Gå til innhold

Ekspertene skylder på mor igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Jeg synes ikke det er noe pes med pakkekalender jeg. Jeg bare fyller den med billige småting som de blir glade for mens de venter på julen.

Feks en håndstrikket genser, en teaterbillett, nye slalomski, en kattunge, en ponni, noen playstationspill og noen andre søte smågreier. Synes ikke det ødelegger for julekvelden. De er jo uansett lei de alt de har fått i kalenderen lenge før jul og dermed er julekosen reddet likevel.

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laban

11

• morsan

10

• PieLill

10

• Lillemus

6

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke det er noe pes med pakkekalender jeg. Jeg bare fyller den med billige småting som de blir glade for mens de venter på julen.

Feks en håndstrikket genser, en teaterbillett, nye slalomski, en kattunge, en ponni, noen playstationspill og noen andre søte smågreier. Synes ikke det ødelegger for julekvelden. De er jo uansett lei de alt de har fått i kalenderen lenge før jul og dermed er julekosen reddet likevel.

Du har en altfor enkel holdning til disse gavene. Les kronikken grundig og få med deg samfunnsperspektivet og ikke minst hva disse innkjøpene gjør med deg selv :-))

''Feks en håndstrikket genser, en teaterbillett, nye slalomski, en kattunge, en ponni, noen playstationspill og noen andre søte smågreier. Synes ikke det ødelegger for julekvelden. De er jo uansett lei de alt de har fått i kalenderen lenge før jul og dermed er julekosen reddet likevel.''

Var dette ment ironisk? Hvis ikkeer jeg enig i det laban svarer deg. Det du nevner her er da ikke smågaver, og går de lei tingene før julen kommer vil jeg absolutt si det er noe galt.

Godt svart :)

Her i huset kan man ikke skylde på noen annen enn meg, ihvertfall! ;-)

Det var meg som bestemte meg for å lage pakkekalender, og som slet meg gjennom korsstingsbroderingen i månedsvis, enda jeg aldri har vært noe glad i håndarbeid.

Men det "rare" er at jeg bestemte meg for pakkekalender til mine fremtidge barn allerede da jeg var barn selv. Da var det ikke vanlig med slikt - bare noen ytterst få hadde det, og jeg var ikke blant dem. Men jeg tenkte da at dette var noe jeg virkelig håpet jeg kunne gjøre som _mor_ en gang i fremtiden;-)

Så da jeg broderte kalenderen hadde jeg absolutt null formening om hvor vanlig og utbredt dette hadde blitt. Det var en beslutning fra søttitallet - ikke fordi jeg ble påvirket av andre verken i RL eller DOL... ;-)

En kompis av sønnen har forresten blitt 'kjøpt fri' i år - han fikk en sum penger mot at foreldrene skulle slippe å ordne pakkekalender til han. Min sønn vil absolutt ikke ha det på samme måte - det er ikke pengene som betyr noe, eller verdien på gavene, men det faktum at han får en liten overraskelse hver dag. Så jeg ser på det mer som å skape et godt barndomsminne enn som å bidra til kjøpepress etc.

Til sammenligning kan jeg nevne at han til sist bursdag nesten bare fikk penger. Han ble faktisk litt lei seg for det - mye av gleden over å ha bursdag - oppakkingen, overraskelsen over hva som er inni, gleden over at man har lagt sjela si i det og skaffet noe han ønsker seg, var borte

-selvfølgelig er det for å realisere meg selv som mor og kvinne og for å heve familiens sosiale status at jeg kjøper adventskalendre. Det er da innlysende.

Det er sikkert derfor jeg kjøper julemat og julepresanger også. Det er slett ikke for å gi ungene gode barndomsminner, veldig egoistisk og markedsstyrt og kommersiellt er det.

Filler'n at noen gjennomskuet oss, da damer!

