Gå til innhold

Ekspertene skylder på mor igjen

Anbefalte innlegg

Ah – problematisering av mors rolle i adventstiden, nå også på kronikkplass:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article2132266.ece

Mine unger har aldri fått pakkekalendre, og den eldste (17 år) påstår at hun fremdeles sliter med ettervirkningene.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke kronikken – det kan se ut som om min manglende innsats ”sår tvil om familiens ve og vel, også utad” (utad? Hvem raker det der ute om jeg kjøper 24 ekstra småting i desember eller ikke?), men også at jeg senker det kommersielle presset i samfunnet, noe som vel er prisverdig. Jeg har egentlig ikke hatt noe samfunnsperspektiv på denne saken, men det er bare hyggelig hvis jeg kan bidra til noe positivt i den store sammenheng.

Men det beste er at vi nok en gang får bekreftet at alt er mors feil. Denne gangen gjelder det altså kommersialiseringen av julen. Takk til det statlige instituttet for å sette tingene på plass.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292769-ekspertene-skylder-p%C3%A5-mor-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• morsan

10

• PieLill

10

• Lillemus

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Adventskalender

Da jeg ser ansvarsfordelingen i mange hjem, og leser om det samme på ulike fora, er det jo mor som er hovedansvarlig for mye og mangt da det gjelder ungene. Jeg personlig hadde aldri orket det, men det er nå meg. Jeg tror nok veldig ofte det er mor som kjøper kjøper inn kaleder, og bestemmer hva som skal i den - og klager over hvor mye jobb det er, og hvor mye skrot barna har på rommet sitt. ;)

Gjest Angela25

''Mine unger har aldri fått pakkekalendre, og den eldste (17 år) påstår at hun fremdeles sliter med ettervirkningene.''

Jenta mi har ikke faatt noen kalender i aar, heller ikke i fjor. Her i Spania praktiseres ikke slike ting.

Men naar det er en tradisjon i et land, som Norge, saa "maa" alle henge med, for aa ikke havne utenfor... Julekalendere/pakkekalendere er koselig, men ogsaa unodvendig,egentlig...

Personlig synes jeg alt dette med foerjulstid og julen er gaatt over styr!!! Joda, klart det er arti med pakkekalendere og diverse for ungene. De gleder seg til julaften ogsaa, for da er det "30" gaver som venter dem!

Kanskje er jeg saer, kanskje helt normal...Jeg synes uansett at folk flest skulle hatt mer fokus paa _hvorfor_ vi feirer jul, enn _hvordan_ vi skal feire den. Da synes jeg foerjulsiden kan brukes nettopp til dette, feks. hver sondag i advent, til aa ha en kosekveld med ungene, bake en adventskrans, og fortelle litt om Jesus...

Men joda, jeg har forstaalese for de som ikke tror paa Han, og synes det blir vanskelig aa overfore denne troen til ungene...De faar nok litt undervisning paa skolene ogsaa om hvorfor vi feirer jul, men det triste, synes jeg, er at det glemmes oppi alt dette med gaver og god mat...

He-he, jeg synes artikkelen tar situasjonen for mor helt på kornet, jeg, det er jo nettopp slik det er for 98 % av familiene!

Om man tar en kjapp rundspørring i eget nærmiljø, så vil man nok oppdage at fedre verken styrer med gaver i kalenderne eller synes spesielt mye om "skikken". Det er mor som ordner, bestemmer og kjøper, og det er mor som opplever at julens - og adventtidens - innhold står og faller på henne.

Så kan man jo også forsvare mor, da, for hvem vil ikke sine barn best? Å oppleve at barnet/barna blir annerledes i forhold til venner er forferdelig, og det er ofte mor som får klagene fra de håpefulle. Fedre vet ofte ikke om disse klagene engang.

Å tørre å sette ned foten, å tørre å si nei til det omgivelsene forventer, det er steintøft! Også skal man jo ikke se bort fra at mange mødre gjennomfører adventstiden i sin nåværende form fordi de liker det, synes det er hyggelig, og ikke nødvendigvis av ren ondskap for å plage sine medsøstre. :-)

Jeg kjente meg hvertfall godt igjen i dette.. Ser både de kommersielle sidene, kjøpepresset samt ønsket om å lage en "ekte" jul for barna - slik man enten fikk selv, eller gjerne skulle hatt.

