Gå til innhold

5 mnd - krever mer mat om natten


Ariane

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 5 mnd som siden fødselen har vært en utmerket nattsover (våkner og skal ha melk 1 gang per natt). Men den siste uken har hun begynt å våkne oftere, og krever pupp hver tredje time om natten (ofte hver andre time på dagtid, og enda oftere om kvelden!).

Kan dette bety at hun rett og slett ikke får nok melk, og trenger fast føde?

Introduserte fast føde for 2-3 uker siden men det er ikke mye hun spiser ennå - jeg har bare latt henne få oppleve litt forskjellige smaker/konsistenser. Virker som det kan ta lang tid før hun får et ammemåltid erstattet av grøt el.l. Bør jeg "haste på" med grøten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Ariane. Det kan tyde på at hun nå vil ha mere fast føde.Prøv med lit større posjon. om du skal haste på med grøten må du selv avgjøre. Syns du det er greit å amme ofte så får hun nok totalt sett, nok mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia:)

Jeg har ei jente på snart 4 år og ammet henne til hun var nær 7 mnd - da var det tomt i tanken..so to speak;) Men, det jeg skulle si, jeg begynte å gi jenta mi litt velling når hun var en ca 3 mnd gammel. Vanlig babygrøt (den for de aller yngste) Blandet litt med morsmelk som jeg pumpet. Forsøkte først med bare å ta litt på fingeren og la henne smake på dette. Etterhvert gikk jeg over til små barneskjeer som jeg mata henne.

Det er ikke store porsjonen du skal lage i begynnelsen, jeg laga faktisk bare på et lite tefat helt i starten.

Senere blandet jeg med enten morsmelkerstatning eller helmelk, hadde også en "dæsj" med maltekstrakt oppi. Denne hjelper på regulere magen pluss at den søter grøten litt. Den der grøten smaker og ser jo mest ut som trespon så..hehe.

Nuvel, dette gikk etterhvert strålende så da begynte jeg å gi henne grøt til faste tider. Og, her kommer cluet - til kvelden gav jeg henne en litt større porsjon og ammet henne godt. Hun som en stein gjennom natta, og våkna bare om jeg måtte skifte bleier.

Håper dette kan være til litt råd...

Lykke til videre med babyen din:-)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...