Gjest efoll Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Har tenkt å kjøpe en hilsen til lærerne til datteren min. Jeg er klassekontakt, og tenkte å gi dem en gave på vegne av foreldrene. Må da ta av klassekassa. Denne er det læreren som passer på. Skal jeg da bare si at jeg trenger litt penger (føles dumt å si at jeg skal kjøpe gave til dem, liksom...)? Og hva skal jeg i så fall kjøpe? Tenker på noe lite, bare som en omtanke/markering av at vi er fornøyd med dem. Det er to lærere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 Standarden her er at læreren får en blomst, men jeg husker en gang en lærerinne fikk en glass-sommefugl, og hun ble så rørt. Den var så nydelig Du kan jo skrive mail eller sms til læreren som styrer klassekassen og si at dere foreldre trenger en sum. Her er det en av foreldrene som styrer klassekassen, og i en sånn situasjon er det sikkert like greit. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 En blomst eller et pent lys kanskje... Men en annen ting: du sier at læreren passer klassekassen? Hos oss har beskjeden vært klar for flere år siden at lærerne ikke skal ha noe med slik "pengetrafikk" å gjøre i og med skolen skal være gratis. Jeg trodde at dette er veldig strengt og at alle skolene har sluttet med slikt, men det stemmer kanskje ikke? Av samm grunn sies det uttrykkelig hos oss at alle bidrag til klassekassen er helt frivillig . Ingen skal føle at de _må_ gi penger. Lurer på om det er kommunen vår som er ekstra streng... Men jeg synes jo at disse prinsippene er veldig ok. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 En blomst eller et pent lys kanskje... Men en annen ting: du sier at læreren passer klassekassen? Hos oss har beskjeden vært klar for flere år siden at lærerne ikke skal ha noe med slik "pengetrafikk" å gjøre i og med skolen skal være gratis. Jeg trodde at dette er veldig strengt og at alle skolene har sluttet med slikt, men det stemmer kanskje ikke? Av samm grunn sies det uttrykkelig hos oss at alle bidrag til klassekassen er helt frivillig . Ingen skal føle at de _må_ gi penger. Lurer på om det er kommunen vår som er ekstra streng... Men jeg synes jo at disse prinsippene er veldig ok. ''Hos oss har beskjeden vært klar for flere år siden at lærerne ikke skal ha noe med slik "pengetrafikk" å gjøre i og med skolen skal være gratis.'' På vår skole står klassekassekontoen i en av foreldrenes navn, men pengene som klassen direkte disponerer er det lærerne som har kontroll på. Den trinnkontakten som "eier" kontoen hvor pengene blir satt inn, sørger for innskudd/uttak på konto. Vi har også fått beskjed om at lærerne ikke skal ha klassekonto(er) i sitt navn, men de har altså en kontantkasse som de bruker av. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Håper du får inn noen gode tips her, vi har 4 lærere og noen assistenter som skal ha en julehilsen. Og jeg har neimen ikke peiling på hva det skal bli... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enina Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Vi skal gi en liten oppmerksomhet til alle 3 lærerne i klassen + til de 4 fantastiske damene som jobber på SFO hos oss. Men det skal være kun en liten ting og ikke koste mye.. Så da har jeg kjøpt inn 7 stk julesvibler (så billig som 13,- på Plantasjen!!) og så har jeg kjøpt mose og sånn gulltråd som man kan dra ut, og nå skal jeg i gang med å pynte "løken" med dette. Lager alltid dette til meg selv i adventstiden og syns det er kjempefint! Det er ikke mye, men det er liksom finere en enn julestjerne! Og så er det superbillig ,-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 En blomst eller et pent lys kanskje... Men en annen ting: du sier at læreren passer klassekassen? Hos oss har beskjeden vært klar for flere år siden at lærerne ikke skal ha noe med slik "pengetrafikk" å gjøre i og med skolen skal være gratis. Jeg trodde at dette er veldig strengt og at alle skolene har sluttet med slikt, men det stemmer kanskje ikke? Av samm grunn sies det uttrykkelig hos oss at alle bidrag til klassekassen er helt frivillig . Ingen skal føle at de _må_ gi penger. Lurer på om det er kommunen vår som er ekstra streng... Men jeg synes jo at disse prinsippene er veldig ok. Hei Det er tydeligvis forskjellig praksis. Jeg har en i en annen klasse også, og på det trinnet (samme skole!) sa lærere strengt nei til klassekasse i det hele tatt! Dvs deville ikke at foreldrenene skulle ta ansvar heller....pga det at skolen skal være gratis. Men da sier jeg: Hva med leirskole? