Gjest hba91 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hei! Jeg er en jente på 16 år, er ca 163 cm høy og veier rundt 47-48 kilo. Har slitt med spiseforstyrrelse i form av anoreksi/ortoreksi i en liten periode, men får nå hjelp og er på bedringens vei. Mitt spørsmål er hvor mange kcal jeg kan spise pr/døgn uten å gå opp i vekt? Jeg ønsker å beholde en stabil vekt. Jeg er klar over at jeg kanskje må regne med å legge på meg noen kilo for å få tilbake en mer naturlig vekt enn den jeg har for øyeblikket, men ønsker å vite hvor mye jeg vil tåle å spise på en dag? Trener hardt 2 ganger i uken, dvs. intensiv sykkeltrening. Trener 1 time styrke i uka. Går turer med hunden min (30-60 min) ca to ganger i uken, ellers trener jeg noe utenom det, men det er ikke like krevende trening - mage/rygg, aerobics etc. Ellers har jeg et normalt aktivitetsnivå, dvs. jeg går til & fra skolen, sykler hvis jeg skal til kjøpesenteret osv. Har nettopp startet med kostliste hvor jeg prøver å ligge på 1300-1400 kcal pr/døgn. Dette fungerer greit nok, men jeg føler behov for mer energi. Vær så snill og hjelp meg. Orker ikke gå rundt å være sulten hele tiden lenger. Vet jeg må ta dette gradvis, men tør ikke ta sjansen på å øke kcal pr/døgn før jeg vet hvor mye som vil være normalt for meg. Faren min sier at det naturlige for meg vil være å ligge på rundt 1900-2000 på et døgn. Men jeg er redd det er for mye, og jeg tør ikke helt å tro på det. På forhånd, takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Du trenger minst så mange kcal som faren din sier. Du er i en aldre hvor man forbrenner mye, og du er ganske mye fysisk aktiv. Jeg vil tro du trenger 2300-2500 kalorier om dagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Kjære hba91 Du sier du er på bedringens vei. Jeg håper det betyr at du har et støtteapparat som følger deg opp også utenom din nærmeste familie. Det vil si at du har en lege og en psykolog som er der for deg. Din helsemessige idealvekt ligger på rundt 58 kg (BMI på 22), 10 kg mer enn i dag altså. Du synes kanskje dette høres litt mye ut, men erkjenner i hvert fall at du burde komme deg opp noen kilo. Jeg foreslår at du, sammen med din familie og lege, blir enige om en målvekt på kort sikt som du kan akseptere. Dette kan for eksempel være 3 kg opp fra i dag, altså 51 kg. De 1300 kcal som du spiser nå er ikke engang nok til å tilfredsstille ditt basale energibehov, dvs det energibehovet du har i fullstendig hvile. En jente med ditt aktivitetsnivå, som veier 51 kg, ville normalt hatt behov for 2100-2200 kcal. Jeg forslår 1800 kcal som en forsiktig begynnelse, med mål om å øke dette gradvis til 2000-2100 kcal etter hvert som kroppen din venner seg til økte matmengder. Spis regelmessig igjennom døgnet, og gi kroppen et måltid også på kvelden slik at fasteperioden på natten ikke blir for lang. Under ser du et eksempel på en dagsmeny som gir ca 1800 kcal: Frokost: Havregrøt, laget av 2 dl havregryn, 2 dl melk og litt vann. Lunsj: 2 skiver grovbrød med for eksempel kjøtt eller fiskepålegg, samt ett glass melk eller juice. Mellommåltid: 2 knekkebrød med gulost og paprika Middag: Ca 200 g rent kjøtt/fisk/fugl, 1,5 dl kokt ris/pasta/2-3 poteter, fritt fram med grønnsaker. Kvelds: 1 fruktyoghurt/fruktkesam (175ml) med litt kornblanding over Dette er altså et første trinn. Trinn to er å øke energiinntaket med ytterligere 2-300 kcal. Dette tilsvarer energimengden av et mellommåltid i menyen over. Det er viktig at både hodet og kroppen er med på endringene, derfor anbefaler jeg altså at du trapper opp gradvis. Ønsker deg lykke til videre! Med beste hilsen Vibeke 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Kjære hba91 Du sier du er på bedringens vei. Jeg