Gå til innhold

hvordan er julaften hos dere?

Anbefalte innlegg

Snart jul ja... :)

Hvordan legger dere opp julaften? (Fra dere står opp til dere legger dere). Vi er på et nytt sted i år og lurer på hvordan jeg skal løse dette. Bl.a. med middagstidspunkt og gaver... Vi har 3 barn under 4 1/2 år og vi vil gjerne ha nissebesøk før maten, spise i 17, 17.30-tiden og gå rundt juletre + pakker etter det en gang. De vi skal være sammen m synes det er ALTFOR tidlig å begynne med maten 17. De vil helst spise når de pleier -dvs. si 19-tiden.

Derfor: hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293125-hvordan-er-julaften-hos-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

15

• Orio

6

• morsan

5

• Rhea Silvia

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest pærebrus875

Si til dem at når det er en del barn og gaver, så kan det ta litt tid. Og barn burde jo også legges når de er trøtte, så begynner dere for sent med gavene så risikere man jo at de minste sovner kanskje?

Kan jo gå med på et kompromiss, ha middagen kl 18? Men da er det vel barne-tv for ungene... Du kan jo "skylde på det", og si at 19 blir for seint for ungene, 18 er det barne-tv, mens 17-1730 er et greit tidspunkt for alle. Det gir jo mening.

Si til dem at når det er en del barn og gaver, så kan det ta litt tid. Og barn burde jo også legges når de er trøtte, så begynner dere for sent med gavene så risikere man jo at de minste sovner kanskje?

Kan jo gå med på et kompromiss, ha middagen kl 18? Men da er det vel barne-tv for ungene... Du kan jo "skylde på det", og si at 19 blir for seint for ungene, 18 er det barne-tv, mens 17-1730 er et greit tidspunkt for alle. Det gir jo mening.

Blir nok ikke barnetv på julaften, men takk for svar. Får prøve å få det til å bli 17.30, 18.00...

Jeg synes det er rart at dem dere skal feire sammen med ikke vil ta hensyn til at det er så små barn med som ikke orker så sen julefeiring. Vi har forandret tidspunktet litt opp igjennom årene, etterhvert som barn har blitt større, og det synes jeg er helt naturlig.

Forørvig har vi aldri spist middag så sent som 1900 på julaften! det jeg kan huske fra da jeg selv var barn, var at vi var i kirka kl 16, og så begynte maten ca kl 17. Deretter var det pakker. Nisse kan jeg ikke huske at vi hadde - det ble kuttet ut da det eldste barnet hadde avslørt opplegget! ;-)

I egen familie har vi hatt litt ymse opplegg, fra å kanskje møtes allerede i 15-tiden til å drøye 'oppmøtet' til ca kl 17. Nisse har som oftest kommet etter maten, med en pakke, og så tas øvrige pakker etterpå. Men det har hendt at nissen har kommet før mat også, fordi vi gjerne har 'byttet på' nissejobben med andre fedre i nabolaget, og da må vi jo ta hensyn til dette opplegget også.

Gjest Elextra

Det synes jeg er veldig sært av vennene deres, juaften er en dag barnas behov bør prioriteres, etter min mening. Og det mener jeg ikke bare fordi jeg har småbarn selv ;). Det innebærer nødvendigvis at middagen bør begynne tidligere enn kl. 19.

Vi har grøt til "lunch" på julaften ved 12-13-tiden.

Middagsgjestene kommer allerede kl. 15.30, og vi satser på å spise ca. kl. 16. Ganske tidlig, men om vi skal rekke både å gå rundt juletreet, ha kaffe og kaker samt utdeling og oppakking av gaver uten stress før barnas leggetid rundt kl. 20-20.30 må det til.

Det er ganske optimistisk å invitere 3 barn under 4 1/2 år og tro at det skal gå greit å starte med maten først i 19-tiden og vente med pakkeåpning og kanskje andre tradisjoner også, til etter det igjen. Det må være veldig lenge siden de evt. selv hadde små barn.

Det må da være verre å følge klokkeslett-tradisjonene med hylende barn rundt seg, enn å jenke seg litt og spise osv. i litt fredeligere omgivelser. Du får fortelle en lett overdreven versjon av hva slags humør disse småbarna (i verste fall - dette er ikke noen kritikk av ungene dine!) kommer til å være i når det endelig blir tid for å gå fra bordet, og håpe at de vet sitt eget beste.

