Gå til innhold

Ekspertene skylder på mor igjen

Anbefalte innlegg

Du verden.

Jeg visste ikke det var mulig å plukke ut så mye ut av en stakkars gavekalender.

Men, men,... Kan vi mødre gjøre så mye galt, må det jo bety at vi er forbasket betydningsfulle og innflytelsesrike og må kunne ta ansvaret for det meste som blir riktig i verden også.

;-)

mvh

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• morsan

10

• PieLill

10

• Lillemus

6

Mest aktive i denne tråden

Det var jo den litt merkelige blandingen av selvfølgeligheter og store tanker jeg også reagerte på i kronikken - og på at denslagt i det hele tatt behandles på kronikkplass.

Jeg er jo ikke uenig i at det er mor som ordner julekalenderen, men har litt problemer med å strekke dette til å "bekrefte sitt domene i hjemmet og seg selv som kvinne og mor".

Men jeg har vært uspiselig negativ til sånne "eksperter" på familieløsninger helt siden jeg på 60-tallet leste om hvordan det gikk med barna som hadde en mor som jobbet...

Du vil bare ikke tro hvor moderlig og kvinnelig jeg følte meg da jeg kjøpte julekalendere. Far blir bare helt parkert av slikt æsså!

Mamma ruler!

;-)

mvh

Gjest gode alternativer

Jeg er egentlig veldig enig med artikkelen. Jeg syns den materialismen man lærer barna sine ved å skulle få gaver oppigjennom hele adventstiden, er en virkelig uting. Da kunne man heller lære barna at julen bl.a. handler om å være snille mot dem som har mindre enn oss.

Kanskje man kunne lage en ny trend med å gi bort gaver i adventstiden (feks penger til gode formål) istedenfor å skulle få noe selv?

Vel, hver sin smak. Det kommer jo an på hva som er viktige verdier i livet, og hva man ønsker å bringe videre til sine barn. At foreldren må klare å stå imot kjøpepresset, og lære opp barna til det samme, mener jeg personlig er en viktig del av oppdragelsen.

Eller så har jeg tre forslag til alternative kalendere:

1) en puslespillbrikke for hver dag, de siste bitene på julaften

2) Kalendere med bilder inni når man åpner (ja det finns fortsatt slike)

3) For dem som feirer kristen jul: Kjøp en julekrybbe med figurer, og la barnet få en figur hver dag i adventstiden, til hele stallen er ferdig. Julaften kommer Jesusbarnet.

Vi har i flere år brukt den siste varianten, til glede både for egen familie og besøkende barn. Dagen før adventstiden begynner, lager barn og voksne sammen "Betlehemsmarkene" med trær og steiner osv, og et blått ark til himmelen i bakgrunnen. Og så kommer altså figurene etterhvert, pluss en stjerne til himmelen for hver dag.

Du verden.

Jeg visste ikke det var mulig å plukke ut så mye ut av en stakkars gavekalender.

Men, men,... Kan vi mødre gjøre så mye galt, må det jo bety at vi er forbasket betydningsfulle og innflytelsesrike og må kunne ta ansvaret for det meste som blir riktig i verden også.

;-)

mvh

Dette er bare nok et bevis på at menn kommer til kort ;-)

Du verden.

;-)

mvh

Selvfølgelig er det mødrene som styrer verden. Det skulle tatt seg ut om f.eks. fedre med mye penger hadde fått skylden for noe av kommersialiseringen.

Datteren min har fått beskjed om at hun kan være stolt av å ha en mor som ikke har noen grunn til å et "føle seg som et lettlurt fjols - et offer for markedsføring og kjøpepress". Så får det heller være om jeg har "sådd tvil om familiens ve og vel, også utad".

Ungene mine får faktisk gavekalender i år:) Før har de fått vanlige kalendere og har vært fornøyde med det. Jeg spurte ungene hvilken type kalender de ønsket seg og ingen av dem ytret ønske om gavekalender. Tror ikke de kom på tanken ;-)

Ifjor kjøpte jeg tre stk billige (20 kr stk) stoffkalendere med lommer, så da kunne jeg jo like godt kjøpe gaver å legge i lommene. Jeg kjøpte alle gavene på Nille. Kjøpte f.eks. tre pakker gelepenner, ti stk i hver pakke - og vips har man gaver til ti av dagene. En pose sjokoladehjerter kjøpte jeg også, så nå blir det sjokolade i kalenderen fem ganger. Tre pakker lip gloss med tre ulike farger i hver pakke, holder til tre ganger osv. Veldig enkelt og greit og ikke dyrere enn å kjøpe en vanlig kalender. Litt mer jobb å pakke inn, men med aluminiumsfolie gikk det som en lek:)

