Gå til innhold

Gutt operert for mastoiditt

Gjest Sliten, søvnløs og redd mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Sliten, søvnløs og redd mamma

Hei. Sønnen min på to og et halvt år ble operert for akutt mastoiditt i februar i år. Da hadde han hatt gjentatte ørebetennelser med antibiotikabehandling. I etterkant av dette har han hatt flere infeksjoner av ymse slag, men stort sett med ørene som fokus. Han har hatt CRP på 186, 175, 133 når han har vært som sykest, men han har en evne til å virke i ok form til tross for dette, noe som har "lurt" mange leger før de ser CRP resultatene. Legene vi har vært hos (vi har vært hos barnespes, ørespes, Rikshospitalet mm) virker engstelige når de hører at han har blitt operert for mastoiditt, slik at de raskt gir han antibiotika. Hittil har han fått ca 17 antibiotika-kurer i løpet av ett år (inkl. de han nekter å ta, slik at vi har byttet kur). Han har også blitt operert for falske mandler og lagt inn dren i det øret hvor han ikke har hatt mastoiditt, da det også har vært betent flere ganger. Etter innlagt dren har han hatt en positiv utvikling, men nå har han fått ørebetennelse i øret hvor han er operert, og legen har igjen satt han på antibiotika. Jeg vet at han skal ha antibiotika pga bakgrunnen, men jeg opplever også at dette reduserer immunforsvaret hans, og det føles som om vi aldri får han frisk før en ny runde setter inn. Han blir alltid den sykeste i barnehagen, og det har (inntil nå i det siste, det har blitt bedre) kun gått dager før han har blitt smittet av en eller annen infeksjon når han er der. Dette ble mye om bakgrunnen, men det jeg engster meg mye for er hvilke konsekvenser dette - og da spesielt mastoiditten han har hatt - kan ha i fremtiden. Jeg ser i en kommentar fra deg at det kan komme komplikasjoner fra hjernen i forbindelse med dette, og jeg lurer på hva slags komplikasjoner vi snakker om? Er det noe jeg skal følge ekstra nøye med på? Er det sammenheng mellom operasjonen bak øret og mot noe annet enn hørselen? Han hører fremdeles godt virker det som, men det er vanskelig å ta hørselstester pga alderen hans (han vil ikke sitte i ro). I etterkant av operasjonen fikk vi beskjed om at "komplikasjonene" det snakkes om er i forkant av operasjonen, og at vi ikke skulle tenke på dette i etterkant (de sa at operasjonen gikk bra) men iom at han fortsetter å være syk så er det vanskelig å slå seg til ro med dette. I tillegg finnes det lite tilgjengelig litteratur om mastoiditt, og ingen leger har kunnet fortelle meg noe mer enn hva jeg selv har funnet ut av. Han har blitt utredet hos spesialist, og han har ikke immunforsvarssykdom, ei heller kreft. Det har blitt vurdert periodisk feber-syndrom i tillegg til fokus på øret, men også den teorien syntes feil ettersom han responderer på antibiotika. Hva hadde du gjort hvis det var ditt barn, og finnes det noen ting vi kan gjøre for evt. komme i forkant av alle disse infeksjonene? Og er det slik at det finnes kunnskap om ettervirkninger av mastoiditt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292929-gutt-operert-for-mastoiditt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg skjønner barnet ditt har vært mye plaget med infeksjoner i øvre luftveger/ øre. Etter din beskrivelse synes jeg undersøkelsene som er gjort er adekvate og behandlingen han har fått i samsvar med dette.Etter din beskrivelse er det ikke funnet noen sikker årsak til de gjentatte infeksjoner og immunapparatet er vurdert som normalt. Med denne sykehistoiren ville jeg gitt antibiotika dersom det er kliniske holdepunkter for infeksjon sammen med laboratoreprøvene. Selv om man vegrer seg for overforbruk av antibiotika ville jeg i denne situasjojn sett bort fra evt. neg effekt på immunappartet. Pga sykehistorien med de gjentatte infeksjoner ville jeg vurdert å ta barnet ut av barnehagen for en tid slik at han kan komme seg ordentdlig, siden det mest sannsylig er der han plukker opp infeksjonene Faren ved mastoiditt er skade av den indre øre med hørselstap. Akutt ved infeksjon er det også en viss riisko for spredning av infeksjonen til hjernehinnene og hjerne. Andre komplikasjoner er også beskrevet. Jeg synes du i samtale med legene som har undersøkt og behandlet barnet ditt og som har alle detaljene vedrørende sykdommen, labortoriefunn og resultat av evt. rtg- undersøkelser skal infomere deg om aktuelle risikomomenter. Det kan lages en lang liste over teoretisk riski, men den vil være vanskelig å forstå og jeg synes derfor i hovedsak bare risko som er aktuell for ditt barn skal gå inn i informasjonen foreløpig. Ta kontakt med legene og si du har spørsmål som du føler du ikke har fått tilfresstiillende svar på. Det er rikholdig litteratur om mattoiditt, men du må inn i spes. litteratur. Det blir legens jobb å plukke ut fra denne det som er aktuelt for ditt barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...