Gå til innhold

øreverk/betennelse hos småbarn

Anbefalte innlegg

Gjest trøtte foreldre

Jeg har ei jente på et år som har hatt gjentatte plager med ører/nese hals. Har ikke vært hos noen øre nese hals spesialist med henne. Hun har nå øreverk/betennelse for 3. gang siden slutten på juli. Hun har tydelig store smerter spesielt om natten, vrir seg i senga, hyler og tar seg til ørene, men ikke noe særlig feber. Vi behandler med nesedråper og pinex (125 mg), men jeg kan ikke si at jeg synes det virker så godt (hun har hatt plager i over en uke nå). Hun har hatt fire antibiotika kurer på det korte året hun har levd (2x Bactrim for bakterier i nesen og 2x penicilin for ørebetennelse), så jeg kan jo forstå at legen ikke ønsker å gi henne flere kurer. Er det noen andre alternativer, evt sterkere smertestillende. Hvor lenge skal vi vente på at "det går over av seg selv". Det er ganske frustrerende å se på at hun har det vondt, og ganske slitsomt å være våken med henne opp til et par timer hver natt. Det er vel ikke bra for leveren å gå på paracet i evigheter heller?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292812-%C3%B8reverkbetennelse-hos-sm%C3%A5barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest juleklem

Hei.

Jeg ville nok dratt til en øre/nese/hals spesialist hvis jeg var dere.

Min datter hadde også mye smerter i ørene. Ho skrek ekstremt, spes om natten. Det begynte da ho var ca 1,5 år. Jeg dro til legen m henne, og da var trommhinna sprukket. Den grodde etterhvert. Så skjedde det igjen og igjen.. Da fikk vi henvisning til øre/nese/hals spesialist. Vi gikk til kontroll 4 ganger i året, i ca 2 år. Nå er øret henne helt friskmeldt. Ho slapp å legge inn dren, og hørselen er bra.

Grunnen til at ho hadde så mye øresmerter var at trommhinnen ikke vokste likt som resten av øret. Det vokste fortere, så derfor sprengte det ekstremt i øret..

Ikke sikkert deres barn har det sånn, men jeg anbefaler på det sterkeste å dra til en spesialist. Jeg er ekstrem påpasselig m lue, og trekk mot øra hennes..

Jeg håper dattera deres blir bedre, for jeg veit hvor slitsomt dere har det når dere ikke får den nattesøvnen dere trenger.

God bedring, og lykke til :)

• 4 uker senere...

Hei!

Hva med å bli henvist til en øre, nese, halsspesialist så fort som mulig? Det ville jeg bedt om. Gå til kontroller hos spesialisten og få vurdert om det er nødvendig å få satt inn dren.

Har selv en på 1 år og 4 måneder som fikk dren til 1 års dagen sin! Det har vært mye bedre siden, men dessverre fungerer ikke det ene drenet skikkelig så han er ikke helt fri for plager, men mye bedre. Eldstegutten vår fikk dren når han var 2 år, og han har vært kjempebra siden (ham blir nå 3 år)

De legges i en lett narkose og får satt inn den (lufterør i ørene som som regel faller ut av seg selv igjen senere). Dere er inne og ute igjen av sykehuset på få timer, og barnet har veldig lite ubehag (kanskje litt kvalme av narkosen en periode). Vi er glade for at vi h ar gjort dette med begge våre.

Men, bli henvist til spesialist som kan måle om der er veske i mellomøret, og om det kan være det som gir stadige smerter og infeksjoner.

Lykke til fremover. Vet det er en tøff tid med lite søvn og så videre.

Hilsen mor til "refluxbarn?"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...