Gå til innhold

hvordan er julaften hos dere?

Anbefalte innlegg

I teorien er hele huset julepyntet før julekveldsdagen gryr, men i praksis blir det litt smårydding/-pynting på formiddagen for "hu mor".

Ungene står opp tidlig for å se barne-tv, vi voksne sover gjerne til 10. Så er det frokost, og mens vi spiser frokost har ungenes julestrømpe blitt fylt opp med et blad eller noe annet som kan hjelpe på ventetiden.

Etter frokost blir det gjerne en butikktur, og ungene blir tvangskastet ut for å leke litt. Vi voksne prøver også å få en tur ut, men dagen forsvinner ofte før vi greier det. :-)

Vi spiser ikke noen flere måltider etter frokosten, det blir bare litt frukt før vi spiser middag mellom 15 og 16. Vi holder på tidlig middag selv om ungene ikke er så bittesmå lenger, det gir oss en mye hyggeligere kveld. Vi spiser lenge, og etter middag skal det ryddes og ordnes og kokes kaffe og slikt.

Nissen har en tendens til å dukke opp omtrent akkurat når vi er ferdig med å koke kaffe, og da er gaveshowet i gang. En av oss voksne er også nisse på julekvelden, men når dette skjer er forskjellig fra år til år.

Når ungene har fått opp sine pakker og er i gang med leken, så er det de voksne sin tur til å åpne sine gaver.

Alle er oppe så lenge de vil, vi storkoser oss veldig på julekvelden. Men det blir sjelden en sen kveld, vi slokner i grunnen tidlig alle sammen. :-)

''Alle er oppe så lenge de vil, vi storkoser oss veldig på julekvelden. Men det blir sjelden en sen kveld, vi slokner i grunnen tidlig alle sammen. :-)''

Vanligvis blir det rundt midnatt for oss voksne, men i fjor kom kjæresten hjem fra jobb bare et par dager før julaften og var da vant til å legge seg kl. 21 og stå opp kl 5... Så kl. 22 på julaften var vi under dyna. Tror ikke jeg har lagt meg så tidlig noen julaften siden jeg var barn. :o)

Fortsetter under...

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

15

• Orio

6

• morsan

5

• Rhea Silvia

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

''Alle er oppe så lenge de vil, vi storkoser oss veldig på julekvelden. Men det blir sjelden en sen kveld, vi slokner i grunnen tidlig alle sammen. :-)''

Vanligvis blir det rundt midnatt for oss voksne, men i fjor kom kjæresten hjem fra jobb bare et par dager før julaften og var da vant til å legge seg kl. 21 og stå opp kl 5... Så kl. 22 på julaften var vi under dyna. Tror ikke jeg har lagt meg så tidlig noen julaften siden jeg var barn. :o)

He-he, vedder på at du ikke protesterte! ;-)

Gjest Valnøtt

Jeg pleier å ha det opplegget du vil ha, med mat klokka fem. I år skal ungene til sin far til jul, så i år spiser vi ikke klokka fem. Hvis de andre vil ha maten klokka syv, og du har såpass små barn, ville jeg nok tatt gaver, nisser osv før middagen. Slik får man litt mer ro på seg ved maten også.

Er det ingen som går rundt juletreet og synger julesanger lenger? Det var jo et av julens høydepunkter.

Det skjedde i mitt barnedomshjem først da det første barnebarnet var stort nok til å gå rundt treet! ;-) Da jeg var barn, sto treet alltid inntil en vegg. (Moren min gikk forresten tilbake til det etter et par år, da hun skjønte hvor upraktisk det var med tre midt på gulvet*S*)

Også hjemme hos meg selv har vi prioritert stort og flott juletre, som da ikke kan stå midt på gulvet, fremfor et man kan gå rundt.

Gang rundt juletreet hører for meg til på juletrefestene.

Høres veldig fint ut, men ikke skjønner jeg hvordan dere får til å gjøre alt det på morgenen julaften -og det _før_ 3 nøtter til askepott?! det klarer vi ihvertfall ikke her :)

He he, samma her! Tre nøtter til Askepott er omtrent på frokosttider, er det ikke?

