Gå til innhold

Hvem betaler briller til barnet?

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Jeg og mine barns far er skilt og barna bor hos meg. Han betaler bidrag slik det er fastsatt av trygdekontoret. Nå må det ene barnet ha briller. Skal far være med og spleise på dette ihht reglene eller er det mitt ansvar? Hva hvis de går istykker under samvær feks, må jeg da kjøpe nye?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293211-hvem-betaler-briller-til-barnet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trygdekontoret

Jeg vet ingenting om deling av utgifter foreldre imellom, men mine barn har briller, og disse betales nesten i sin helhet av trygdekontoret (og vi har ikke noe anstrengt økonomi / andre behov som tilsier ekstraoridinær støtte).

Så sjekk med øyelegen om denne synsforstyrrelsen / lidelsen kommer inn under reglene som gir støtte. Hvis behandlingen er for å avhjelpe sjeling / strabisme, gis det støtte, ihvertfall.

Vi har fått betalt alt av nye glass, og fått noen hundrelapper i støtte til innfatning. Hvis dere velger dyr innfatning, må dere betale en del selv, men det er allikvel en liten del av brillekostnadene.

Gjest Valnøtt

Jeg vet ingenting om deling av utgifter foreldre imellom, men mine barn har briller, og disse betales nesten i sin helhet av trygdekontoret (og vi har ikke noe anstrengt økonomi / andre behov som tilsier ekstraoridinær støtte).

Så sjekk med øyelegen om denne synsforstyrrelsen / lidelsen kommer inn under reglene som gir støtte. Hvis behandlingen er for å avhjelpe sjeling / strabisme, gis det støtte, ihvertfall.

Vi har fått betalt alt av nye glass, og fått noen hundrelapper i støtte til innfatning. Hvis dere velger dyr innfatning, må dere betale en del selv, men det er allikvel en liten del av brillekostnadene.

Jøss - det har jeg ikke tenkt på en gang :-) Takk.

Jøss - det har jeg ikke tenkt på en gang :-) Takk.

Kommer an på hva slags problemer barnet har, om man får dekt briller eller ikke. NAV er ganske trenge på det.

Vår storesøster på 6 år, fikk briller i etterkant av 4-årskontrollen. De første brillene måtte vi dekke selv, da hun ikke hardde store nok synsavvik. + 1,0 på begge øyene i tillegg til skjeve gornhinner.

Denne gangen (har nettopp kjøpt nye briller) fikk vi dekket glassene og kr. 400,- på innfatningen forsi hun hadde større synsavvik nå (+ 2,0 og + 2,5).

For å få dekket utgifter til briller MÅ man ha attest fra øyenlege.

Nav yter støtte ved følgende tilstander:

Styrkeforskjell mellom øynene på 2.5 D eller mer.

Astigmatisme (skjeve hornhinner) med 2,5 D eller mer.

Ved manifest strabisme.

Ved latent strabisme > 4, prismedioptrier horisontalt

og/eller > 2 prismedioptrier vertikalt.

Man må ha erklæring fra øyelege.

mvh

Hvis øyenplagene er av en slik art at trygdekontoret gir støtte, så dekker de glassene i sin helhet og 40% (mener jeg det er) av innfatningen. Dette gjelder også når øyenlegen foreskriver nye glass.

Hva reglene sier om fordeling av de resterende utgiftene, vet jeg ikke.

Annonse

Gjest fast sum

Hvis øyenplagene er av en slik art at trygdekontoret gir støtte, så dekker de glassene i sin helhet og 40% (mener jeg det er) av innfatningen. Dette gjelder også når øyenlegen foreskriver nye glass.

Hva reglene sier om fordeling av de resterende utgiftene, vet jeg ikke.

Nå er det (blitt slik at de betaler en viss sum i støtte til innfatning, ikke en prosentandel. Tror det er 300 eller 400 de dekker av innfatningen. Ikke så rart, man kan få like dyre designinnfatninger til barn som til voksne, og da kommer man opp i mange tusen bare for innfatning..

Eg vet ikkje.

Men når vårt barn bodde fast hos mor og eg betalte bidrag, så betalte ho alt (mulig ho fikk noe dekka via Nav), nå når barnet bor hos meg så betaler eg for briller/linser.

Eg syns ikkje briller/linser er en så stor og ekstraordinær utgift at det kan kreves at bidragsyter skal betale ekstra, men ved store utgifter som fks. konfirmasjon så syns eg foreldrene bør dele på utgiftene (det gjorde ihvertfall vi).

Nå er det (blitt slik at de betaler en viss sum i støtte til innfatning, ikke en prosentandel. Tror det er 300 eller 400 de dekker av innfatningen. Ikke så rart, man kan få like dyre designinnfatninger til barn som til voksne, og da kommer man opp i mange tusen bare for innfatning..

Hmmm, når ble det slik? Vi kjøpte nye briller til vår datter i sommer, og fikk 40% da.

Nav yter støtte ved følgende tilstander:

Styrkeforskjell mellom øynene på 2.5 D eller mer.

Astigmatisme (skjeve hornhinner) med 2,5 D eller mer.

Ved manifest strabisme.

Ved latent strabisme > 4, prismedioptrier horisontalt

og/eller > 2 prismedioptrier vertikalt.

Man må ha erklæring fra øyelege.

mvh

Ser ut til at du har litt peiling (eller bare en god brosjyre) vet du noe om dette med skeive hornhinner. På vår seddel er det bare en sirkel med tall fra 0 til 180 og en pil som viser hvor skeive de er, 2,5 ser ikke ut til å passe inn der

Ser ut til at du har litt peiling (eller bare en god brosjyre) vet du noe om dette med skeive hornhinner. På vår seddel er det bare en sirkel med tall fra 0 til 180 og en pil som viser hvor skeive de er, 2,5 ser ikke ut til å passe inn der

180 er bare en rettning, ikke en styrke.

Ring en optiker, så forklarer de sikkert.

mvh

Hei hei, Far er pliktet til å dele kostnad med mor når felles barn trenger briller. Ifølge nettsidene til Nav er far pliktig til å dele på kostnadene på briller, tannregulering og konfirmasjon.

Dette var nylig aktuelt hos oss, da min samboers eldste trengte briller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...