*he he*

Annonse

Jeg vurderte å utarbeide en tilsvarende dissikering av fedres innkjøp av sportsutstyr og racerbilbaner til de håpefulle.

Men jeg har ikke tid til å gjøre en grundig nok resurch. Må prioritere alle de flotte muligheten til å få bekreftet meg selv som kvinne og mor.

Det er jo jul bare en gagn i året!

mvh

:-)

"Barn vet hva jevnaldrende får og ikke får, hva som er "kult", "teit" og "helt greit". De sammenligner, vurderer og konkluderer. Noen sladrer til mor"

Dette har jeg aldri opplevd. De siste årene har jeg laget pakkekalender. Med 3 unger blir det 8 pakker på hver og de har for det meste fått ting de trenger (ihverfall de største) Hansker, sokker, truse og noe mindre fornuftig som en 50-lapp eller Donald. Har aldri sett en misfornøyd mine og har aldri hørt noe om hva andre har fått.

I år ble det for første gang litt annerledes. Den yngste ønsket seg veldig en kinder-kalender og jeg merket at de eldste var blitt mer likegyldig til å ha kalender. De ønsket heller litt ekstra lommepenger for å kjøpe julegaver til venner.

''Har aldri sett en misfornøyd mine og har aldri hørt noe om hva andre har fått.

''

Samma her.

Jeg har to unger som får 12 gaver hver. Da jeg var liten var vi fire søsken som fikk 6 gaver hver... Det er vel gangbart i alle hjem tror jeg...

Jeg har ikke rett til å uttale meg om dette, ettersom jeg jo bare har ett barn...;-) Men jeg har veldig sansen for en slik fordeling av gaver og ville nok forsøkt å gjøre det på tilsvarende måte dersom jeg hadde fått fler enn én.

Men jeg antar det kanskje har litt med aldersforskjell å gjøre? Vanskeligere å 'frata' storesøskenet 'priviliegiet' med pakke hver dag dersom dette har pågått i mange år.;-)

Det var jo den litt merkelige blandingen av selvfølgeligheter og store tanker jeg også reagerte på i kronikken - og på at denslagt i det hele tatt behandles på kronikkplass.

Jeg er jo ikke uenig i at det er mor som ordner julekalenderen, men har litt problemer med å strekke dette til å "bekrefte sitt domene i hjemmet og seg selv som kvinne og mor".

Men jeg har vært uspiselig negativ til sånne "eksperter" på familieløsninger helt siden jeg på 60-tallet leste om hvordan det gikk med barna som hadde en mor som jobbet...

''Jeg er jo ikke uenig i at det er mor som ordner julekalenderen, men har litt problemer med å strekke dette til å "bekrefte sitt domene i hjemmet og seg selv som kvinne og mor".''

*He he* Nå husket jeg noe som en bekjent fortalte. Han sa at han var overbevist om at kona bevisst bare hang opp viktige skolebeskjeder etc opp i virrvarret av lapper på kjøleskapet, istedenfor å gi han direkte beskjed. For sjansen var nemlig stor for at han IKKE så lappen, dermed gjorde han ikke det som skulle til, og da fikk kona noe å 'ta han på'.... Han mente altså at hun på denne måte 'gikk in for' at han ikke klarte å følge opp, slik at hun kunne kjefte på han etterpå;-)

Var dette kanskje hennes måte å "bekrefte sitt domene i hjemmet og seg selv som kvinne og mor"? Eller var han bare en smule paranoid? ;-)

Går iallefall ti ganger raskere :-)

Akkurat det å ha papir på alle gavene synes jeg er det eneste ille med pakkekalender. Jeg har også fått tipset med alufolie, men ettersom pakkene skal henge på min pene, håndbroderte kalender, tilvirket gjennom mange timers slit, så syntes jeg ikke alufolie var så godt idé. Men du har kalender med lommer, så da er det litte annerledes;-)

Årets løsning på innpakningsproblemet ble faktisk å kjøpe pakkekalenderposer på -nille. Det var i grunnen superlett:-)

''Feks en håndstrikket genser, en teaterbillett, nye slalomski, en kattunge, en ponni, noen playstationspill og noen andre søte smågreier. Synes ikke det ødelegger for julekvelden. De er jo uansett lei de alt de har fått i kalenderen lenge før jul og dermed er julekosen reddet likevel.''

