Gå til innhold

Tenåringer og penger, har du råd?

Anbefalte innlegg

Tenåringsjenta vår på 16 år vil gjerne forbruke penger så mye som mulig. Hun har fått jobb og tjener mellom 2 og 3000 kr selv pr mnd. Før hun begynte i jobb fikk hun 200 kr i ukelønn, samt telefon og busskort hos oss foreldre. I tillegg klær når hun trengte det.

Hun er ikke flink å gjøre plikter hjemme, og sluntrer ofte unna. Ukelønna skal være for å vaske opp, gå ut med søppel, og vaske opp to ganger pr uke.

Nå synes jeg imidlertid det er tid for å revurdere denne ukelønnen ettersom hun ikke gjør det hun skal. Også fordi at hun nå tjener sine egne penger.

Selv mener hun skal ha ukelønn, selv om hun har egen inntekt. I tillegg forlanger hun penger til å kjøpe julegaver for. Jeg sier at julegaveinnkjøpet må gå av hennes lønn.

Hva mener dere? Hun vil jo være voksen, selv om det skinner gjennom at hun ikke eier ansvar. Hun er fri for penger etter ca 3-4 dager etter lønn.

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Lær henne nå at penger ikke varer evig. Klarer hun ikke å få lønna til å gå opp og vare litt lengre, så er det hennes problem nå. Spørr henne hva hun ville gjort med lønna om den skulle ha dekket husleie og mat også..

Og ukelønn ER for plikter, klarer hun ikke de, ingen lønn. Hvorfor skal hun få det uansett? Hun får jo lønn fra jobben.. så da har hun penger til småting hun trenger.. og dere får ikke neo hjelp av henne, så hvorfor skal dere betale lønn? Si dette til henne, kanskje hun da forstår.

Min 17-åring jobber også litt ved siden av et krevende skoleår.

Hun får kr. 500 pr. mnd. og busskort av oss. Dessuten betaler jeg det som evt. blir overskytende på telefonabonnentet hennes, men det er veldig lite - hun har en abonnementavtale som er billig og som nesten alltid matcher det hun bruker. Hun kjøper nesten alle klær og sminkesaker selv.

Jeg kommer til å subsidiere julegavekjøpene hennes til familiemedlemmer - typen "pliktgaver" - men ikke til venninnene. Hun pleide å få litt "feriepenger" før hun fikk seg jobb - vanligvis i forbindelse med karakterutskriften, men ikke på den måten at det var noe fast beløp pr. 5'er eller 6'er - men jeg ser ikke samme behovet nå som hun har egen inntekt.

Vi har god råd, så det betyr ikke all verden om hun får 500 kr. fra eller til. Jeg synes det viktigste er at de lærer seg å disponere det de har og ikke venne seg til at det alltid er mer å hente. Derfor synes jeg du skulle snakke med datteren din om det at hun bruker opp pengene på så kort tid, og finne en måte å unngå dette på - bli enige om at hun skal ha et fast beløp til disp. pr. måned (arbeidslønn + litt fast fra dere) - og at det da er stopp uansett.

Når det gjelder plikter hjemme, må det også være avklart. Er det sammenheng mellom penger og oppgaver, må du selvsagt holde tilbake penger hvis oppgavene ikke er gjort. Er dette bare en løs avtale som dere ikke ser på på samme måte, tror hun kanskje at det ikke er så farlig. Avtal nå at fra nyåret er alt i faste former og ikke gi etter.

Noen forslag:

Om hun ikke gidder å bidra med noe hjemme synes ikke jeg hun behøver å komme å mase etter penger. Julegaver må man bekoste av egen lomme når man er så gammel. Ærlig talt!

Er hun blakk ette 3 dager får hun være blakk til neste lønning.

Det dere også kan gjøre er å kreve en "husleie". F.eks. 20% av lønnen, eller et fast måndelig beløp som settes inn på sperret konto i hennes navn. (Overføres automatisk på lønneingsdag.) Disse pengene kan kun benyttes med deres samtykke.

Slik kan dere både bidra til å holde forbruket nede, og til at hun får øvd seg på å spare.

Aksepterer hun ikke dette kan dere som alternativ si at alle som tjener penger må bidra til husholdningen de er en del av. Gjør beløpet langt mindre, men da går pengene til husholdning og ikke til hennes sperrede konto.

mvh

Noen forslag:

Om hun ikke gidder å bidra med noe hjemme synes ikke jeg hun behøver å komme å mase etter penger. Julegaver må man bekoste av egen lomme når man er så gammel. Ærlig talt!

Er hun blakk ette 3 dager får hun være blakk til neste lønning.

Det dere også kan gjøre er å kreve en "husleie". F.eks. 20% av lønnen, eller et fast måndelig beløp som settes inn på sperret konto i hennes navn. (Overføres automatisk på lønneingsdag.) Disse pengene kan kun benyttes med deres samtykke.

Slik kan dere både bidra til å holde forbruket nede, og til at hun får øvd seg på å spare.

Aksepterer hun ikke dette kan dere som alternativ si at alle som tjener penger må bidra til husholdningen de er en del av. Gjør beløpet langt mindre, men da går pengene til husholdning og ikke til hennes sperrede konto.

mvh

Dere kan også si at for å få kr.200,- per mnd. må hun spare et visst beløp til sperret konto, f.eks. 1500,- kroner eller hva dere synes bør være rimelig.

All den tid hun tjener penger og bare svir dem av på personlig forbruk, synes jeg dere skal stenge igjen pengekrana. Om hun derimot sparte store deler av det hun tjener til utdanning, lappen eller noe annet fornuftig - på sperret konto, vil det være mer natrulig å sponse henne mer som dere har gjort før.

mvh

Når ho får nn lønn på 2-3000 pr. mnd., og at ho er 16 år, så bør ho klare seg selv. Har du så mye du kan bruke på deg selv hver mnd.?

Om ho gjør pliktene sine så ville jeg kanskje vurdert at ho fortsatt fikk litt penger hjemme.

Jeg ville nok også kjøpt en del av klærne dersom jeg hadde råd. Men ALT annet bør ho klare selv. (Tlf., buss, kino, julepresanger osv.)

• 3 uker senere...

Annonse

punky brewster

3000 kr å bruke på tull og tøys i løpet av få dager er mye penger. Da jeg var i den alderen jobbet jeg også mye ved siden av skolen og hadde masse penger å rutte med og alt ble sløst bort. Var forøvrig ikke en tenåring som forlangte noe hjemme i tillegg, men nå som voksen synes jeg det var meninggsløst å bruke så mye penger på tull og skulle ønske jeg var flinkere å spare da.

Så selv om det nok ikke blir populært hos henne og hun neppe blir å takke dere før hun blir godt voksen, så burde dere spare noe av pengene hennes på en sperret konto, kanskje på den måten ei anna skriver her som "husleie".

punky brewster

Dere kan også si at for å få kr.200,- per mnd. må hun spare et visst beløp til sperret konto, f.eks. 1500,- kroner eller hva dere synes bør være rimelig.

All den tid hun tjener penger og bare svir dem av på personlig forbruk, synes jeg dere skal stenge igjen pengekrana. Om hun derimot sparte store deler av det hun tjener til utdanning, lappen eller noe annet fornuftig - på sperret konto, vil det være mer natrulig å sponse henne mer som dere har gjort før.

mvh

Det var lurt, det skal jeg bringe med meg om jeg får samme utfordring når mi jente blir stor, å få litt lommepenger for å spare sine egne:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...