Gå til innhold

Avvenning av nattmåltid - hjelp


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Vet det har vært oppe mange ganger før, men det er så mange forskjellige meninger syns jeg!

Har ei skjønn jente på 5,5 måneder. På 5 mnd. kontrollen var hun 7 800 gram og 66 cm. Gir grøt om kvelden i ca 18 tiden. Lager til grøten etter at jeg har gitt pupp, så det tar kanskje en halvtime i mellom. Men hun er som regel ikke sulten, og spiser ikke så mye grøt. I tillegg så tuller hun veldig og blåser alt vekk... Men man skal jo ikke gi grøt først skal man?

Målet mitt er jo at hun snart skal sove om natten. Nå legger hun seg i 21 tiden etter å ha fått pupp. Vokner da som regel 2 ganger om natten. Siste gang ca. 05.30.

Hun kan da umulig trenge dette, om morgenen virker hun heller ikke særlig sulten.

Jeg lurer på: Skal mannen min gi vann, og hva slags vann skal det være? Kaldt eller kokt avkjølt? Hvis han må stå opp midt på natta å koke vann, mens hun gråter, så tror jeg ikke han gidder. Skal babyen tas opp for å gis vann, eller skal hun få det i senga? Ser for meg den skrikekonserten, for hun vet hva hun vil. Skal hun ikke tas opp for enhver pris?

Kan vel legge til at jeg enda har store problemer med å legge henne på dagen, det blir som regel noe skriking da. Pleier da å ta henne opp og trøste/ evt rape, og så legge henne ned igjen. Dette må jeg gjøre noen ganger før hun sovner.

Har ikke lyst til å bruke "skrikemetoden", men er det siste utvei? TRENGER SØVN! Får jo aldri mer enn 3 tmer i strekk. Har også begynt å jobbe tre dager i uken, og på dagtid sover hun så lite at det blir lite hvil på meg da også! Har også fått søvnproblemer, kan godt ligge ei heil natt uten å få sove, selv om jeg er dødstrett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Edel. Dette problemet er et problem som du trenger mer personlig veiledning på. Du sier det er mange meninger. Alle er forskjellige og en løsning som er riktig for en familie er nødvendigvis ikke riktig for en annen. Det er mange ytre faktorer å ta hensyn til. Det beste er derfor å diskutere feks. med helsesøster hvordan dere skal gå frem. Når det gjelder om morsmelk skal gis før eller etter grøt er det ene ikke mer riktig enn det andre. prøv deg frem. Når barnet er så stort så kan dere gi vann fra springen eller ha lunket vann på en termos som står klart. Begynner dere å gi vann istedenfor så er det ofte at de venner seg til det og våkner da for å få vann. Prøv at mannen din roer henne i sengen uten å ta henne opp.For de fleste så er det nok ganske vanlig å ikke sove hele natten igjennom fra 21-06, men hadde dere klart å få ned måltidene til en gang om natten hadde det kanskje vært bedre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...