Var dette ment ironisk? Hvis ikkeer jeg enig i det laban svarer deg. Det du nevner her er da ikke smågaver, og går de lei tingene før julen kommer vil jeg absolutt si det er noe galt.

Både Valnøtts innlegg og mitt svar til henne var nok ironisk ment..

Det var meg som bestemte meg for å lage pakkekalender, og som slet meg gjennom korsstingsbroderingen i månedsvis, enda jeg aldri har vært noe glad i håndarbeid.

Men det "rare" er at jeg bestemte meg for pakkekalender til mine fremtidge barn allerede da jeg var barn selv. Da var det ikke vanlig med slikt - bare noen ytterst få hadde det, og jeg var ikke blant dem. Men jeg tenkte da at dette var noe jeg virkelig håpet jeg kunne gjøre som _mor_ en gang i fremtiden;-)

Så da jeg broderte kalenderen hadde jeg absolutt null formening om hvor vanlig og utbredt dette hadde blitt. Det var en beslutning fra søttitallet - ikke fordi jeg ble påvirket av andre verken i RL eller DOL... ;-)

En kompis av sønnen har forresten blitt 'kjøpt fri' i år - han fikk en sum penger mot at foreldrene skulle slippe å ordne pakkekalender til han. Min sønn vil absolutt ikke ha det på samme måte - det er ikke pengene som betyr noe, eller verdien på gavene, men det faktum at han får en liten overraskelse hver dag. Så jeg ser på det mer som å skape et godt barndomsminne enn som å bidra til kjøpepress etc.

Til sammenligning kan jeg nevne at han til sist bursdag nesten bare fikk penger. Han ble faktisk litt lei seg for det - mye av gleden over å ha bursdag - oppakkingen, overraskelsen over hva som er inni, gleden over at man har lagt sjela si i det og skaffet noe han ønsker seg, var borte

OK, du frikjennes for noe av kommersialiseringen av julen under tvil, siden du startet så tidlig og har brodert korsstingene selv :-)

Annonse

Akkurat det å ha papir på alle gavene synes jeg er det eneste ille med pakkekalender. Jeg har også fått tipset med alufolie, men ettersom pakkene skal henge på min pene, håndbroderte kalender, tilvirket gjennom mange timers slit, så syntes jeg ikke alufolie var så godt idé. Men du har kalender med lommer, så da er det litte annerledes;-)

Årets løsning på innpakningsproblemet ble faktisk å kjøpe pakkekalenderposer på -nille. Det var i grunnen superlett:-)

Ja, slike poser så jeg på Nille her en dag. Veldig praktisk:)

Lurer på om vi er på nogenlunde samme alder du og jeg. :0)

Jeg har også dratt med meg denne pakkekalenderen fra 70-tallet....................

Lurer på om vi er på nogenlunde samme alder du og jeg. :0)

Jeg har også dratt med meg denne pakkekalenderen fra 70-tallet....................

;-) Ja det kan godt hende. Jeg innbiller meg at du kanskje er noen få år yngre?? At du er ca 37 kanskje?

Gjest Valnøtt

Både Valnøtts innlegg og mitt svar til henne var nok ironisk ment..

Jepp :-)

De fikk ikke kattunge, for de ville heller ha en levende anakondaslange. Og det er riktig at jeg ikke likte å kjøpe den siden jeg er redd krypdyr. Men straks jeg bestemte meg for at de skal ha den hjemme hos faren, så følte jeg meg fornøyd med shoppingen igjen. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...