Annonse

Gjest Elextra

Det synes jeg er veldig sært av vennene deres, juaften er en dag barnas behov bør prioriteres, etter min mening. Og det mener jeg ikke bare fordi jeg har småbarn selv ;). Det innebærer nødvendigvis at middagen bør begynne tidligere enn kl. 19.

Vi har grøt til "lunch" på julaften ved 12-13-tiden.

Middagsgjestene kommer allerede kl. 15.30, og vi satser på å spise ca. kl. 16. Ganske tidlig, men om vi skal rekke både å gå rundt juletreet, ha kaffe og kaker samt utdeling og oppakking av gaver uten stress før barnas leggetid rundt kl. 20-20.30 må det til.

Når det gjelder gavene gjør vi en vri:

Vi sorterer ut gaver som er til voksen fra voksen. Bare gaver til og fra barna pakkes opp før deres leggetid, resten fordeler vi etter at barna har lagt seg.

Frokost, lunch, ingen grøt for min del (ungene spiser heller ikke grøt).

Vi satser på middag kl 16, og vi har 4 unger i hus på julaften. Gavekalaset bør komme i gang kl 18, så spiser vi dessert innimellom gaveåpning.

Poenget mitt er at ungene bør få åpne gavene og glede seg over dem, og leke ikke minst!... før de sovner.

Gjest sola mi

Når det er små barn til stede så må middagen begynne ved 16 eller 17 tiden. Ellers så blir det jo langt utpå kvelden før pakkene åpnes og da er ungene så trøtte at de ikke klarer å glede seg slik som de burde ved pakkåpningen.

På julaften kommer barnas behov først og alle må følge dette. Dessuten hadde vi aldri hos oss klart å få i oss julekaffe og kaker på kvelden hvis vi hadde spist så sent.

Vi bryter alltid opp ved 23 tiden, da er både mor og far også slitne!

Altså følgende: middag ved fire tiden, deretter blir det rydding på kjøkkenet og klokken nærmer seg 18. Nissen kommer og åpning av pakker begynner. Det blir en del pakker og noen ganger tar vi en liten pause og setter på godteri og drikke på bordet. så gjør vi ferdig alle pakkene og da er klokka ca. 21. Da kommer kakene på bordet og alle slapper av og koser seg. og ved 23 tiden ønskes senga velkommen..

Vi har feiret julaften hos oss de siste årene, dvs fra ungene var babyer og fram til nå når de er 6 og 8 år. Siden det er jeg som har invitert resten av familien til oss, har vi lagt opp "timeplanen" på ungenes premisser. Jeg mener at det er dem som er hovedpersoner på julaften , og ikke grandtante fra Oslo...

Vi har hatt frokost ca 9, en tur i skibakken hvis været er bra, mølje 12, middag ca 16:30 evt 17:00, nissebesøk ca 19, og gaveoppakking resten av kvelden. Ungene var i fjor i seng ca 22, helt utslitte.

Gjest her hos oss

Vi skal til mine foreldre, og de spiser sent (rundt kl 19 tror jeg). Det er da barna pleier å gjøre seg klar til senga, så det blir lang ventetid.

Om morgenen får de julestrømpe med noe snop i og kanskje et julehefte. Det er barne-tv på fjernsynet og rolig morgen (håper jeg). Mannen er på jobb da om jeg husker rett. Jeg lager risengrøt som vi har rundt klokken tolv, og klokken to er det kirketid. Barna skal synge, så det er derfor vi går så tidlig. Etter kirken er det mer tv og ungene får nok hver sin gave før vi går til foreldrene mine. Etter middag er det dessert, så gaver og tiden går fort. Det blir nok julebrus og eplemost tenker jeg, og småkaker, klementiner og nøtter.

Jeg synes rett og slett det er dårlig gjort å vente helt til 19:00 med maten når man skal feire sammen med små barn.

Vi spiser 17:00, og har gaveutdeling rett etter det. Da 7-åringen var mindre og la seg enda tidligere, spiste vi 16:00.

Vi pleier å feire annethvert år hos familien min og mannen min sin, og barna blir alltid tatt hensyn til. Da har de voksne det hyggeligere også.

Annonse

Spise kl. 19?! Det er da alt for sent om man har unger! Da jeg var liten spiste vi kl. 17 da Sølvguttene sang jula inn på TV. Etter at jeg fikk barn har vi fremskyndet julemiddagen til ca. kl. 16 så det ikke skal bli så sent for ungene. Dessuten har vi i år julebesøk som skal kjøre hjem om kvelden så vi skal spise kl. 16 i år også, slik at besøket får vært hos oss en stund.

