Gjest vanskelig å vite - lurer Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Minstejenta vår har vært krevende siden hun var nyfødt med et utrolig sterkt og skiftende temperament. Fra strålende blid til eitrende sinna på sekundet. Hun er veldig impulsiv og utolmodig. Blir veldig sint/lei seg når hun ikke feks får noe som andre har eller noe hun har lyst på. Kan "klikke" selv om vi er på besøk hos andre - ikke bare hjemme. Hun har i tillegg en utrolig sterk stemme - noe som gjør temperamentet enda mer uutholdelig til tider. Samtidig virker hun nokså intelligent. Leste da hun var 4, (ikke flytende - men små ord). Hun regner lett pluss og minus med tall opp til 10. Alt dette selv om vi ikke har gått særlig inn for å lære henne noe. Jeg har alltid lurt på om det er "noe galt" med henne pga at jeg syns det virker som om hun har dårlig impulskontroll. Men hun er ikke hyperaktiv - har ikke problemer med konsentrasjon el. Men veldig grensesøkende. Prøver samme grense utallige ganger etter hverandre. Vel dette siste har kanskje blitt litt bedre det siste året. I barnehagen så sier de at de ikke tror det er "noe galt", men at hun noe er en "utfordende" unge. Her en dag så var hun sur og kjeftet høyt og var frekk rett etter barnehagen da jeg holdt på å laget middag. Da sa jeg at jeg ikke ville høre på sånt snakk og at hun heller fikk gå på rommet. Plutselig sa hun "Men jeg KLARER ikke å være snill - og jeg syns synd på dere!" Da smeltet jeg selvfølgelig og ble veldig lettet. Jeg tok det som et tegn på at hun kanskje er normal likevel? Eller burde jeg ikke det kanskje? Har alltid prøvd å være bevisst på at hun ikke skal få et stempel som "uskikkelig" på seg bare så det er sagt. For det er jo noe av det jeg er redd for at hun skal få. Vi roser henne masse og gir henne mass oppmerksomhet og kjærlighet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293172-noe-galt-eller-ikke-5-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petal Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Om du er bekymret, si fra og snakk litt ekstra med barnehagen. Kanskje dere kan avtale at de observerer henne spesielt i en periode? Beskrivelsene høres mye ut som en av mine og jeg har også alltid tenkt at det er noe... Dagmamma sa -ekstremt utfordrende. Barnehagen sa -problembarn og vi skiftet øyeblikkelig, hvor han å er i en barnehage hvor han stortrives og vi får tilbakemeldinger om at han er veldig bestemt og trenger klare retningslinjer. Synes ordbruken er veldig viktig. Et problem er noe man ikke ser positivt på, men en utfordring betyr at man har forstpelse for og prøver å forstå. Han har roet seg litt nå i et meget forutsigbart miljø og jeg er ikke så bekymret lenger. Er imidlertid litt mer urolig angående neste høst da han er skolestarter. Hvordan han blir møtt av sin nye lærer er avgjørende. Kommer til å snakke med dem på forhånd og trekke fram alle de gode sidene hans for at de skal få et balansert bilde. Ja, han kan være veldig krevende, men en snillere bror for lillebroren sin går det ikke an å være.. Er du oppriktig bekymret, snakk med helsestasjonen, men de leste vil nok fremdeles si at hun er litt liten. Har hun venner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293172-noe-galt-eller-ikke-5-%C3%A5r/#findComment-2359024 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vanskelig å vite - lurer Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Om du er bekymret, si fra og snakk litt ekstra med barnehagen. Kanskje dere kan avtale at de observerer henne spesielt i en periode? Beskrivelsene høres mye ut som en av mine og jeg har også alltid tenkt at det er noe... Dagmamma sa -ekstremt utfordrende. Barnehagen sa -problembarn og vi skiftet øyeblikkelig, hvor han å er i en barnehage hvor han stortrives og vi får tilbakemeldinger om at han er veldig bestemt og trenger klare retningslinjer. Synes ordbruken er veldig viktig. Et problem er noe man ikke ser positivt på, men en utfordring betyr at man har forstpelse for og prøver å forstå. Han har roet seg litt nå i et meget forutsigbart miljø og jeg er ikke så bekymret lenger. Er imidlertid litt mer urolig angående neste høst da han er skolestarter. Hvordan han blir møtt av sin nye lærer er avgjørende. Kommer til å snakke med dem på forhånd og trekke fram alle de gode sidene hans for at de skal få et balansert bilde. Ja, han kan være veldig krevende, men en snillere bror for lillebroren sin går det ikke an å være.. Er du oppriktig bekymret, snakk med helsestasjonen, men de leste vil nok fremdeles si at hun er litt liten. Har hun venner? Ja hun har venner – men ikke akkurat bestevenner. Det er litt av og på hvem hun leker med. Det som er så rart er at hun faktisk kan være sjenert