Men at man møter seg selv i døra, det er helt sikkert.

He-he, jeg synes artikkelen tar situasjonen for mor helt på kornet, jeg, det er jo nettopp slik det er for 98 % av familiene!

Om man tar en kjapp rundspørring i eget nærmiljø, så vil man nok oppdage at fedre verken styrer med gaver i kalenderne eller synes spesielt mye om "skikken". Det er mor som ordner, bestemmer og kjøper, og det er mor som opplever at julens - og adventtidens - innhold står og faller på henne.

Så kan man jo også forsvare mor, da, for hvem vil ikke sine barn best? Å oppleve at barnet/barna blir annerledes i forhold til venner er forferdelig, og det er ofte mor som får klagene fra de håpefulle. Fedre vet ofte ikke om disse klagene engang.

Å tørre å sette ned foten, å tørre å si nei til det omgivelsene forventer, det er steintøft! Også skal man jo ikke se bort fra at mange mødre gjennomfører adventstiden i sin nåværende form fordi de liker det, synes det er hyggelig, og ikke nødvendigvis av ren ondskap for å plage sine medsøstre. :-)

Nettopp :)

Annonse

Ungene mine får faktisk gavekalender i år:) Før har de fått vanlige kalendere og har vært fornøyde med det. Jeg spurte ungene hvilken type kalender de ønsket seg og ingen av dem ytret ønske om gavekalender. Tror ikke de kom på tanken ;-)

Ifjor kjøpte jeg tre stk billige (20 kr stk) stoffkalendere med lommer, så da kunne jeg jo like godt kjøpe gaver å legge i lommene. Jeg kjøpte alle gavene på Nille. Kjøpte f.eks. tre pakker gelepenner, ti stk i hver pakke - og vips har man gaver til ti av dagene. En pose sjokoladehjerter kjøpte jeg også, så nå blir det sjokolade i kalenderen fem ganger. Tre pakker lip gloss med tre ulike farger i hver pakke, holder til tre ganger osv. Veldig enkelt og greit og ikke dyrere enn å kjøpe en vanlig kalender. Litt mer jobb å pakke inn, men med aluminiumsfolie gikk det som en lek:)

Ungene var elleville av glede og jeg gjorde dette fordi jeg synes det er moro. Elsker å se de glade barneansiktene når de åpner gaven sin om morgenen:)

I år får alle tre de samme gavene hver dag. Det går fint an når de er 3, 7 og 10 år gamle. Eldstejenta elsker sminke og har sminkebord på rommet sitt. Treåringen var ubetalelig når hun åpnet gaven den 1.desember. De fikk Lipgloss og hun hadde stjerner i øynene når hun utbrøt: "Åh, endelig fikk ej også sminke. Det va jammen på tide!!!" :-)

For min del er ikke pakkekalender et utslag av press utenfra. Ungene vet godt at de ikke kan få _alt_ og at verden faktisk kan føles urettferdig iblant. Sånn er livet!

Jeg kjøpte pakkekalender i år fordi jeg hadde lyst til det. Neste år kanskje jeg kjøper en helt alminnelig kaldender. Heldigvis vet jeg at ungene mine vil bli like glade uansett:)

Ungene mine får faktisk gavekalender i år:) Før har de fått vanlige kalendere og har vært fornøyde med det. Jeg spurte ungene hvilken type kalender de ønsket seg og ingen av dem ytret ønske om gavekalender. Tror ikke de kom på tanken ;-)