håper det betyr at du har et støtteapparat som følger deg opp også utenom din nærmeste familie. Det vil si at du har en lege og en psykolog som er der for deg. Din helsemessige idealvekt ligger på rundt 58 kg (BMI på 22), 10 kg mer enn i dag altså. Du synes kanskje dette høres litt mye ut, men erkjenner i hvert fall at du burde komme deg opp noen kilo. Jeg foreslår at du, sammen med din familie og lege, blir enige om en målvekt på kort sikt som du kan akseptere. Dette kan for eksempel være 3 kg opp fra i dag, altså 51 kg. De 1300 kcal som du spiser nå er ikke engang nok til å tilfredsstille ditt basale energibehov, dvs det energibehovet du har i fullstendig hvile. En jente med ditt aktivitetsnivå, som veier 51 kg, ville normalt hatt behov for 2100-2200 kcal. Jeg forslår 1800 kcal som en forsiktig begynnelse, med mål om å øke dette gradvis til 2000-2100 kcal etter hvert som kroppen din venner seg til økte matmengder. Spis regelmessig igjennom døgnet, og gi kroppen et måltid også på kvelden slik at fasteperioden på natten ikke blir for lang. Under ser du et eksempel på en dagsmeny som gir ca 1800 kcal: Frokost: Havregrøt, laget av 2 dl havregryn, 2 dl melk og litt vann. Lunsj: 2 skiver grovbrød med for eksempel kjøtt eller fiskepålegg, samt ett glass melk eller juice. Mellommåltid: 2 knekkebrød med gulost og paprika Middag: Ca 200 g rent kjøtt/fisk/fugl, 1,5 dl kokt ris/pasta/2-3 poteter, fritt fram med grønnsaker. Kvelds: 1 fruktyoghurt/fruktkesam (175ml) med litt kornblanding over Dette er altså et første trinn. Trinn to er å øke energiinntaket med ytterligere 2-300 kcal. Dette tilsvarer energimengden av et mellommåltid i menyen over. Det er viktig at både hodet og kroppen er med på endringene, derfor anbefaler jeg altså at du trapper opp gradvis. Ønsker deg lykke til videre! Med beste hilsen Vibeke Tusen takk for et så raskt svar!:-) Oi.. jammen trenger jeg mer enn det jeg spiser nå. Jeg får nå hjelp fra både lege, helsesøster og psykolog, samtidig som jeg har god støtte i familien min. Har følt meg utrolig sliten i det siste, og har derfor ikke orket å være like aktiv som det jeg fortalte deg.. men normalt sett er det slik en uke går for meg aktivitetsmessig. 58 kilo stemmer nok bra, ettersom jeg regner med å ha gått ned rundt 10 kilo den siste tiden.. om ikke mer. Skal prøve å få meg selv til å gå litt opp i vekt. Har bare lyst til å finne en vekt jeg kan trives med, og samtidig overleve med. Når jeg har funnet den, kan jeg prøve å holde meg der. Men derfor må jeg være trygg på hvor mye jeg kan spise for ikke å fortsette å gå opp i vekt, etter at jeg har funnet en vekt som er passe for meg. Jeg vil jo helt klart gå opp når jeg øker kcal-inntaket mitt pr/døgn, men håper det vil stabilisere seg få fort som mulig. Men takk for hjelp, jeg skal greie dette her! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Du trenger minst så mange kcal som faren din sier. Du er i en aldre hvor man forbrenner mye, og du er ganske mye fysisk aktiv. Jeg vil tro du trenger 2300-2500 kalorier om dagen. Godt å høre at du mener det! Skal gjøre så godt jeg kan framover. Er nødt til å presse meg selv ganske hardt for å greie å øke kcalmengen min pr/døgn, men jeg orker ikke å ha det slik lenger, så dette skal jeg greie. Tenk at jeg kan spise sÅ mye mer! Helt utrolig.. jeg gleder meg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Godt å høre at du mener det! Skal gjøre så godt jeg kan framover. Er nødt til å presse meg selv ganske hardt for å greie å øke kcalmengen min pr/døgn, men jeg orker ikke å ha det slik lenger, så dette skal jeg greie. Tenk at jeg kan spise sÅ mye mer! Helt utrolig.. jeg gleder meg! Lykke til! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.