også dersom hun ikke kjenner de andre barna så godt – eller hvis de har sagt noe stygt til henne. Med stygt tror jeg at de har kommet med negative tilbakemeldinger til hvordan hun oppfører seg. Vi har ofte barn på besøk hos oss – nesten daglig. Mine to er ganske jevngamle og leker ofte med de samme barna. Kanskje det er hun eldste som ”trekker” mest? (Hun er en helt annen type, vennlig, jevn i humøret og positiv). Tror det – men noen kommer jo for å leke med minstejenta også. Jeg observerer i hvert fall at hun er ganske støyende i leken og helst vil bestemme og styre. Tror nok at hun kan skremme bort litt mer forsiktige barn. Men samtidig kan hun være sprudlende, KJEMPE glad og morsom. Veldig opp og ned liksom. Hun har jo empati – men det er ikke alltid hun tenker empatisk først… Jeg har tatt det opp på hver samtale i barnehagen og det de sier er som sagt at hun trenger klare grenser og at hun er utfordrende. De har delt 5 åringene i grupper og hun er i en gruppe med 3 andre jenter som er litt bestemte. Og det fungerer visst bra sier de. D tror ikke det er noe galt men mener jo at hun bør legge av seg noen av nykkene før hun begynner på skolen.. Har også tatt det opp med helsestasjonen og de sier at så lenge barnehagen mener at alt er ok så bør jeg slå meg til ro med det. Hun gleder seg enormt til å begynne på skolen og i barnehagen sier de at de er redd hun kommer til å bli litt skuffet siden hun allerede kan lese både store og små bokstaver. Jeg er som deg litt redd for at hun vil komme på kant med læreren… 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293172-noe-galt-eller-ikke-5-%C3%A5r/#findComment-2359374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petal Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Ja hun har venner – men ikke akkurat bestevenner. Det er litt av og på hvem hun leker med. Det som er så rart er at hun faktisk kan være sjenert også dersom hun ikke kjenner de andre barna så godt – eller hvis de har sagt noe stygt til henne. Med stygt tror jeg at de har kommet med negative tilbakemeldinger til hvordan hun oppfører seg. Vi har ofte barn på besøk hos oss – nesten daglig. Mine to er ganske jevngamle og leker ofte med de samme barna. Kanskje det er hun eldste som ”trekker” mest? (Hun er en helt annen type, vennlig, jevn i humøret og positiv). Tror det – men noen kommer jo for å leke med minstejenta også. Jeg observerer i hvert fall at hun er ganske støyende i leken og helst vil bestemme og styre. Tror nok at hun kan skremme bort litt mer forsiktige barn. Men samtidig kan hun være sprudlende, KJEMPE glad og morsom. Veldig opp og ned liksom. Hun har jo empati – men det er ikke alltid hun tenker empatisk først… Jeg har tatt det opp på hver samtale i barnehagen og det de sier er som sagt at hun trenger klare grenser og at hun er utfordrende. De har delt 5 åringene i grupper og hun er i en gruppe med 3 andre jenter som er litt bestemte. Og det fungerer visst bra sier de. D tror ikke det er noe galt men mener jo at hun bør legge av seg noen av nykkene før hun begynner på skolen.. Har også tatt det opp med helsestasjonen og de sier at så lenge barnehagen mener at alt er ok så bør jeg slå meg til ro med det. Hun gleder seg enormt til å begynne på skolen og i barnehagen sier de at de er redd hun kommer til å bli litt skuffet siden hun allerede kan lese både store og små bokstaver. Jeg er som deg litt redd for at hun vil komme på kant med læreren… Det med av og på med vanner er akkurat slik vi har det og. Heldigvis er det to gutter på omtrent samme alder i nabohusene, så han leker med dem, men han vil ikke alltid det heller. Trives godt kun med broren sin som er to år yngre, og har den største empati, heldigvis, for ham. Vi fikk akkurat beskjed om at hvis ikke vi kunne være med og hjelpe ham så ville det være vanskelig for ham å være med på julespillet de hadde på barnehagen. Vi møtte opp og hjalp men det roet ham ikke så enormt mye. Så lenge den vanlige faste strukturen blir brutt, takler ikke han hva som skjer. Det ble et fint julespill. Alle sang og sa det de skulle, bortsett fra vår da, som turnet og stod og snurret seg rundt og rundt på scenen... Men stolt som en hane var han selv da, og syntes han hadde vært kjempeflink ;-) Nei, vi kommer til å ringe og be om å få snakke med læreren hans før skolen begynner. Ønsker å fortelle litt om han og be dem være veldig klare på regler og konsekvenser og fortelle noe om styrkene hans (Vil at de skal ha det i bakhodet,når det stormer som verst, at denne gutten faktisk er flink til ganske mye! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293172-noe-galt-eller-ikke-5-%C3%A5r/#findComment-2360789 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.