Gå til innhold

hvordan er julaften hos dere?

Anbefalte innlegg

Vi har alltid pleid å spise kl 17, bruker ganske lang tid rundt bordet så er vel kanskje ferdig mellom 18.30-19.00?

Så slapper vi av litt og prater før vi begynner med pakker rundt kl 20. Nå har vi ikke så mange pakker lenger, ettersom det ikke er noen småbarn, så tar ikke like lang tid. Kanskje ferdig 21.30-22. Deler ut en og en pakke så alle får se. Når jeg og søsteren min var små brukte vi vel mellom 3-4 timer på pakkene. Ferdig rundt kl 24.

Etter pakkene spiser vi litt kaker og drikker kaffe (eller tar det som en pause i gavene.

Noe sånt gjør vi også på julaften :)

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

15

• Orio

6

• morsan

5

• Rhea Silvia

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra

Vi prøvde oss på en slik pakkeutdeling for 2 år siden, men det var dødfødt. Vi voksne klarte ikke å vente vi heller. :o) Ikke stemora og jeg i alle fall - vi satt side om side i sofaen og pakket opp, fniste og lo og ertet barnas far hemningsløst! *Hehe* Han ville nemlig kjøre strikt opplegg på oppakking av voksnes gaver etter at ungene var i seng. Glem det.

Det har fungert utmerket hos oss :-).

Dermed slipper vi både barn som blir utslitte av gavestyr, vi voksne får mer oppmerksomhet om barnas gaver, slik at vi har sjans til å huske av hvem de får hva, og vi voksne får dessuten gitt gavene oss i mellom mer oppmerksomhet. Tre ønsker på en gang :-).

Julestrømpe med en film, et blad og litt snop henger klar når ungene våkner. Spiser frokost i ro og mak, og rundt lunsjtider får ungene (8 og 5 i år) åpne en av pakkene hver, fortrinnsvis en leke - så de er opptatt en stund. Middag spises klokka 5, når jula ringes inn, deretter er det dessert og rydding av bordet/oppvask. Kaffen tas med til sofagruppa, og så er det gaveoppakking og -utforsking resten av kvelden. Eldstemann er utdeler, mens bestemor eller mamma dirigerer slik at alle får i tur og orden.

Er det ingen som går rundt juletreet og synger julesanger lenger? Det var jo et av julens høydepunkter.

Nei, jeg tror vi har gjort det en gang. Synd i grunnen, for det er veldig koselig da. :o) Jeg elsket barndommens juletrefester hvor vi virkelig gikk rundt juletreet, gjerne i flere omganger (før og etter mat f.eks.) og sang haugevis av julesanger. Ikke sånn som det er nå, at man går rundt treet i 10 min, rekker 2 vers av tre sanger før man skal rope på nissen!

Annonse

Vi har pleid å feire jul hos foreldrene våre annenhvert år, og har kun hatt en jul i eget hjem. Både eksen og jeg har søsken med unger, så det har vært fullt hus både hos mine og eksens foreldre.

Som regel har det vært sånn at vi har hatt en større felles bunsj i 12- tiden, etter at alle har stått opp og summet seg. De som har stått opp tidligere har da tatt seg noe mat selv før dette.

Etter dette har vi sett litt tv, spilt spill, handlet noe siste småtteri, begynt å forberede middag, vært ute og akt eller gått tur, og de som har hatt lyst har gått i kirka. Ingen av oss er spesielt kristne, men syns det er kos med kirka på julaften.

Hos oss har det vært mat rundt 17, og etter en kjapp felles ryddeinnsats har det vært kombinert kaffe, kake og gaveåpning.

Å som jeg gleder meg til jul nå! :)

Jo, vi gjør det fremdeles. Både min mann og jeg var vant til det hjemmefra, og det har vi heldigvis fortsatt med :).

Hm... Klarer jeg å få gjengen med på det i år da tro?

Vi pleier å synge litt ved matbordet vi da! Mens hovedretten tas av bordet og desserten kommer på så synger vi gjerne noen vers av "Jeg gikk meg over sjø og land" med ståk og bråk! :o)

Nei, jeg tror vi har gjort det en gang. Synd i grunnen, for det er veldig koselig da. :o) Jeg elsket barndommens juletrefester hvor vi virkelig gikk rundt juletreet, gjerne i flere omganger (før og etter mat f.eks.) og sang haugevis av julesanger. Ikke sånn som det er nå, at man går rundt treet i 10 min, rekker 2 vers av tre sanger før man skal rope på nissen!