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356891 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ny lovbestemmelse om rett til gratis grunnskoleopplæring Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei Det er tydeligvis forskjellig praksis. Jeg har en i en annen klasse også, og på det trinnet (samme skole!) sa lærere strengt nei til klassekasse i det hele tatt! Dvs deville ikke at foreldrenene skulle ta ansvar heller....pga det at skolen skal være gratis. Men da sier jeg: Hva med leirskole? Leirskole og andre turer Kommunene har hittil hatt en begrenset adgang til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knyttet til et reelt frivillig leirskoleopphold. Etter den nye lovbestemmelsen § 2-15 i opplæringsloven vil det ikke lenger være lov å kreve noen former for egenandeler av elevene/foreldrene til leirskoleopphold (reise, kost og losji) eller til andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen. Mange foreldre har allerede betalt – eller er blitt enige om å betale – egenandeler til dekning av fremtidige leirskoleopphold eller andre slike turer. Den enkelte forelder avgjør selv hva disse pengene skal brukes til. De kan velge å gi pengene som gave til bestemte formål, for eksempel som tilskudd til den allerede planlagte leirskole eller andre turer. Pengene må da gå til hele klassen/gruppen og ikke til den enkelte elev. Se punkt 4 Gaver, dugnader m.m. Den enkelte forelder kan også be om å få pengene tilbakebetalt. Det er kommunene/skolene som bestemmer aktivitetene i grunnskoleopplæringen, herunder om det skal gis leirskoleopphold. Kommunene/skolene er ikke forpliktet til å gi leirskoleopphold for elevene i løpet av grunnskolen, men en del av undervisningstiden kan brukes til slik opplæring, jf. opplæringsloven § 2-3 første ledd. "Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen" legger vekt på bruk av ute- og fritidsaktiviteter innenfor rammene av den vanlige undervisningen, der leirskole kan være ett alternativ. Kommunene/skolene står således relativt fritt til å velge ulike former for uteaktiviteter. Dersom kommunene/skolene velger å bruke en del av undervisningstiden til leirskoleopphold, skal kommunene/skolene dekke utgifter til reise, opphold og undervisning. Funksjonshemmede elever skal kunne delta på lik linje med funksjonsfriske, og kommunen/skolen må dekke eventuelle kostnader som er nødvendige for at funksjonshemmede elever skal kunne delta, f eks kostnader til assistent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ny lovbestemmelse om rett til gratis grunnskoleopplæring Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Leirskole og andre turer Kommunene har hittil hatt en begrenset adgang til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knyttet til et reelt frivillig leirskoleopphold. Etter den nye lovbestemmelsen § 2-15 i opplæringsloven vil det ikke lenger være lov å kreve noen former for egenandeler av elevene/foreldrene til leirskoleopphold (reise, kost og losji) eller til andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen. Mange foreldre har allerede betalt – eller er blitt enige om å betale – egenandeler til dekning av fremtidige leirskoleopphold eller andre slike turer. Den enkelte forelder avgjør selv hva disse pengene skal brukes til. De kan velge å gi pengene som gave til bestemte formål, for eksempel som tilskudd til den allerede planlagte leirskole eller andre turer. Pengene må da gå til hele klassen/gruppen og ikke til den enkelte elev. Se punkt 4 Gaver, dugnader m.m. Den enkelte forelder kan også be om å få pengene tilbakebetalt. Det er kommunene/skolene som bestemmer aktivitetene i grunnskoleopplæringen, herunder om det skal gis leirskoleopphold. Kommunene/skolene er ikke forpliktet til å gi leirskoleopphold for elevene i løpet av grunnskolen, men en del av undervisningstiden kan brukes til slik opplæring, jf. opplæringsloven § 2-3 første ledd. "Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen" legger vekt på bruk av ute- og fritidsaktiviteter innenfor rammene av den vanlige undervisningen, der leirskole kan være ett alternativ. Kommunene/skolene står således relativt fritt til å velge ulike former for uteaktiviteter. Dersom kommunene/skolene velger å bruke en del av undervisningstiden til leirskoleopphold, skal kommunene/skolene dekke utgifter til reise, opphold og undervisning. Funksjonshemmede elever skal kunne delta på lik