Gjest Trist mamma. Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Har en gutt på 14 år som er en kjærnekar. Snill, rolig og med "godt hode". Alikavel sliter han på skolen, han klarte seg strålende på barneskolen men fra 8 klasse så gikk det bare nedover. Han innrømmer å slurve litt, han føler seg "dum" som ikke klarer, han mener han prøver. Han gjør lekser men står ikke på ekstra, det virker som om at han liksom har gitt opp. Han har alltid vært en særdeles grei gutt så han er ikke helt vant til at ting går ham i mot, han kan fortelle at han mister piffen når han prøver med så går det galt alikavel som han sier. Nå er tiden for tentamener, og en hel del prøver før dette har gitt svært lave karakterer. Jeg prøver å hjelpe til men jeg har ikke kapasitet til å bruke nok tid hver dag desverre. Jeg må jo fø disse barna også. Skolen virker ikke å støtte opp, de tilbyr en "leksehjelp" en dag i uke, der kan ungene være og gjøre lekser. Min sønn synes tiden er kort, for en del tid går bort i å spise før de begynner. Ellers så føler jeg skolen er mest opptatt av å fortelle "det som er galt" og i å gi lapper for alt mulig. De tar ikke tak i elevene som sliter slik som sønnen min. Det er desverre flere av hans venner som også sliter. Hva gjør jeg? Jeg har vurdert en hjelpelærer til ham hjemme. En godt voksen ungdom eller en tidligerer lærer. Noen med erfaringer her som kan fortelle meg hvordan jeg skal gå frem her? Det har allerede gått åttende og halve niende klasse så det haster med å få gjort noe nå. Jeg har det skikkelig ille nå, vil jo så gjerne hjelpe, og han er veldig ivrig når jeg gjør det, men jeg har ikke kapasitet til å fotfølge ham slik desverre. Noen som kan hjelpe? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292993-ten%C3%A5ringen-sliter-p%C3%A5-skolen-hva-gj%C3%B8r-jeg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg synes du aller først skal snakke med kontaktlæreren hans. Det er ikke sikkert at det han trenger mest, er noen som tar mer av ansvaret for leksene hans. Hør med lærerne om de tror han ikke får med seg ting pga. uro i klassen, om han kan få bedre tilpasset undervisning i enkelte fag eller om det er innsatsen hjemme som bør heves. Ifølge min egen erfaring fra ungdomsskolen legger de en utrolig stor del av arbeidet over på prosjekter og innleveringer som stort sett skal gjøres hjemme. Kanskje dere kan lage en avtale om at han gjør det han får til så fort som mulig etter skoletid, og at du setter deg sammen med ham f.eks. en fast halvtime hver kveld og ser hvordan det har gått. Det kan også være en mulighet at han gjør enkeltelekser sammen med en kamerat en fast ettermiddag i uka - jeg tenker da på at det kan hjelpe på konsentrasjonen og at de kan "trekke hverandre oppover", ikke på at kameraten skal være hjelpelærer. Det finnes også andre muligheter på markedet - det hender studenter annonserer i lokalpressen, Røde Kors og liknende organisasjoner driver åpen leksehjelp enkelte steder, og det finnes private som http://www.leksehjelpen.no/ Men som nevnt synes jeg du først skal sjekke om leksehjelp er det han trenger mest. Kanskje kan noe løses fra skolens side. Hvis de er så opptatt av å peke på hva som er galt, skal du ikke gi deg før de også kommer med forslag til tiltak! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292993-ten%C3%A5ringen-sliter-p%C3%A5-skolen-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-2356761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trist mamma. Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg synes du aller først skal snakke med kontaktlæreren hans. Det er ikke sikkert at det han trenger mest, er noen som tar mer av ansvaret for leksene hans. Hør med lærerne om de tror han ikke får med seg ting pga. uro i klassen, om han kan få bedre tilpasset undervisning i enkelte fag eller om det er innsatsen hjemme som bør heves. Ifølge min egen erfaring fra ungdomsskolen legger de en utrolig stor del av arbeidet over på prosjekter og innleveringer som stort sett skal gjøres hjemme. Kanskje dere kan lage en avtale om at han gjør det han får til så fort som mulig etter skoletid, og at du setter deg sammen med ham f.eks. en fast halvtime hver kveld og ser hvordan det har gått. Det kan også være en mulighet at han gjør enkeltelekser sammen med en kamerat en fast ettermiddag i uka - jeg tenker da på at det kan hjelpe på konsentrasjonen og at de kan "trekke hverandre oppover", ikke på at kameraten skal være hjelpelærer. Det finnes også andre muligheter på markedet - det hender studenter annonserer i lokalpressen, Røde Kors og liknende organisasjoner driver åpen leksehjelp enkelte steder, og det finnes private som http://www.leksehjelpen.no/ Men som nevnt synes jeg du først skal sjekke om leksehjelp er det han trenger mest. Kanskje kan noe løses fra skolens side. Hvis de er så opptatt av å peke på hva som er galt, skal du ikke gi deg før de også kommer med forslag til tiltak! Takk for svar. Jeg har snakket med skolen på foreldremøtene og de sier bare at han ikke er flink til å levere inn lekser, at han er skikkelig skarp men at det ikke synes i arbeidet hans. Jeg hjelper ham så godt jeg kan, og når vi gjør leksene sammen så går ting ganske greit. Men det hender at de gir en del informasjon på skolen og så står det mye enklerer forklart på leksearket hjemme og så gjør vi leksen etter arket og da blir det feil. Har snakket med dem om alt men det legges opp til at alt må skje hos ungdommen selv. Jeg vurderer å kutte ut treninga som jeg driver med noen ganger i uken for å kunne stille mer opp, det er litt leit for treninga er svært god for meg helsemessig. Min sønn er veldig stille og litt for tilbaktrukket, han er ikke så flink til å spørre om hjelp osv. I steden for å ta hensyn til hans væremåte og heller backe opp litt fra skolen så får han "refs" for å ikke være nok engasjert i timen etc. Så gutten er rimelig lei, han prøver, men det går aldri riktig vei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292993-ten%C3%A5ringen-sliter-p%C3%A5-skolen-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-2356828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela25 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Takk for svar. Jeg har snakket med skolen på foreldremøtene og de sier bare at han ikke er flink til å levere inn lekser, at han er skikkelig skarp men at det ikke synes i arbeidet hans. Jeg hjelper ham så godt jeg kan, og når vi gjør leksene sammen så går ting ganske greit. Men det hender at de gir en del informasjon på skolen og så står det mye enklerer forklart på leksearket hjemme og så gjør vi leksen etter arket og da blir det feil. Har snakket med dem om alt men det legges opp til at alt må skje hos ungdommen selv. Jeg vurderer å kutte ut treninga som jeg driver med noen ganger i uken for å kunne stille mer opp, det er litt leit for treninga er svært god for meg helsemessig. Min sønn er veldig stille og litt for tilbaktrukket, han er ikke så flink til å spørre om hjelp osv. I steden for å ta hensyn til hans væremåte og heller backe opp litt fra skolen så får han "refs" for å ikke være nok engasjert i timen etc. Så gutten er rimelig lei, han prøver, men det går aldri riktig vei. Jeg tror det er mange ungdommer som sliter litt med motivasjon, rett og slett. De er moekklei skole, lekser,prover, osv... Jeg husker jeg var det òg, og kjenner flere som gjorde det middels paa ungdomsskolen, men gjorde det bra paa videregaaende. Han er jo flink til aa gjore lekser naar du sitter ved siden og hjelper han. Det gir han motivasjon! Èn jeg kjenner, gjorde det daarlig nesten hele veien, skulket skolen,gadd ikke lese til prover,etc. Han er i dag ingenioer, og gjor en svaert bra jobb!:-) Han var rett og slett skolelei i ungdomsaarene, men tok seg inn igjen paa universitetet. Jeg forstaar din bekymring, men jeg tror dette vil gaa bra jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/292993-ten%C3%A5ringen-sliter-p%C3%A5-skolen-hva-gj%C3%B8r-jeg/#findComment-2356844 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.