Ungene var elleville av glede og jeg gjorde dette fordi jeg synes det er moro. Elsker å se de glade barneansiktene når de åpner gaven sin om morgenen:)

I år får alle tre de samme gavene hver dag. Det går fint an når de er 3, 7 og 10 år gamle. Eldstejenta elsker sminke og har sminkebord på rommet sitt. Treåringen var ubetalelig når hun åpnet gaven den 1.desember. De fikk Lipgloss og hun hadde stjerner i øynene når hun utbrøt: "Åh, endelig fikk ej også sminke. Det va jammen på tide!!!" :-)

For min del er ikke pakkekalender et utslag av press utenfra. Ungene vet godt at de ikke kan få _alt_ og at verden faktisk kan føles urettferdig iblant. Sånn er livet!

Jeg kjøpte pakkekalender i år fordi jeg hadde lyst til det. Neste år kanskje jeg kjøper en helt alminnelig kaldender. Heldigvis vet jeg at ungene mine vil bli like glade uansett:)

Dette skriver du bare for å poengtere din kvinnelighet og moderlighet, såhh!

;-)

mvh

Annonse

Når du sier det så husker jeg at jeg la to gelepenner i hver pakke (ulik farge), så det blir "bare" fem dager de får dette ;-)

Dessuten er det flere dager mellom gelepennene og jeg har unger som blir storfornøyde uansett hva de får, heldigvis ;)

Husker du ikke hvilke kalendere vi hadde da? Jeg hadde iallefall slike med små, ensfargede figurer som ikke ligna på noe som helst. Var kjempefornøyd likevel. Jeg tror kanskje det er spenningen i det å åpne noe ukjent som er det viktigste ;-)

Jeg tror absolutt de pennene oppfyller artikkelens beskrivelse av hva mor jakter på - "noe som utvikler barnas estetiske sans og pirrer deres intellektuelle nysgjerrighet".

Gjelder å forsvare årets tre pakkekalendere vet du!

*bretter opp ermene, klar for krig* ;-)

Pijuuu, Pijuuu.

Ratta-ta-ta-ta-ta-ta.

Med de nye gunnerne som var i barnas gavekalender i dag!

I morgen får de pil og bue.

Og på onsdag lasersverd.

Torsdag bombefly.

Så bare pass deg DU!!!!!!!!!!!!!1

;-)

mvh

Sjokoladekalender hadde jeg ikke av den enkle grunn at jeg alltid har vært så kresen på sjokolade. Det må være akkurat _den_ sjokoladen for at jeg skal like den ;-)

Jeg hadde alltid kaldender med bilder eller plastfigurer. Husker at man kunne bruke plastfigurene som smykke fordi de hadde et hull på toppen tror jeg?

Du verden hvilken selvrealisering dette må ha vært for moren din.

;-)

mvh

Tja, mest fordi egoismen rår, og kravene om innhold i disse kalenderne ikke framstår som forenelige med det å "kun" få noen få?

Ingen vitenskaplig beviste teorier fra min side, men jeg har ikke hørt om eller opplevd særlig mange som deler kalendre.

Hva har dere som gaver i disse delingskalenderne? Er det navn på pakkene, eller velger de fritt?

"Hva har dere som gaver i disse delingskalenderne? Er det navn på pakkene, eller velger de fritt?"

Slik gjorde jeg det. Jeg pakket inn i papir med 3 forskjellige julefarger. Den

ene hadde rød farge, den andre grønn farge og den tredje gullfarge. Så la jeg alle pakkene i en julepyntet kurv. De kunne selv velge hvilken pakke de skulle ta når det var deres dag.

Jeg fisket litt på forhånd etter hva de kunne tenke seg eller "trengte" .

Det høres kjedelig ut med en truse, men jeg skal love deg at en tenåringsjente blir veldig glad for en fin blondetruse eller blonde-bh. En tenåringsgutt blir også glad for en tøff boxer.

LOL!

Denne tråden er dagens latterkick!

;-)

mvh

Ja - du forsto i hvert fall hva jeg mente med å starte den. Jeg har intet ønske om enda en kalenderdebatt, jeg syntes bare at den artikkelen strakk tingene så langt at selv DOL-holdningene ble utydelige i forhold... Og så er jeg en ivrig samler av vitenskapelige bevis på at alt er mors skyld.

Men det kommer jo mange svar som tyder på at disse poengene har gått hus forbi. Kalendergavene er nok mer følelsesladet enn jeg ante, så det er kanskje positivt at de får sin egen kronikk.