En ekte juletre-gang skal vare minst en halv time, og det er ikke snakk om bare de to første versene. Men resultatet blir gjerne at jeg synger solo på slutten. ;- )

En ekte juletre-gang skal vare minst en halv time, og det er ikke snakk om bare de to første versene. Men resultatet blir gjerne at jeg synger solo på slutten. ;- )

Jaaaa! Godt å høre at det er noen som er enig med meg! For tiden har jeg julesanger i bilen og siden jeg stort sett kjører alene så kan jeg synge alle versene om jeg vil - og det gjør jeg! :o) Men jeg må brenne en ny cd tror jeg, begynner å bli litt lei av Eli og Teodor nå...

Hm... Klarer jeg å få gjengen med på det i år da tro?

Vi pleier å synge litt ved matbordet vi da! Mens hovedretten tas av bordet og desserten kommer på så synger vi gjerne noen vers av "Jeg gikk meg over sjø og land" med ståk og bråk! :o)

Det er en sang for juletrefester, ikke for juleaften. Det er et skille min far alltid har håndhevet strengt, og som jeg har lært å sette pris på.

Man skal alltid gå rundt juletreet mellom middag og kaffe og kaker/godteri, og før pakkene. Da øker apetitten på kaker/godteri, og kanskje barna blir litt roligere også?

Annonse

Det er en sang for juletrefester, ikke for juleaften. Det er et skille min far alltid har håndhevet strengt, og som jeg har lært å sette pris på.

Man skal alltid gå rundt juletreet mellom middag og kaffe og kaker/godteri, og før pakkene. Da øker apetitten på kaker/godteri, og kanskje barna blir litt roligere også?

Problemet med det er at vi aldri har hatt plass til å ha treet midt på golvet og ettersom pakkene legges under treet på formiddagen på julaften (evt. om kvelden lille julaften) så er det ikke mulig å flytte treet frem på golvet for juletregang før etter at pakkene er åpnet.

Kommer nissen 1. juledag? Forsinka nisse hos dere da! ;o)

Han har med godteri til ungene 1. juledagnissen sjø... :)

Det ganske artig, for det er masse unger i familien, og det er alltid noen som tror blindt på nissen. Min er så stor at det var han som var nisse i fjor. :)

Problemet med det er at vi aldri har hatt plass til å ha treet midt på golvet og ettersom pakkene legges under treet på formiddagen på julaften (evt. om kvelden lille julaften) så er det ikke mulig å flytte treet frem på golvet for juletregang før etter at pakkene er åpnet.

Har du ikke juletreteppe? Vi har da bestandig klart å flytte treet på et vis, en løfter treet, en drar i teppet, og ekstra skjøre gaver flyttes unna. Trangt har det ofte vært, men det har da gått på et vis. (Det var trangest da jeg var liten, og da var det den magiske julefeen som ordnet alt, men min mor vet nok hvordan ting ble gjort.)

Har du ikke juletreteppe? Vi har da bestandig klart å flytte treet på et vis, en løfter treet, en drar i teppet, og ekstra skjøre gaver flyttes unna. Trangt har det ofte vært, men det har da gått på et vis. (Det var trangest da jeg var liten, og da var det den magiske julefeen som ordnet alt, men min mor vet nok hvordan ting ble gjort.)

Jo, men det er jo smekkfullt med pakker under treet! Og de flyttes ikke frem og tilbake når de først er lagt under treet altså. :o)

Jo, men det er jo smekkfullt med pakker under treet! Og de flyttes ikke frem og tilbake når de først er lagt under treet altså. :o)

Nei, det krever litt lirking og mye samarbeid.

Og det kan være lurt å bli kvitt pakkene før dere går rundt juletreet, ting kan gå i stykker.

Men så spørs det hvor lett det er å rive ungene løs fra nye og spennende leker for å gå rundt juletreet, da. :- )

Det har fungert utmerket hos oss :-).

Dermed slipper vi både barn som blir utslitte av gavestyr, vi voksne får mer oppmerksomhet om barnas gaver, slik at vi har sjans til å huske av hvem de får hva, og vi voksne får dessuten gitt gavene oss i mellom mer oppmerksomhet. Tre ønsker på en gang :-).

Vi har bortimot samme opplegget, men vi venter ikke til ungene er i seng (de begynner å bli store og legger seg ikke sååå tidlig lenger). Vi venter til ungene er godt i gang med å leke med sine ting, da har vi kaffe og likør og dessert og gaveåpning for store små. :-)

Er det ingen som går rundt juletreet og synger julesanger lenger? Det var jo et av julens høydepunkter.

Vi gjør! Jeg har alltid vært vant til juletregang etter middag, men mannens familie aldri har gjort det. Men jeg satser på å dra dem med i år, vi skal feire hos dem og lillesnupp på 2 år kan ørten julesanger på rams :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...