Gå til innhold

Kjøpe mobil i julegave?

Gjest en liten billig en,med kontantkort?

Anbefalte innlegg

Gjest en liten billig en,med kontantkort?

Til 6-åring? Synspunkter på det?

Kunne egentlig tenkt meg at 6-åringen hadde en mobil,slik at jeg

kan få tak i han når han er ute,men syns likevell at det kanskje er

litt tidlig...Kan jo ikke klokka enda heller,så jeg er litt nervøs

egentlig når han stikker til venner eller renner på akebrett.....

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292897-kj%C3%B8pe-mobil-i-julegave/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altfor tidlig! Seksåringen min har ikke tenkt tanken på egen mobil. Hun er ikke i stand til å ta vare på den, eller kunne bruke den.

Åtteåringen min har heller ikke mobil, og vi har sagt at det ikke er aktuelt før tidligst i tiårsalderen, og det synes han er greit. Ingen av hans kamerater har det, men noen få i hans gruppe har det.

Annonse

Jeg har lært mine unger klokka i den alderen, i stedet for å utstyre dem med mobil. De trenger bare kunne det helt grunnleggende for å gjøre avtaler om når de skal komme hjem.

Jeg synes det er for tidlig med mobil, og det er slett ikke sikkert du oppnår det du ønsker. Mobiler kan slås av, mistes, utlades osv., og du er akkurat like langt når det gjelder å få tak i junior.

En klokke kan også mistes eller gå i filler, men det er mindre sannsynlig, og de er billigere.

Jeg er også nervøs når jeg ikke vet hvor ungene er, så jeg liker at de sier ifra hvor de går og hvem de er sammen med.

Ser at barnas kamerater får beskjed om hvilket klokkeslett de skal hjem. Dette sier de til de voksne i huset, slik at vi kan varsle når tiden er der.

Gutten vår får mobil til 9-årsdagen. 7-åringen får klare seg uten noen år til.

Er enig i at 6 år er i tidligste laget for å få mobiltelefon. Først og fremst fordi de sannsynligvis hverken klarer å ta vare på den, eller å bruke den ordentlig.

Mine barn var vel rundt 8 år da de fikk mobil. Men det var hovedsakelig av praktiske grunner siden vi da kuttet ut hustelefonen. De begynte også å være litt alene hjemme etter skoletid, og måtte derfor ha muligheten til å få ta i oss, og omvendt.

Jeg ser heller ingen grunn til at man på død og liv skal holde igjen lengst mulig før man gir barna egen mobil.

Det er en del av utviklingen at man nå kommuniserer og gjør avtaler på en annen måte enn da vi vokste opp. Og uansett om man liker utviklingen eller ikke, så er det ingen tvil om at mobilen har sine store fordeler!

Annonse

Gjest Valnøtt

Min minste fikk tøff mobil til seksårsdagen. Nå er han snart syv og får sin første pc til jul.

Han har hatt stor glede av mobilen ved siden av at den er praktisk for meg. Han er feks den eneste i familien som har fått til å få en liten animert figur som hopper og danser som bakgrunnsbilde...

Min nettopp-sjuåring hadde aldri klart å ta vare på en mobiltelefon ordentlig.Han hadde nok klart å bruke den, altså. Men den hadde blitt mistet, gjenglemt eller ødelagt i løpet av den første uken, tipper jeg.

Klart det av og til hadde vært kjekt. Men inntil han blir eldre og mer ansvarlig, har vi regler for hvor langt hjemmefra han kan gå, at han aldri går inn til noen uten at vi får beskjed, og han må vise at han kommer hjem til avtalt klokkeslett.

Gjest ikke her i huset

7 åringen her i huset ønsker seg mobiltelefon til jul, men nei, det er alt for tidlig for henne iallefall. For det første så har hun ikke bruk for det, for det andre hadde hun sikkert lagt den fra seg et sted hun hadde glemt etter noen minutter. Hun er ikke så flink til å holde orden sakene sine.

Jeg ville nok ikke kjøpt mobil til en på 6 år. Men jeg mener att viss mange av hans kamerater har det, så bør man også være forsiktig med å holde igjen pga. mobbing. Her i huset har vi en gammel mobil med kontantkort som lånes ut viss h*n skal gå hjem når det er mørkt, skal noe spesielt osv. Har enda ikke sett behov for egen mobil, og hører jo historier om de som mister den, bruker opp kontantkortet første dagen osv..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...