Annonse

Det er like greit å venne seg til det med en gang: Uansett hva man gjør, er det sikkert feil. Mors feil. ;o)

For øvrig lurte jeg litt på dette: ''De gamle julekalenderne med plastfigurer eller småsjokolader duger ikke lenger. De er for "kommersielle" og "upersonlige''

Da jeg var liten, var det nemlig sjokoladekalenderne som ble sett på som moderne og litt kule og ekstravagante. Husker jeg var skikkelig misunnelig på venninna mi som fikk sjokolade, mens jeg fikk hårspenner og klementider (var glad for dem, altså - men sjokolade, da gitt...).

Jeg hadde pakkekalender, men det var jo Twistbiter som hang på den, så det ble jo en slags sjokoladekalender allikevel. Husker vi hadde pakkekalender på barneskolen, alle hadde med en liten ting til den, men tror ikke det var mange som hadde det hjemme. Det gjorde i alle fall ikke såpass inntrykk på meg at jeg husker det nå (og det er jo ikke sååååh mange år siden :P ).

Men det er _ikke_ lov å pille på gavene før de får ta dem opp av riktig lomme på kalenderen, så da spiller det ingen rolle om aluminiumsfolien er dårlig ;)

Ah - det var kalendergaver ja, trodde det var snakk om julegaver jeg. De skal jo ofte transporteres hit og dit, opp og ned av poser og så under treet og frem igjen.

Tja, mest fordi egoismen rår, og kravene om innhold i disse kalenderne ikke framstår som forenelige med det å "kun" få noen få?

Ingen vitenskaplig beviste teorier fra min side, men jeg har ikke hørt om eller opplevd særlig mange som deler kalendre.

Hva har dere som gaver i disse delingskalenderne? Er det navn på pakkene, eller velger de fritt?

Gutta her har ikke engang tenkt tanken om at vår kalender ikke skulle være nok- heldigvis. Den dagen barna stiller krav om pakkeinnhold osv så er det nok slutt med gavekalender her i hus. Å lære seg til å dele er veldig viktig verdi å ta med seg videre i livet da...

Her henger det en pakke på kalenderen hver dag, storebror åpner den ene dagen og lillebror den andre. Ikke noe problem i det hele tatt. Og det er ikke bare en som lister seg opp trappa for å finne kalenderen hver morgen, for det er visst nesten like spennende å se på at den andre åpner pakka som å åpne selv.

Gutta her har ikke engang tenkt tanken om at vår kalender ikke skulle være nok- heldigvis. Den dagen barna stiller krav om pakkeinnhold osv så er det nok slutt med gavekalender her i hus. Å lære seg til å dele er veldig viktig verdi å ta med seg videre i livet da...

Her henger det en pakke på kalenderen hver dag, storebror åpner den ene dagen og lillebror den andre. Ikke noe problem i det hele tatt. Og det er ikke bare en som lister seg opp trappa for å finne kalenderen hver morgen, for det er visst nesten like spennende å se på at den andre åpner pakka som å åpne selv.

Hva har du i kalenderen da?

"Hva har dere som gaver i disse delingskalenderne? Er det navn på pakkene, eller velger de fritt?"

Slik gjorde jeg det. Jeg pakket inn i papir med 3 forskjellige julefarger. Den

ene hadde rød farge, den andre grønn farge og den tredje gullfarge. Så la jeg alle pakkene i en julepyntet kurv. De kunne selv velge hvilken pakke de skulle ta når det var deres dag.

Jeg fisket litt på forhånd etter hva de kunne tenke seg eller "trengte" .

Det høres kjedelig ut med en truse, men jeg skal love deg at en tenåringsjente blir veldig glad for en fin blondetruse eller blonde-bh. En tenåringsgutt blir også glad for en tøff boxer.

Høres ut som en hyggelig kalender, men kanskje litt mer eksklusiv enn jeg er villig til å være med på.

:-)

Hva har du i kalenderen da?

Helt vanlige kalendergaver; blyanter, klistremerker, små notisbøker, nye pepperkakeformer, litt sjokolade i helgene (og da ligger det alltid to like i pakkene og disse blir alltid delt broderlig:-)

Er vel ikke noe vanskeligere med pakker i kalenderen selv om de skal deles? Det er jo en plann bak hvem som får hvem av pakkene. Vi bestemte at lillebror åpnet første pakken og da var jo løpet lagt:-)

Helt vanlige kalendergaver; blyanter, klistremerker, små notisbøker, nye pepperkakeformer, litt sjokolade i helgene (og da ligger det alltid to like i pakkene og disse blir alltid delt broderlig:-)

Er vel ikke noe vanskeligere med pakker i kalenderen selv om de skal deles? Det er jo en plann bak hvem som får hvem av pakkene. Vi bestemte at lillebror åpnet første pakken og da var jo løpet lagt:-)

Så flott at dere har funnet et system som fungerer. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...