Gå til innhold

Vått eller tørt??


Cathrine74

Anbefalte innlegg

Jeg har siden fødselen for 4 uker siden hatt såre brystvorter. Har prøvd det meste fra ullinnlegg, lufttørking av brystvortene etter amming, fått oppfølging på ammeteknikk, sjekket for soppinfeksjon... Ja kort sagt det meste. Fikk råd om å prøve melkeoppsamlere med lufting for å holde brystvortene fuktige og beskyttet mot "gniing" fra ammeinnlegg. Nå er forvirringen min total - hva er best mot sårhet - å holde brystvortene TØRRE eller FUKTIGE (av morsmelk)???? En annen ting - alle sier at ullinnlegg er det beste, men de klemmer jo brystvortene flate, og det er vanskelig for barnet å få tak dersom jeg ikke "trekker dem ut", noe som er utrolig vondt. Noen som har erfaringer med papirinnlegg her?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Cathrine74. Du sier at du er blitt sjekkt for soppinfeksjon. Er det tatt melkeprøve og prøve med pensel på sårheten? Om det da ikke ble funnet bakterier så kan det likevell være sopp, da det er vanskelig å få dyrket dette, det må ofte behandles på symptomer. Om årsaken til sårhet er feil sugeteknikk og ikke en infeksjon, da kan det hjelpe å holde det litt fuktig slik som når det brukes skjell som settes på brysttknoppen og den bader da i melk, men ikke hele tiden. Har du sår og skorper er det fint å holde dette mykt med en nøytral salve slik at skorpen ikke bli tørrr og rives av ved hvert måltid.Ellers skal huden på brystene være tørr. Om brystknoppen er stadig fuktig så kan dette også føre til oppvekst av sopp.Hvorfor bruker du ullinnlegg? Det er viktig å ha en stor nok bh om du skal få plass til innlegg. Om du ikke lekker veldig så prøv deg uten innlegg. Kom gjerne tilbake med mere konkret informasjon om din sårhet. Hvor er du sår, er det skorper, når har du smerter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullinnlegg er suverene! Uansett er det nok lurt å stimulere brystvorten litt før du legger barnet til slik at melken kommer igang. Papirinnlegg er som å be om såre brystvorter er min erfaring - de henger seg gjerne fast i brystvortene. Jeg brukte ullinnlegg med papirinnlegg utenpå når jeg lakk som verst (Dolly Parton - go home!). Albueskjell hjalp meg utrolig når jeg hadde såre brystvorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...