Gå til innhold

hvordan er julaften hos dere?

Anbefalte innlegg

Julaften er jo kjempeviktig for ungene! Selvsagt tar man hensyn til dem når man planlegger dagen/kvelden med både middagstidspunkt og gaveåpning og alt. Skulle ellers bare mangle! Feirer man uten barn kan man jo gjøre som man vil, men her syns jeg absolutt barna får styre rytmen...

Vi har ikke etablert noe fast mønster enda, dette er tredje julen vi feirer hjemme hos oss selv. I fjor var guttungen to år, vi spiste kl 16 og han hadde da åpnet en pakke allerede tidligere på formiddagen. Vi hadde tenkt at han skulle få være oppe så lenge han klarte, og til vanlig tid halv åtte ba han om å få legge seg selv om det var masse pakker igjen under treet.... Han var veldig søt der han satt og drakk melk i nattdrakt og lakksko!

I år er han tre år og har en søster på 9 mndr, vi tenker at vi spiser rundt kl 16 i år også. Hvis ungene skal ha overskudd til å orke noe som helst etterpå så kan vi hvertfall ikke ta det seinere!

Håper det løser seg for dere, og at dere får en fin jul med ungene i sentrum, hvertfall på julaften!!

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

15

• Orio

6

• morsan

5

• Rhea Silvia

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Julaften er en lang lat dag....

Alt skal være klart før julaften morgen. Da stpr vi opp, laffer rundt pysjamaser, knper på presangene under treet og ser på fjernsyn. Vi lager god frokost med juleservise og masse lys. ungene får julestrømpe med mye rart i og åpner. den siste luke i kalendere,

Vi går ut på formiddagen, har akekonkurranse om det er snø eller tar en sykkeltur. Vi spiser grøt til lunsj, og har gjerne gjester også. Etterpå slapper vi av, ser en film eller tv. 3 nøtter til Askepott er en nødvendighet for mor....

Middagen severes mellom kl 17 og 18. Det er fyr på peisen, og masse levende lys. Kanskje får barna en gave, kanskje har nissen lagt fra seg noe utenfor døren. Pinnekjøttet har i mange timer laget godlukt i hele huset, vi har pyntet oss og tatt frem det fineste serviset og de fineste glassene. Mahaliah Jackson synger Silent Night og Jussi Bjørling synger O Helga Natt.

Middagen varer lenge, og det skal ryddes og kokes kaffe og tas frem litt dessert og småkaker ol. før vi åpner presangene. Vi bruker laaang tid, hver eneste presang skal åpnes ogbeundres før en ny taes frem. Det går på rundgang, en til hver. Om ett av barna blir trørr, får det teppe og får slappe av på sofaen. Når alle gavene er pakket opp, rydder vi og det pusles med gavene og vi spseir nøtter og godterier. Barna legges når de vil, glade og fornøyde. Gråt har vi aldri opplevd, selv om et blir seint.

Når barna har lagt seg, tar vi sherryen frem. Et par glass før vi også tørner inn.

Dette er oppskriften uavhening om vi er bare oss fem eller vi er sammen med flere (opp til 15stk).

Første juledag samles vi igjen til en laaaang julelunsj.

Julaften er en lang lat dag....

Alt skal være klart før julaften morgen. Da stpr vi opp, laffer rundt pysjamaser, knper på presangene under treet og ser på fjernsyn. Vi lager god frokost med juleservise og masse lys. ungene får julestrømpe med mye rart i og åpner. den siste luke i kalendere,

Vi går ut på formiddagen, har akekonkurranse om det er snø eller tar en sykkeltur. Vi spiser grøt til lunsj, og har gjerne gjester også. Etterpå slapper vi av, ser en film eller tv. 3 nøtter til Askepott er en nødvendighet for mor....

Middagen severes mellom kl 17 og 18. Det er fyr på peisen, og masse levende lys. Kanskje får barna en gave, kanskje har nissen lagt fra seg noe utenfor døren. Pinnekjøttet har i mange timer laget godlukt i hele huset, vi har pyntet oss og tatt frem det fineste serviset og de fineste glassene. Mahaliah Jackson synger Silent Night og Jussi Bjørling synger O Helga Natt.

Middagen varer lenge, og det skal ryddes og kokes kaffe og tas frem litt dessert og småkaker ol. før vi åpner presangene. Vi bruker laaang tid, hver eneste presang skal åpnes ogbeundres før en ny taes frem. Det går på rundgang, en til hver. Om ett av barna blir trørr, får det teppe og får slappe av på sofaen. Når alle gavene er pakket opp, rydder vi og det pusles med gavene og vi spseir nøtter og godterier. Barna legges når de vil, glade og fornøyde. Gråt har vi aldri opplevd, selv om et blir seint.

