Gå til innhold

Hjelp meg er du snill


Gjest tine bunes

Anbefalte innlegg

Gjest tine bunes

Jeg er ei jente på 21 år som er 151 høy, ganske kort med andre ord, å veier 70 kg. jeg vill ned iallefall 10 kg om ikke mer. hva skal jeg gjøre ? har du gode råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan f.eks. spise følgende:

Frokost: 2 tyne skiver grovbrød med magert påleg, f.eks. lettsyltetøy, lettots, makrell i tomat, skinke e.l.

Lunch: salat med kylling. Eller nistepakke som ligner på frokost, + et par frukter.

Middag: den vanskeligste biten... Her må du tenke litt over HVA du spiser nå, og hvor sunn midddagen din egentlig er. Prøv å bytte ut usunne varer med sunne: bytt ut kjøttdeig med karbonadedeig, kutt pølser, spis mer kylling, fisk og "rene" produkter.

Kveldsmat: en skive med sunt pålegg, en frukt

Trening: prøv å få til en halv time hver dag, bytt mellom løping, gåing (må vært litt fart da, slik at du kjenner øket puls) og sykling!

Dersom du følger denne slavisk går du jevnt ned i vekt, dersom du koser deg i helger og slikt går det saktere, men det er kanskje like greit!

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 152 cm og på det største var jeg 67 kg for noen år siden. Da klarte jeg å ta meg selv skikkelig i nakken og gå ned 10 kg på et halvår kun ved å tenke over hva jeg spiste, spise litt mindre og en del sunnere. Rørte meg litt mer, men ikke mye såvidt jeg husker.

I sommer var vekta på 60,2 kg (jeg tror egentlig den var enda litt mer på det meste) og jeg tok meg på tak igjen. Nå har jeg gått ned over 6 kg på å spise sunt og røre meg ofte. spiser omtrent som følger:

Frokost - 2 havreknekkebrød med makrell i tomat + 1 glass juice

Mellommål - frukt (1 eple el. 2 klementiner f.eks.)

Lunsj - 3 havreknekkebrød, enten med makrell i tomat eller med en dæsj lett eplesyltetøy (litt sukker i det, ikke kunstig søtning da jeg tror det er en versting på mange måter) og 1-1,5 dl naturell yoghurt blandet sammen, da knuser jeg knekkebrødene i yoghurtblandingen. Vann til.

Middag - er ungene hos meg så spiser jeg det de spiser, om det så er pannekaker med sukker og flesk. :o) Ellers lager jeg gjerne ekstra grønnsaker til meg selv og spiser heller 2 kjøttkaker og masse blomkål, broccoli og gulrot enn å spise mange kjøttkaker f.eks. Laks og kylling går det en del av også. Spiser poteter, pasta og ris, men ikke så mye som før.

Kvelds - ikke alltid jeg spiser kvelds, kommer an på når middagen er, men det hender jeg tar et par knekkebrød da også.

Nå i det siste har jeg vært veldig nysgjerrig på julekakene, men det har heldigvis ikke gått utover vekta. :o)

Jeg prøver å få jogget eller syklet (på trimsykkel) 1-2-3 ganger i uka, det er godt både for kropp og sinn kjenner jeg. Spesielt godt er det å få på seg joggesko og komme seg ut i frisk luft. :o)

Lykke til - dette klarer du! Ta tiden og fornuften til hjelp og sett deg kortsiktige mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror første trinn bør være å se litt nærmere på det kostholdet du har i dag, og hvor mye mosjon du får. Da ser du lettere hvor du bør gjøre endringer. Men ikke tenk bare på det som er ideelt, legg mye vekt på at dette er ting du skal klare å gjennomføre og leve med lenge.

Noen litt mer konkrete råd: spis frokost hver dag, spis ofte, spis mer grønnsaker og frukt. Og pass på å nyte det når du spiser noe som er "forbudt".

Hvis du har lagt på deg i det siste bør målet i første omgang være å stabilisere vekta. Er vekta stabil kan du satse på å gå litt ned.

Men husk at det snart er jul, og da er det lov å kose seg med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...