Gå til innhold

gjentatt vondt i øret, snart 7 år

Anbefalte innlegg

Gjest klaymen

Har en sønn på snart 7 som gjentatte ganger har hatt vondt i øret. Ikke sånn at han har hatt dren og greier, men skikkelig smerter, der han hyler og gråter og virkelig har vondt i øret. Det er ikke så lenge siden han fikk en imacillinkur for det samme (kanskje en fire ukers tid), og nå i kveld våknet han av øresmerter igjen.

Vi pleier å klare å kupere det med nesedråper/spray og paracet og/eller ibux. Men jeg hadde håpet at han snart skulle ha vokst det av seg. Fastlegen lurte på om vi hadde vært hos ONH med ham, men det har vi jo ikke, for da måtte han selv ha henvist oss dit.

Er det noe spesielt som kan være årsaken til disse gjentatte episodene? Det skjer nesten hver gang han blir forkjølet, og det skal ikke så mye til heller. Bør vi få en sjekk hos spesialist, eller skal vi stå han av denne gangen også og håpe at det snart forsvinner for godt?

Fortsetter under...

Gjest klaymen

Mine har i hvert fall blitt kvitt øreverken da de ble operert for polypper dvs falske mandler.

Aaaha! *går kanskje opp et lys*... Kan det være noe sånt ja?! Hvordan merker man det? Ser legen bare bak halsen og ser etter dem?

Han har jammen meg vært litt sånn "full" i halsen når han snakker også en stund. Kanskje jeg bør få legen til å titte i halsen om ikke annet...

Gjest Høstløvet

Aaaha! *går kanskje opp et lys*... Kan det være noe sånt ja?! Hvordan merker man det? Ser legen bare bak halsen og ser etter dem?

Han har jammen meg vært litt sånn "full" i halsen når han snakker også en stund. Kanskje jeg bør få legen til å titte i halsen om ikke annet...

Syns ikke det er rett overfor barn, at de skal gå lenge med smerter, bare for at vi foreldre kvier oss for å få dem lil legen..

Jeg var på Volvat i sin tid for det var så lange ventelister den gangen og de snorket så innmari også at jeg ble nesten litt gal av det ;o)

Gjest klaymen

Syns ikke det er rett overfor barn, at de skal gå lenge med smerter, bare for at vi foreldre kvier oss for å få dem lil legen..

Heh, var den til meg?

Han har vært hos legen _mange_ ganger pga ørene. Jeg har til og med ringt legevakta på kvelden og natta flere ganger, men der vil de jo helst ikke ha pasienter. Så kom ikke her.

Men nettopp fordi man har vært så mange ganger og det eneste som har skjedd har vært antibiotika, eller vent og se, blir man usikker og lurer på om man skal mase mer på legen eller om legen har rett når han er så tilbakelent på dette.

Og han går ikke lenge med smerter. Han har bare vondt der og da, til smertestillende og evt ab virker. Han har ikke gått og hatt kontinuerlig vondt i årevis mens den grimme moder har sittet på gjerdet og ventet.

Annonse

Gjest Høstløvet

Heh, var den til meg?

Han har vært hos legen _mange_ ganger pga ørene. Jeg har til og med ringt legevakta på kvelden og natta flere ganger, men der vil de jo helst ikke ha pasienter. Så kom ikke her.

Men nettopp fordi man har vært så mange ganger og det eneste som har skjedd har vært antibiotika, eller vent og se, blir man usikker og lurer på om man skal mase mer på legen eller om legen har rett når han er så tilbakelent på dette.

Og han går ikke lenge med smerter. Han har bare vondt der og da, til smertestillende og evt ab virker. Han har ikke gått og hatt kontinuerlig vondt i årevis mens den grimme moder har sittet på gjerdet og ventet.

Jeg svarte hva jeg syns ut fra ditt første innlegg. Du beskrev det litt annerledes da, enn nå når du som mor føler deg angrepet.

Gå til spesialist. Det kan hende han vokser det av seg snart, men det er jo ikke sikkert. Hører han bra mellom episodene? Har trommehinnen sprukket?

Min 7-åring har akkurat fått dren for tredje gang, han har ikke vokst øreproblemene av seg enda.

Gjest klaymen

Jeg svarte hva jeg syns ut fra ditt første innlegg. Du beskrev det litt annerledes da, enn nå når du som mor føler deg angrepet.

Javel, kunne kanskje misforstås, men ''Det er ikke så lenge siden han fikk en imacillinkur for det samme '' tyder vel på at man i hvertfall har vært hos lege... ;-)

Gjest klaymen

Jeg skjønner ikke at det er noe å lure på engang - få time hos ønh-lege så fort som mulig! Når ungen har så store smerter at han virkelig gråter av smerte er det klart dere skal få ham skikkelig undersøkt!

Men nå i morges er han helt fin igjen, sier selv at det ikke er noe vondt, og han ømmer seg ikke når vi trykker på øret heller.

Men nå i morges er han helt fin igjen, sier selv at det ikke er noe vondt, og han ømmer seg ikke når vi trykker på øret heller.

Hvis dette har skjedd gjentatte ganger ville jeg uansett fått sjekket det hos spesialist, ikke bare på legevakten.

Annonse

Den ene datteren min hadde det slik fram til hun fikk stukket hull på trommehinnene. Jeg ba dem gjøre det i forbindelse med at hun tok mandlene som treåring. Etter dette ble det slutt på plagene.

Typisk for henne var at hun våknet utpå kvelden/natta og hylskreik av smerter. Da var det bare å gi henne stikkpille og nesespray (helst både saltvann og vanlig) og vente til det gikk over. Det ble aldri så ille at hun måtte få antibiotika, men slitsomt var det likevel..

Gjest juleklem

Få en henvisning til spesialist.

Jeg fikk min datter til øre/nese/hals spesialist da den ene tromhinna sprakk for 2 gang. Grunnen til alle øre smertene hennes, og at tromhinna sprakk, var at tromhinna ikke vokste itakt m resten av øret. Tromhinna vokste fortere, og da sprengte det ekstemt i øret.

Ho har vært til spesialist ca 4 ganger i året i ca 2 år. Ho er helt friskmeldt i øret nå, og hørselen er bra. Så ta m barnet ditt til spesialist, det anbefaler jeg.

Lykke til :)

Gjest klaymen

Ja da har vi vært hos legen, og det gikk som forventet. Antibiotika og vent og se. Og siden vi har vært "flinke" og fulgt legen(e)s advarsler mot antibiotika og råd om å prøve smertestillende en dag eller to først og "alle studier viser at antibiotika ved ørebetennelse ikke gjør noen forskjell", har vi bare hatt to ab-kurer i år. Dermed er det under grensen for henvisning, som går ved tre ørebetennelser som krever antibiotika. Ørebetennelser som man lar gå over av seg selv teller ikke. (Og jeg poengterte for legen at han har hatt flere enn tre ørebetennelser, men at det har gått over i løpet av en dag eller kanskje to de gangene vi ikke har kontaktet ham).

Men hvis det blir en _neste_ gang med antibiotika i løpet av vinteren bærer det rett til spesialist. Legen sa vi skulle prøve som vanlig da også med ibux første dagen og se an, men det tror jeg ikke vi kommer til å gjøre nei....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...