Når barna har lagt seg, tar vi sherryen frem. Et par glass før vi også tørner inn.

Dette er oppskriften uavhening om vi er bare oss fem eller vi er sammen med flere (opp til 15stk).

Første juledag samles vi igjen til en laaaang julelunsj.

Høres veldig fint ut, men ikke skjønner jeg hvordan dere får til å gjøre alt det på morgenen julaften -og det _før_ 3 nøtter til askepott?! det klarer vi ihvertfall ikke her :)

Gjest klaymen

Vi har i mange år nå vært to familier pluss bestemor, hvilke familier som har vært sammen har variert litt. Men da er det 5-7 voksne og 3-5 barn. Vi spiser alltid ca 17. Julen ringes inn kl 17 og sølvguttene synger, og så spiser vi straks maten er klar.

Så er det presangåpning utover kvelden, mens vi spiser julekaker og koser oss. Vi prøver å holde på det å åpne en og en presang, ungene henter under treet og må følge med mens den som får presangen åpner selv om det er til de voksne. Nissen kommer når han kan, oftest rundt 18-tiden. Da går vi og synger rundt juletreet med nissen.

Det blir uansett sent nok, vi er sjelden ferdig med presangene før i 22-tiden (da har ungene gjerne tatt seg en lekepause også), så det vil være utenkelig for oss å vente med maten til 19-tiden.

På nyttårsaften derimot er det gjerne ikke middag før 19-20, men da er det jo ikke presanger å snakke om, annet enn nyttårsbukken som av og til dukker opp he he

Vi har bortimot samme opplegget, men vi venter ikke til ungene er i seng (de begynner å bli store og legger seg ikke sååå tidlig lenger). Vi venter til ungene er godt i gang med å leke med sine ting, da har vi kaffe og likør og dessert og gaveåpning for store små. :-)

Omtrent som hos oss :o)

Synes det er så mye gaver, at ungene blir lei og trøtt lenge før vi er ferdige om vi skal ta en og en for oss.

Men de er sammen med oss, og leker sitt med de nye tingene mens vi åpner.

Annonse

Høres veldig fint ut, men ikke skjønner jeg hvordan dere får til å gjøre alt det på morgenen julaften -og det _før_ 3 nøtter til askepott?! det klarer vi ihvertfall ikke her :)

hehe, tenkte samme tanke. Vi greier ikke å presse inn halvparten så mye opplegg på en dag :-)

Gjest Elextra

Nei, det krever litt lirking og mye samarbeid.

Og det kan være lurt å bli kvitt pakkene før dere går rundt juletreet, ting kan gå i stykker.

Men så spørs det hvor lett det er å rive ungene løs fra nye og spennende leker for å gå rundt juletreet, da. :- )

Vi går selvfølgelig rundt treet FØR pakkene pakkes ut.

Men til forskjell fra Lillemus har vi ikke alle pakkene under treet hele kvelden. Vi legger pakkene under treet først like før middagen når treet står klart utpå gulvet. De største pakkene holder vi unna.

Vi går selvfølgelig rundt treet FØR pakkene pakkes ut.

Men til forskjell fra Lillemus har vi ikke alle pakkene under treet hele kvelden. Vi legger pakkene under treet først like før middagen når treet står klart utpå gulvet. De største pakkene holder vi unna.

Det er jo halve spenninga jo! Å legge pakkene under treet på formiddagen julaften eller om kvelden lille julaften - så man kan gå og se på dem og kanskje klemme eller riste litt og lure på hva som er inni. :o) Og så er det jo så pent med alt det nydelige papiret og båndene!

Gjest Elextra

Det er jo halve spenninga jo! Å legge pakkene under treet på formiddagen julaften eller om kvelden lille julaften - så man kan gå og se på dem og kanskje klemme eller riste litt og lure på hva som er inni. :o) Og så er det jo så pent med alt det nydelige papiret og båndene!

Da ser jeg for meg at det meste av dagen går til å holde barna unna :/. Spenningen er høy nok som den er...

Annonse

AneM1365380603

Det synes jeg også :o) Pakkene skal ligge der og friste. De kan kjennes forsiktig på, men ikke flyttes på. Merkelappen blir gjerne skjult litt av bånd slik at det ikke så lett synes hvem pakken er til. Jeg er litt barnslig og sånt når det gjelder akkurat det der. Kan nesten føle barnas forventninger. Jeg har stor glede av å legge pakkene under treet etter de er i seng lillejulaften. Da ordner jeg også julestrømpene klare.