Ifjor kjøpte jeg tre stk billige (20 kr stk) stoffkalendere med lommer, så da kunne jeg jo like godt kjøpe gaver å legge i lommene. Jeg kjøpte alle gavene på Nille. Kjøpte f.eks. tre pakker gelepenner, ti stk i hver pakke - og vips har man gaver til ti av dagene. En pose sjokoladehjerter kjøpte jeg også, så nå blir det sjokolade i kalenderen fem ganger. Tre pakker lip gloss med tre ulike farger i hver pakke, holder til tre ganger osv. Veldig enkelt og greit og ikke dyrere enn å kjøpe en vanlig kalender. Litt mer jobb å pakke inn, men med aluminiumsfolie gikk det som en lek:)

Ungene var elleville av glede og jeg gjorde dette fordi jeg synes det er moro. Elsker å se de glade barneansiktene når de åpner gaven sin om morgenen:)

I år får alle tre de samme gavene hver dag. Det går fint an når de er 3, 7 og 10 år gamle. Eldstejenta elsker sminke og har sminkebord på rommet sitt. Treåringen var ubetalelig når hun åpnet gaven den 1.desember. De fikk Lipgloss og hun hadde stjerner i øynene når hun utbrøt: "Åh, endelig fikk ej også sminke. Det va jammen på tide!!!" :-)

For min del er ikke pakkekalender et utslag av press utenfra. Ungene vet godt at de ikke kan få _alt_ og at verden faktisk kan føles urettferdig iblant. Sånn er livet!

Jeg kjøpte pakkekalender i år fordi jeg hadde lyst til det. Neste år kanskje jeg kjøper en helt alminnelig kaldender. Heldigvis vet jeg at ungene mine vil bli like glade uansett:)

''Kjøpte f.eks. tre pakker gelepenner, ti stk i hver pakke - og vips har man gaver til ti av dagene.''

Nå mener jeg ikke å være frekk altså, men det blir vel _litt_ kjedelig å få gele-penn 10 dager? Selv om de har ulik farge...

''Kjøpte f.eks. tre pakker gelepenner, ti stk i hver pakke - og vips har man gaver til ti av dagene.''

Nå mener jeg ikke å være frekk altså, men det blir vel _litt_ kjedelig å få gele-penn 10 dager? Selv om de har ulik farge...

Når du sier det så husker jeg at jeg la to gelepenner i hver pakke (ulik farge), så det blir "bare" fem dager de får dette ;-)

Dessuten er det flere dager mellom gelepennene og jeg har unger som blir storfornøyde uansett hva de får, heldigvis ;)

Husker du ikke hvilke kalendere vi hadde da? Jeg hadde iallefall slike med små, ensfargede figurer som ikke ligna på noe som helst. Var kjempefornøyd likevel. Jeg tror kanskje det er spenningen i det å åpne noe ukjent som er det viktigste ;-)

Feil og feil fru blom. Man styrer det selv, og jeg synes det var/er koselig. Mine barn har fått bare delvis pakkekalender, dvs i helgene, og sjokoladekaldender. Men det spiller ingen rolle her. Jeg mener at pakkekalenderen er en kjærlig handling overfor barna som må vente så lenge på julegaver. Kalenderpakker demper litt på den fryktelig lange ventetiden mot julaften. Det finnes flere måter å gjøre ventetiden kortere, som baking osv. Jeg har aldri følt meg presset til dette med gaver i adventstiden. Men de gangene de får det så koser jeg meg med dem :)

Jeg føler ingen "skyld" her....... Det er mitt valg og ikke andres påtvunget greie.

Gjest Elextra

Når du sier det så husker jeg at jeg la to gelepenner i hver pakke (ulik farge), så det blir "bare" fem dager de får dette ;-)

Dessuten er det flere dager mellom gelepennene og jeg har unger som blir storfornøyde uansett hva de får, heldigvis ;)

Husker du ikke hvilke kalendere vi hadde da? Jeg hadde iallefall slike med små, ensfargede figurer som ikke ligna på noe som helst. Var kjempefornøyd likevel. Jeg tror kanskje det er spenningen i det å åpne noe ukjent som er det viktigste ;-)

Ja, husker godt kalenderne vi hadde som dmå, og den umåtelige spenningen rundt. Du har rett i at selve gavene hadde liten betydning.

