Gå til innhold

munn-fot-hånd-syke

Anbefalte innlegg

Det kan virke som om minstemann har fått dette.

Han har sår i ganen og litt rundt munnen. Han har blemme/prikker på hendene og litt rundt håndleddene.

Han har røde små flekker på bena og noen under fotsålen.

Kan dette stemme? Hva gjør vi? Kan ha i barnehagen? Det skal nevnes at allmentilstanden hans er utmerket nå. Han spiser litt mindre, men får i seg mat.

Er det smittsomt?

Hmmm, lurte på mye. Kunne sikkert googlet det, men har litt dårlig tid. Så jeg bare poster et spørsmål når jeg først er innom her, og så sjekker jeg kloke svar fra dere om en stund :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293522-munn-fot-h%C3%A5nd-syke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge min plakat "syke barn og barnehager", fått i barnehagen:

"Hånd-fot-munnsyke: Kan barnet få sykdommen flere ganger: Ja. Vanlige symptomer: Lett feber, halsonde. Utslett rundt munnen og langs randen av håndflate og fotsåle. Forholdsregler vedr. barnehagen: Kan gå i barnehagen ved god allmenntilstand, uavhengig av utslett."

I følge min plakat "syke barn og barnehager", fått i barnehagen:

"Hånd-fot-munnsyke: Kan barnet få sykdommen flere ganger: Ja. Vanlige symptomer: Lett feber, halsonde. Utslett rundt munnen og langs randen av håndflate og fotsåle. Forholdsregler vedr. barnehagen: Kan gå i barnehagen ved god allmenntilstand, uavhengig av utslett."

Tusen takk!

Det var omtrent som jeg ante. I dag har minsten spist godt og klager ikke over vondt i munnen lenger (bare litt ved tannpuss), så i morgen får han seg en tur i barnehagen igjen.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320528

Vi holdt junior hjemme så lenge han hadde spiseproblemer (og derfor var veldig sur ved måltidene, siden det gjorde vondt).

Takk for svar. Jeg har også tenkt litt slik. I går var det tydeligvis vondt å spise, men i dag har han spist alt, inkl. mandariner, så jeg tror det ikke er så vondt i munnen lenger.

I morgen blir det barnehage igjen :)

Annonse

Er veeeldig smittsomt. Må være hjemme en uke! Gi smertestillende hvis det er blemmer i munnen, ellers forsvinner det av seg selv.

Vi dro til legen vi - just in case. Han sa også at det var smittsomt, men at det smitter før man får utbrudd. Derfor var det ingen vits i å holde barna hjemme fra skole/barnehage når allmentilstanden var bra.

Nå spiser minstemann godt med mat igjen, så jeg sender ham nok i barnehagen i morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...