfølgelig overnatting borte. Han gjorde nok dette mindre enn mange andre barn, men jeg husker blant annet at han deltok på Norway Cup som 12 åring. Da hadde vi en ordning med at han ringte en onkel som sørget for ny sovepose neste dag hvis han hadde blitt våt om natten.

Det eneste jeg i ettertid tenker at burde vært gjort annerledes, er at han kunne vært utstyrt med hjelpemidler som hadde medført mindre skifting og vask av sengetøy. Det finnes "kladder" av tøy som man kan legge oppå lakenet og som suger opp store mengder væske. Disse er behagelige å ligge på (i motsetning til alle "engangsvariantene") - og gjør at man slipper å skifte på hele sengen ved uhell - "kladdene" kan vaskes og tørkes i trommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...