Et par år hadde jeg kalendere med små plastdyr (husker i detalj hvordan noen av dem så ut, kanskje fordi jeg hadde dem lenge), et annet med bittesmå bilder (husker den som kjedelig), et par år med sjokolade (populært) og et år med små hologram-bilder (også populært). Fra ca. 9-13-årsalderen byttet vi kalendere med venninner - da gjerne med godteri i.

I og med at dette er over 30 år siden gjorde de små kalendergavene tydeligvis stort inntrykk :)

Ja, husker godt kalenderne vi hadde som dmå, og den umåtelige spenningen rundt. Du har rett i at selve gavene hadde liten betydning.

Et par år hadde jeg kalendere med små plastdyr (husker i detalj hvordan noen av dem så ut, kanskje fordi jeg hadde dem lenge), et annet med bittesmå bilder (husker den som kjedelig), et par år med sjokolade (populært) og et år med små hologram-bilder (også populært). Fra ca. 9-13-årsalderen byttet vi kalendere med venninner - da gjerne med godteri i.

I og med at dette er over 30 år siden gjorde de små kalendergavene tydeligvis stort inntrykk :)

Lurer på om ungene våre vil huske sine kalendre når de blir på vår alder? Jeg husker også nemlig mine veldig, veldig godt, vi fikk aldri sjokolade, hvilket jeg opplevde som særdeles urettferdig. :-) Disse plastdyrene husker jeg kjempegodt.

Lurer på om ungene våre vil huske sine kalendre når de blir på vår alder? Jeg husker også nemlig mine veldig, veldig godt, vi fikk aldri sjokolade, hvilket jeg opplevde som særdeles urettferdig. :-) Disse plastdyrene husker jeg kjempegodt.

Sjokoladekalender hadde jeg ikke av den enkle grunn at jeg alltid har vært så kresen på sjokolade. Det må være akkurat _den_ sjokoladen for at jeg skal like den ;-)

Jeg hadde alltid kaldender med bilder eller plastfigurer. Husker at man kunne bruke plastfigurene som smykke fordi de hadde et hull på toppen tror jeg?

Annonse

Kalender med hologrambilder? Hva er forresten hologram? Har hørt ordet før, men husker ikke hva det er...

Sjokoladekalender hadde jeg ikke av den enkle grunn at jeg alltid har vært så kresen på sjokolade. Det må være akkurat _den_ sjokoladen for at jeg skal like den ;-)

Jeg hadde alltid kaldender med bilder eller plastfigurer. Husker at man kunne bruke plastfigurene som smykke fordi de hadde et hull på toppen tror jeg?

Jeg var ikke så mye til jente når jeg var liten, så jeg lagde absolutt ikke smykker av figurene! Derimot fikk de være på en lang snor. Som altså ikke var smykke. Så det så.

;-)

Kalender med hologrambilder? Hva er forresten hologram? Har hørt ordet før, men husker ikke hva det er...

Tredimensjonale bilder. Ofte "lysende" på sort bakgrunn.

http://www.fysikknett.no/optikk/anvendelser5.php?menuid=4&articlepages=3

Jeg var ikke så mye til jente når jeg var liten, så jeg lagde absolutt ikke smykker av figurene! Derimot fikk de være på en lang snor. Som altså ikke var smykke. Så det så.

;-)

Ja, snor hadde jeg også, med en drøss figurer på. Tror jeg lagde smykke på hyssing i tillegg. Var ikke så mye shopping på den tida vet du ;-)

Tredimensjonale bilder. Ofte "lysende" på sort bakgrunn.

http://www.fysikknett.no/optikk/anvendelser5.php?menuid=4&articlepages=3

Jaaa!! Jeg synes jeg kan erindre noe slikt. Iallefall "selvlysende" figurer vi brukte på et mørk trom og med lommelykt:)

Gjest Elextra

Skal forsøke meg på en mer "folkelig" forklaring på hologrambilder:

Det er slike blanke bilder hvor en ser to ulike ting når en ser på dem i forskjellige vinkler. Comprende?

De var søte de dyrene. Så hadde de hull slik at man kunne lage smykke av dem. Koselig kalender........

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...