Annonse

Da mine var små:

Våkner tidlig, alt fra 04 til 08. Ungene tripper etter å få lov til å gå i stua for å se om nissen har vært der. OK, vi står opp og er klare med videokamera. Spenningen er høy. huset lukter jul og er koselig pyntet. Ungene åpner hver sin gave som nissen har lagt under treet. Så finner de julestrømpen som er fylt med litt julegodt og et tegneserieblad. Tv kommer på og frokosten ordnes. Veldig koselig morgenstund :)

Dette har vært koselig, men vi var også litt i tvil om vi gjorde det rett siden de våknet så tidlig hehe.

Timene går fort. Vi drar til kirkegården å tennes lys i tolv ett tiden.

Så er det hjem å forberede middag. Vi spiser klokken fem når julen ringes inn. (kl fem fordi man også skal orke å ha julegodt og kaker litt senere) Julegaver åpnes når maten og oppvasken er ordnet. Vi åpner en og en når ikke vi har masse beøk. Ellers ved besøk så åpner alle ungene en gave hver samtidig til det er tomt, eller så blir man jo aldri ferdig.... Rundt kl åtte spiser vi kaker og slikt.

Sukk, det har jaggu blitt for lenge mellom slikt her i huset - men jeg øyner bedring! ;-)

Å? Vi ligger alltid tett inntil en stund før vi snur oss "hver til vårt" og sovner vi. :o) Jeg _må_ ha den dosen stille nærkontakt med ham når han er der, ellers hadde jeg blitt tom og trist tror jeg. Bare ligge, stille og rolig rundt oss, stryke hverandre litt på ryggen og småprate litt i mørket. Mmmm....

Å? Vi ligger alltid tett inntil en stund før vi snur oss "hver til vårt" og sovner vi. :o) Jeg _må_ ha den dosen stille nærkontakt med ham når han er der, ellers hadde jeg blitt tom og trist tror jeg. Bare ligge, stille og rolig rundt oss, stryke hverandre litt på ryggen og småprate litt i mørket. Mmmm....

Uten å gå i detaljer, så har vi hatt det helvetes hektisk i snart 2 år, der vi sjelden har lagt oss samtidig. Og vi har vært dødstrøtte når vi har kommet oss i seng... Pendlerjobb på meg, med grytidlige avganger, mye reiser, sene hjemkomster - og mye sofasoving (riktignok ufrivillig, men dog). Ny jobb på han, som har vært jævla krevende med mye hjemmejobbing. Og oppi dette - husbygging! Juhu...

Etter nyttår er det slutt, da blir det heldigvis andre tilstander - og forhåpentligvis litt mer hverdagskos!

Uten å gå i detaljer, så har vi hatt det helvetes hektisk i snart 2 år, der vi sjelden har lagt oss samtidig. Og vi har vært dødstrøtte når vi har kommet oss i seng... Pendlerjobb på meg, med grytidlige avganger, mye reiser, sene hjemkomster - og mye sofasoving (riktignok ufrivillig, men dog). Ny jobb på han, som har vært jævla krevende med mye hjemmejobbing. Og oppi dette - husbygging! Juhu...

Etter nyttår er det slutt, da blir det heldigvis andre tilstander - og forhåpentligvis litt mer hverdagskos!

Oj. Jeg hadde ikke holdt ut det, men må man så må man!

Men nå i jula kan dere vel senke skuldrene litt?

Det er jo halve spenninga jo! Å legge pakkene under treet på formiddagen julaften eller om kvelden lille julaften - så man kan gå og se på dem og kanskje klemme eller riste litt og lure på hva som er inni. :o) Og så er det jo så pent med alt det nydelige papiret og båndene!

Enig! :-)

Oj. Jeg hadde ikke holdt ut det, men må man så må man!

Men nå i jula kan dere vel senke skuldrene litt?

Ja, må man så må man - og heldigvis vet man ingenting foran seg, for hadde vi visst det vi vet i dag, ville vi nok gjort endel ting annerledes.

Jula blir herlig, da skal alle ha helt fri, lite besøk og masse familietid! Jeg tror aldri jeg har gledet meg så mye til jul noen gang som i år. :-)

Annonse

Høres veldig fint ut, men ikke skjønner jeg hvordan dere får til å gjøre alt det på morgenen julaften -og det _før_ 3 nøtter til askepott?! det klarer vi ihvertfall ikke her :)

Vi har barn som er tidlig oppe og sent i seng, altså barn med minimalt søvnbehov :-)

Dagene starter klokken syv uansett, og vi er gjerne ute i ni-titiden. Dessuten trenger ikke alle gjøre alt hele tiden.. :-) selv om vi vanligvis gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...