Gå til innhold

Velge mellom amming og soving?


ronja røverdatter

Anbefalte innlegg

ronja røverdatter

For en uke siden fikk jeg tette melkeganger/brystbetennelse (forstår ikke forskjellen) for tredje gang, og reiste på legevakta. Legen ville (heldigvis) ikke gi meg en tredje penicillinkur, men sa at grunnen til problemene mine var at jeg hadde så mye melk. For å bli frisk og unngå å bli syk igjen, måtte jeg amme/pumpe begge bryst hver 2. time - hele døgnet. Det gjorde jeg i et døgn, og ble frisk. Deretter falt vi tilbake til "gamle rutiner", med amming ca. hver 3.time på dagen og ca. hver 4.time om natten. (Som regel bare et bryst til hvert måltid.)

Nå har jeg fått vondt i brystet igjen. Brystet er rødt, det er vondt å amme og jeg kjenner at formen synker (feberen kommer). Jeg har selvfølgelig satt i gang med varme bad, massasje og amming /pumping hver 2.time, og kommer til å gjøre det til jeg er bra igjen.

Nå er spørsmålet mitt: Må jeg virkelig velge mellom å amme og å sove mer enn to timer om gangen om natten? Sønnen min er bare to måneder, og jeg vil jo helst amme en stund til (vi har slitt så mye for å få det til...) Ellers fungerer ammingen veldig bra nå, og lillegutt vokser og er veldig fornøyd.

Jeg er så veldig sliten av å ha vondt...

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære ronja.Tilstoppede melkeganger er melk som står å sprenger i melkekjertlene og du får en betennelses tilstand i vevet rundt, men det er ikke bakterier. Dette er ofte et veldig avgrenset område.Brystebetennelse med bakterier da er årsaken bakterier som er kommet inn i brystet og du får ofte en mer gennerell ømhet i hele brystet, ikke så avgrensete kuler.Når du har mye melk så er det en risiko for at gangene tetter seg fordi barnet ikke tar ut så mye melk. Ammer du på et bryst av gangen hver 4 timer, da går det 8 timer mellom hver gang brystet blir melket. Du vet nå hvordan du skal løse problemet når det er oppstått og det er flott. Det du gjør er riktig. Etter at kulene er borte må du trappe langsomt ned på tømmingen igjen. Dvs. at når du har ammet på et bryst og barnet ikke vil ha mer, så håndmelk eller pump ut fra det andre, men gradvis over flere dager, så trapper du ned mengden du pumper ut.Jeg vet ikke hvor mye du pumper ut, men feks. 100ml hver gang første dag, deretter 70 ml osv. Er dette forståelig? Hver også obs på alle stress situasjoner som medfører at du ikke får ammet jevnlig. Da må du prøve å få melket ut litt melk på en eller annen måte.Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ronja røverdatter

Kjære ronja.Tilstoppede melkeganger er melk som står å sprenger i melkekjertlene og du får en betennelses tilstand i vevet rundt, men det er ikke bakterier. Dette er ofte et veldig avgrenset område.Brystebetennelse med bakterier da er årsaken bakterier som er kommet inn i brystet og du får ofte en mer gennerell ømhet i hele brystet, ikke så avgrensete kuler.Når du har mye melk så er det en risiko for at gangene tetter seg fordi barnet ikke tar ut så mye melk. Ammer du på et bryst av gangen hver 4 timer, da går det 8 timer mellom hver gang brystet blir melket. Du vet nå hvordan du skal løse problemet når det er oppstått og det er flott. Det du gjør er riktig. Etter at kulene er borte må du trappe langsomt ned på tømmingen igjen. Dvs. at når du har ammet på et bryst og barnet ikke vil ha mer, så håndmelk eller pump ut fra det andre, men gradvis over flere dager, så trapper du ned mengden du pumper ut.Jeg vet ikke hvor mye du pumper ut, men feks. 100ml hver gang første dag, deretter 70 ml osv. Er dette forståelig? Hver også obs på alle stress situasjoner som medfører at du ikke får ammet jevnlig. Da må du prøve å få melket ut litt melk på en eller annen måte.Lykke til.

Jeg pumper 120 - 150 ml fra et bryst som sønnen min ikke har diet. Nå ammer jeg fra det vonde brystet hver 2.time (eller oftere hvis han vil ha), og pumper det friske annenhver gang. Bør jeg begynne å pumpe mindre og mindre på dette fra nå? Jeg behøver vel ikke vente til jeg er bra i det andre? (Det blir jo bare mer og mer melk...)

Jeg kjenner jo etter kuler hver gang jeg ammer, men hos meg er det slik at det først blir ømt og rødt, og deretter kan jeg kjenne kuler. Og da er det jo egentlig for sent til å forhindre problemet. Du har nok rett i at jeg bør begynne å amme/pumpe begge bryst hver 3./4.time for å forebygge plagene. Selv om det betyr at nattesøvnen blir mer avbrutt enn bare ved amming på annethvert bryst.

Dette ble mest et "tenke-høyt-resonnement" for å se om jeg har forstått deg riktig.

Takk for en fin tjeneste!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Jeg pumper 120 - 150 ml fra et bryst som sønnen min ikke har diet. Nå ammer jeg fra det vonde brystet hver 2.time (eller oftere hvis han vil ha), og pumper det friske annenhver gang. Bør jeg begynne å pumpe mindre og mindre på dette fra nå? Jeg behøver vel ikke vente til jeg er bra i det andre? (Det blir jo bare mer og mer melk...)

Jeg kjenner jo etter kuler hver gang jeg ammer, men hos meg er det slik at det først blir ømt og rødt, og deretter kan jeg kjenne kuler. Og da er det jo egentlig for sent til å forhindre problemet. Du har nok rett i at jeg bør begynne å amme/pumpe begge bryst hver 3./4.time for å forebygge plagene. Selv om det betyr at nattesøvnen blir mer avbrutt enn bare ved amming på annethvert bryst.

Dette ble mest et "tenke-høyt-resonnement" for å se om jeg har forstått deg riktig.

Takk for en fin tjeneste!

Hilsen

Kjære ronja røverdatter. Ja du har forstått meg riktig. Og som du selv skriver, du kan allerede trappe ned på det brystet som ikke er problematisk. Det behøver ikke så hyppig tømming. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...