linje med funksjonsfriske, og kommunen/skolen må dekke eventuelle kostnader som er nødvendige for at funksjonshemmede elever skal kunne delta, f eks kostnader til assistent. Gaver, dugnader m.m. Opplæringsloven § 2-15 er ikke til hinder for at skolene kan ta imot ulike former for gaver (pengegaver, midler fra dugnadsinnsats og klassekasse, utstyr osv.) enten dette er fra næringsliv, foreldre, venneforeninger eller andre. For at gaver og andre bidrag ikke skal komme i konflikt med retten til gratis grunnskoleopplæring, gjelder følgende: Gaver og andre bidrag må være reelt frivillige. Verken elever eller foreldre må føle seg presset til å bidra økonomisk. Det kan ikke stilles krav om motytelser, for eksempel i form av reklame. Gaver og andre bidrag må brukes slik at de kommer hele gruppen/klassen eller flere til gode. Alle elever i gruppen/klassen må få delta i de samme aktivitetene, uavhengig av om deres foreldre har gitt gaver/andre bidrag til skolen eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest efoll Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Leirskole og andre turer Kommunene har hittil hatt en begrenset adgang til å ta betaling for utgifter til reise, kost og losji knyttet til et reelt frivillig leirskoleopphold. Etter den nye lovbestemmelsen § 2-15 i opplæringsloven vil det ikke lenger være lov å kreve noen former for egenandeler av elevene/foreldrene til leirskoleopphold (reise, kost og losji) eller til andre turer som er en del av grunnskoleopplæringen. Mange foreldre har allerede betalt – eller er blitt enige om å betale – egenandeler til dekning av fremtidige leirskoleopphold eller andre slike turer. Den enkelte forelder avgjør selv hva disse pengene skal brukes til. De kan velge å gi pengene som gave til bestemte formål, for eksempel som tilskudd til den allerede planlagte leirskole eller andre turer. Pengene må da gå til hele klassen/gruppen og ikke til den enkelte elev. Se punkt 4 Gaver, dugnader m.m. Den enkelte forelder kan også be om å få pengene tilbakebetalt. Det er kommunene/skolene som bestemmer aktivitetene i grunnskoleopplæringen, herunder om det skal gis leirskoleopphold. Kommunene/skolene er ikke forpliktet til å gi leirskoleopphold for elevene i løpet av grunnskolen, men en del av undervisningstiden kan brukes til slik opplæring, jf. opplæringsloven § 2-3 første ledd. "Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen" legger vekt på bruk av ute- og fritidsaktiviteter innenfor rammene av den vanlige undervisningen, der leirskole kan være ett alternativ. Kommunene/skolene står således relativt fritt til å velge ulike former for uteaktiviteter. Dersom kommunene/skolene velger å bruke en del av undervisningstiden til leirskoleopphold, skal kommunene/skolene dekke utgifter til reise, opphold og undervisning. Funksjonshemmede elever skal kunne delta på lik linje med funksjonsfriske, og kommunen/skolen må dekke eventuelle kostnader som er nødvendige for at funksjonshemmede elever skal kunne delta, f eks kostnader til assistent. Tusen takk! Men jeg lurer på om det skjer noe med ordningen med betaling i praksis...... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2356973 Del på andre sider Flere delingsvalg…
knerten Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Vi arrangerer alltid loddsalg på juleavslutningene. Alle barna har med seg en liten ting som premie (det kan være hva som helst som ikke koster mer enn 20-30 kroner). Overskuddet etter loddsalget går til gave til læreren og resten rett i klassekassen :-) Barna elsker å selge lodd og ikke minst trekke hvem som vinnerlodd og de aller fleste har råd til en loddgave til 20,-. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2357013 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hva om du legger ut og tar vare på kvitteringen til neste gang du "skal i kassen"? Så slipper du å risikere å røpe en hyggelig overraskelse? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2357545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mine forslag Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Kort med hilsen og skryt. En pakke god te og en plate melkesjokolade. Lys og servietter. Liten diktbok eller bok med korte historier. Penal. Musematte. Gløgg. Et par skåler til frukt eller snop. En gammel julefilm. Blomsteroppsats. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292982-gave-til-l%C3%A6rere/#findComment-2357991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.