Gå til innhold

Akillessenebetennelse


Gjest haren 72

Anbefalte innlegg

Gjest haren 72

Hei. Har lest om eksentrisk trening i forhold til akillessenebetennelse. Har hatt symptomer i ca 1-2 uker i henhold til stadium tre smertemessig. Tror de er utløst av sko med stive såler - type sorell vintersko - og muligens for lite tøyning av triceps surae. Skjønner at jeg må tøye, men synes det ikke tar noe særlig. Tøyer både med bøy og strekk i kneet. Har lest at eksentrisk trening skal være effektivt, men etterlyser info rundt hvordan denne utføres - skal man varme opp først eller ikke - vanskelig å unngå konsentrisk arbeid da, og hvor mange reps bør man ta. Til orientering er begge sidene affisert. Da er det kanskje vanskelig å gjøre øvelser i apparat i og med at man ikke har et friskt bein som tar seg av den konsentriske fasen. Er da det å gå ned en trapp en alternativ øvelse? Andre konkrete tips? og hva med betennelseshenmende midler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Når man får en slik akutt skade i akillessene er det noen stikkord.: Avlasting av senene, alternativ trening, nedising ett par ganger daglig og kanskje antiinflamatorisk behandling (voltaren ol.).

Når det hele har roet seg, så kommer opptrening, f. eks. isometrisk trening, forsiktig tøyning , tildels med bøyd og tildels med rett kne (slik du selv beskriver).

Noe mer detaljer rundt isometrisk trening skal du få av Halvor Lauvstad (her).

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Lauvstad, helse- og treningsterapeut

Når man får en slik akutt skade i akillessene er det noen stikkord.: Avlasting av senene, alternativ trening, nedising ett par ganger daglig og kanskje antiinflamatorisk behandling (voltaren ol.).

Når det hele har roet seg, så kommer opptrening, f. eks. isometrisk trening, forsiktig tøyning , tildels med bøyd og tildels med rett kne (slik du selv beskriver).

Noe mer detaljer rundt isometrisk trening skal du få av Halvor Lauvstad (her).

Lykke til !

Hei!

Eksentreisk trening brukes i behandling av flere fysioterapeuter. I utgangspunktet vil jeg anbefale deg å oppsøke en fysio som kan vise deg øvelser som passer optimalt for din skade.

Jeg vil imidlertid tro at du vil kunne ha glede av eksentrisk trening i såkalte "legghev" apparater. Slik finnes på alle treningssentre og fungerer slik at du sitter på et sete med bøyd kne og hhv vipper hælen opp slik at legg musklene trekker seg sammen og deretter senker hælene slik at leggmuskelen (på baksiden) jobber eksentrisk.

Disse apparatene er laget slik at du kan jobbe med en og en fot slik at en fot kan jobbe konsentrisk med å heve hælen og den skadde foten kan jobbe statisk når hælen senkes. Ev kan du hjelpe til med armer for å heve vekten.

Det er flere måter å trene eksentrisk på. jeg tipper du vil ha glede av å "holde igjen" vekten i 5 - 10 sekunder før vekten løftes/ heves igjen. Da kan du gjerne kjøre 4 - 8 repetisjoner før pause avh av hvor tungt du trener.

jeg vil imidlertid på det sterkeste anbefale at du kontakter en kyndig fysio (ikke gå rett til treningssenteret) FØR du begynner å eksperimentere med dette slik at du får en profesjonell mening først

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Eksentreisk trening brukes i behandling av flere fysioterapeuter. I utgangspunktet vil jeg anbefale deg å oppsøke en fysio som kan vise deg øvelser som passer optimalt for din skade.

Jeg vil imidlertid tro at du vil kunne ha glede av eksentrisk trening i såkalte "legghev" apparater. Slik finnes på alle treningssentre og fungerer slik at du sitter på et sete med bøyd kne og hhv vipper hælen opp slik at legg musklene trekker seg sammen og deretter senker hælene slik at leggmuskelen (på baksiden) jobber eksentrisk.

Disse apparatene er laget slik at du kan jobbe med en og en fot slik at en fot kan jobbe konsentrisk med å heve hælen og den skadde foten kan jobbe statisk når hælen senkes. Ev kan du hjelpe til med armer for å heve vekten.

Det er flere måter å trene eksentrisk på. jeg tipper du vil ha glede av å "holde igjen" vekten i 5 - 10 sekunder før vekten løftes/ heves igjen. Da kan du gjerne kjøre 4 - 8 repetisjoner før pause avh av hvor tungt du trener.

jeg vil imidlertid på det sterkeste anbefale at du kontakter en kyndig fysio (ikke gå rett til treningssenteret) FØR du begynner å eksperimentere med dette slik at du får en profesjonell mening først

Lykke til!

Kan man ikke like gjerne gjøre disse øvelsene i en trapp?

Jeg har fått utdelt et 12 ukers program som skal gjøres daglig, og der trenger man kun et trinn for å gjøre øvelsene. Trodde dette programmet hadde blitt testet ut og vist god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...