Så er det sånn stor stas å se barna når de oppdager alle pakkene under treet. Jeg gleder meg like mye hvert år :)

Det synes jeg også :o) Pakkene skal ligge der og friste. De kan kjennes forsiktig på, men ikke flyttes på. Merkelappen blir gjerne skjult litt av bånd slik at det ikke så lett synes hvem pakken er til. Jeg er litt barnslig og sånt når det gjelder akkurat det der. Kan nesten føle barnas forventninger. Jeg har stor glede av å legge pakkene under treet etter de er i seng lillejulaften. Da ordner jeg også julestrømpene klare.

Så er det sånn stor stas å se barna når de oppdager alle pakkene under treet. Jeg gleder meg like mye hvert år :)

Julestrømpene har en egen tradisjon her, riktignok er den tradisjonen bare 2-3 år gammel, men ungene har alt spurt om det blir sånn i år også. :o)

I den siste kalenderpakken ligger det nemlig en lapp... Der kan det stå f.eks. "Se under ei blå matte", når ungene finner ei blå matte ligger det en ny lapp der hvor det kan være tegnet et bilde av en rød støvel... Og slik fortsetter det i 10 lapper til den siste fører til stedet hvor julestrømpene er gjemt. :o) Ungene er helt ville av fryd og jakten er nesten mer spennende enn godiset som er i strømpene!

Gjør det samme med påskeegg også, ungene elsker det!

AneM1365380603

Julestrømpene har en egen tradisjon her, riktignok er den tradisjonen bare 2-3 år gammel, men ungene har alt spurt om det blir sånn i år også. :o)

I den siste kalenderpakken ligger det nemlig en lapp... Der kan det stå f.eks. "Se under ei blå matte", når ungene finner ei blå matte ligger det en ny lapp der hvor det kan være tegnet et bilde av en rød støvel... Og slik fortsetter det i 10 lapper til den siste fører til stedet hvor julestrømpene er gjemt. :o) Ungene er helt ville av fryd og jakten er nesten mer spennende enn godiset som er i strømpene!

Gjør det samme med påskeegg også, ungene elsker det!

Takket være deg får barna her påskerebus :) De elsker den!

Gjest sola mi

Er det ingen som går rundt juletreet og synger julesanger lenger? Det var jo et av julens høydepunkter.

Jo, vi går også rundt juletreet når nissen har vært på besøk. Men jeg skrev ikke alle detaljer som skjer når jeg svarte på tråden ., men det er klart at det er en kjempekoselig tradisjon.

Ulempen er om treet begynner å bli tørt og det mister tusen barnåler når vi flytter treet frem på gulvet. Det har skjedd hos oss innimellom.

Omtrent som hos oss :o)

Synes det er så mye gaver, at ungene blir lei og trøtt lenge før vi er ferdige om vi skal ta en og en for oss.

Men de er sammen med oss, og leker sitt med de nye tingene mens vi åpner.

Åh, det er så herlig med jul!!!!

I teorien er hele huset julepyntet før julekveldsdagen gryr, men i praksis blir det litt smårydding/-pynting på formiddagen for "hu mor".

Ungene står opp tidlig for å se barne-tv, vi voksne sover gjerne til 10. Så er det frokost, og mens vi spiser frokost har ungenes julestrømpe blitt fylt opp med et blad eller noe annet som kan hjelpe på ventetiden.

Etter frokost blir det gjerne en butikktur, og ungene blir tvangskastet ut for å leke litt. Vi voksne prøver også å få en tur ut, men dagen forsvinner ofte før vi greier det. :-)

Vi spiser ikke noen flere måltider etter frokosten, det blir bare litt frukt før vi spiser middag mellom 15 og 16. Vi holder på tidlig middag selv om ungene ikke er så bittesmå lenger, det gir oss en mye hyggeligere kveld. Vi spiser lenge, og etter middag skal det ryddes og ordnes og kokes kaffe og slikt.

Nissen har en tendens til å dukke opp omtrent akkurat når vi er ferdig med å koke kaffe, og da er gaveshowet i gang. En av oss voksne er også nisse på julekvelden, men når dette skjer er forskjellig fra år til år.

Når ungene har fått opp sine pakker og er i gang med leken, så er det de voksne sin tur til å åpne sine gaver.

Alle er oppe så lenge de vil, vi storkoser oss veldig på julekvelden. Men det blir sjelden en sen kveld, vi slokner i grunnen tidlig alle sammen. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...