Gå til innhold

Soving hos 2.klassing!

Anbefalte innlegg

Vi sliter for tiden med vår 2.klassing som ikke får(vil?)legge seg greit om kvelden.Vi må være der/ligge der etter vi er ferdig og synge og lese.Helst til hun har sovnet.Hun har alltid styrt på og vært vanskelig i leggesituasjoner,men har i grunnen de siste 2 årene vært noenlunde grei ved legging.

Vi har vært bestemte på om natten når hun kommer luskende å ledsage henne inn igjen til sin egen seng,med noe varierende resultat.Hun er viljesterk og vil heslt oppnå det hun ønsker for enhver pris.Grunnen til at vi har valgt å ikke ha henne i sengen vår, er at hun har styrt så mye på,forstyrret oss på alle måter,med det resultat at ingen har fått sovet.Hun har ikke formidlet at hun har vært redd/engstelig for noe spesielt,derfor har vi tenkt at hun og vi har det best av å ligge hver for oss.

Dette var en liten bakgrunnshistorie.Nå kommer mitt hjertesukk.

For 1 1/2 til 2 uker siden ble det lest en bok i klassen om krigen.Etter det har hun vært redd og vil ikke sove alene.Våkner opp hver natt og ønsker at vi skal ligge inne hos henne.Noe vi har gjort for å gi henne trygghet.

Det som er vanskelig med henne er at når du gir henne lillefingeren,griper hun HELE hånden.Selv om vi vet dette,har vi lagt oss med henne når hun våkner og sier hun er redd.Vi har prøvd å ikke gi etter de siste dagene,men da er hun lettere hysterisk og gråter.Vi snakker og snakker dagen etterpå og sier vi lever i et godt og trygt land,men hun er livredd for at soldatene skal komme og ta henne til fange.

Vi synes det er helt forferdelig at hun skal ha det sånn,men det virker ikke som det vi sier glir inn.Derfor kommer også (stygge)snikende tanker om at det er jo ganske behagelig for henne at vi legger oss med henne når hun våkner,og derfor bruker hun det mot oss litt ekstra!?Vi vet at hun kan være ganske "utkrøpen" på å få det som hun vil.

Nå prøver vi med fine klistermerker og en fin belønning om hun klarer 10 klistermerke på arket om hun klarer å sove fint inne på sitt eget rom.

Jeg trenger noen gode råd!!!! Hvor lenge skal vi holde på med å sove hos henne?? For å si det mildt er vi ganske slitne av å ha det sånn.Og da tenker jeg ikke akkurat på den situasjonen vi står oppi nå, men hele sovegreiene hennes som har pågått i alle år.Kjenner tålmodigheten på å være en god og omsorgsfull mamma krymper inn for hver dag.....

Etter noen basketak med henne er jeg ikke alltid like stolt av meg selv....Hjelp noen der ute...:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292964-soving-hos-2klassing/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drister meg til å svare, selv om vi aldri har hatt problemer med legging.

Jeg vil tro at barnet er stort nok til å skjønne de argumentene du har for at alle skal sove i sin egen seng. Jeg sier til barna at jeg blir trett neste dag og det virker det som de skjønner.

Hva med å la henne komme med noen kreative forslag på hva som skal til for at hun skal få til å sove i egen seng.

Lillemor vil gjerne ha lys på, og gjerne døra åpen. Dette er helt greit for oss. En form for premiering som hun velger selv, kan kanskje bli mer spennende enn om dere kommer med forslag.

Samtidig må barna forstå at de kan komme og få trøst om de drømmer noe fælt, men at drømmene ikke er på ordentlig. Fortell om den gangen du var liten.

Jeg husker enda at jeg leste en bok om hekser som ble brent på bål da jeg var liten, og fikk ligge hos foreldrene mine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/292964-soving-hos-2klassing/#findComment-2357113
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...