Kjøkkenet skal ryddes og vært strøkent før det er snakk om å åpne pakkene. :o) Spesielt i år da vi skal ha julefrokost for svigerfamilien min 1. juledag.

Spise kl. 19?! Det er da alt for sent om man har unger! Da jeg var liten spiste vi kl. 17 da Sølvguttene sang jula inn på TV. Etter at jeg fikk barn har vi fremskyndet julemiddagen til ca. kl. 16 så det ikke skal bli så sent for ungene. Dessuten har vi i år julebesøk som skal kjøre hjem om kvelden så vi skal spise kl. 16 i år også, slik at besøket får vært hos oss en stund.

Kjøkkenet skal ryddes og vært strøkent før det er snakk om å åpne pakkene. :o) Spesielt i år da vi skal ha julefrokost for svigerfamilien min 1. juledag.

''Spise kl. 19?! Det er da alt for sent om man har unger!''

Ja, og jeg synes faktisk det er for sent også uten unger... De årene etter at vi 'barna' ble voksne men før vi reproduserte oss selv hadde vi likevel middagen i 5-tida. Jeg synes julaften ikke kan sammenlignes med nyttårsaften og andre festmiddager når det gjelder starttidspunkt.

Men uten unger gjør man jo som man vil - skal man feire med unger, slik som folka det viser til i hovedinnlegget - må man ta hensyn til det.

tzatziki1365380058

Vi vurderer faktisk å ha lunsj før kirken, kaker og gaver etter kirken, også middag først rundt 19-20 tida vi. Jeg har lyst til å spise pinnekjøttet i fred, uten overgira unger, men vet ikke om jeg får de andre som skal være hos oss med på det.

Når det gjelder gavene gjør vi en vri:

Vi sorterer ut gaver som er til voksen fra voksen. Bare gaver til og fra barna pakkes opp før deres leggetid, resten fordeler vi etter at barna har lagt seg.

Vi prøvde oss på en slik pakkeutdeling for 2 år siden, men det var dødfødt. Vi voksne klarte ikke å vente vi heller. :o) Ikke stemora og jeg i alle fall - vi satt side om side i sofaen og pakket opp, fniste og lo og ertet barnas far hemningsløst! *Hehe* Han ville nemlig kjøre strikt opplegg på oppakking av voksnes gaver etter at ungene var i seng. Glem det.

Vi har alltid spist slik at vi var ferdig med spising og rydding når sølvguttene synger julen inn kl 1700. Dette har vi gjort helt siden jeg var liten, og gjør det fortsatt, og det fungerer veldig greit for da får man tid til alt man skal resten av dagen uten at man er dødtrøtt når ting skjer!=) hehe..

I tillegg er det en veldig fin stund når alle er salig mette og sølvguttene synger for oss der vi sitter slengt i hver vår stol/sofa og tar oss tid til å nyte musikken og jula!

Åååå.. jeg gleder meg! =)

candyqueen_83

Vi har alltid pleid å spise kl 17, bruker ganske lang tid rundt bordet så er vel kanskje ferdig mellom 18.30-19.00?

Så slapper vi av litt og prater før vi begynner med pakker rundt kl 20. Nå har vi ikke så mange pakker lenger, ettersom det ikke er noen småbarn, så tar ikke like lang tid. Kanskje ferdig 21.30-22. Deler ut en og en pakke så alle får se. Når jeg og søsteren min var små brukte vi vel mellom 3-4 timer på pakkene. Ferdig rundt kl 24.

Etter pakkene spiser vi litt kaker og drikker kaffe (eller tar det som en pause i gavene.

Vi skal til mamma, i år og.. :) Vi er bedt kl. 16, spiser alltid kl. 17 med sølvguttene i bakgrunnen. Rydder av bordet, så åpnes gaver. I år kommer vel nissen tror jeg.. (regner med stefaren min har tenkt til det :)

Nå er sønnen min bare 2,5 år - så i fjor ble det ikke gavemas, kan hende det blir det i år - så tenker han får en gave (leke) før maten som han kan pusle med. Gavene åpnes vel sånn 19-tiden.. etter gaver er det kaffe og kaker, så reiser vi hjem sånn 22-tiden, kanskje litt før.. Kommer an på formen til poden. Trodde alle spiste kl. 17 jeg? Gjør i hvert fall alle jeg kjenner.. Kl. 19 blir for sent synes jeg. Særlig når man har små barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...