Gå til innhold

Melding i meldingsboka-eller en telefon?

Anbefalte innlegg

Sønnen min i første hadde en episode i går på skolen. Resultatet var "melding med hjem" der læreren forsøkte å formidle det som hadde skjedd. Jeg forstod ikke helt hva som hadde skjedd ut i fra det hun skrev, og jeg prøvde å få det ut av sønnen min. Det var i alle fall ikke lett!

Alt hadde vært mye greiere hvis læreren hadde tatt en telefon og forklart meg hva som skjedde.

Foretrekker dere en melding eller en telefon i tilfeller der det har vært konflinkter mellom elevene?

Vår lærer er tydeligvis mot å ta telefoner til foresatte. Hun har tidligere sagt rett ut at hun ikke har tid til dette pga møter. Jeg skjønner det dersom hun må ringe rundt til 30 elever, men hun har 16 elever å passe på, og alle disse er vel ikke i "episoder" hver bidige dag? Kan vel knapt nok dreie seg om 1 eller to pr dag...?

Lurer på om jeg er en veldig "bitchy" forelder......(men er generelt irritert på denne læreren, altså....)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293612-melding-i-meldingsboka-eller-en-telefon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og denne læreren er selvsagt ikke å treffe på mail? Jegtorr jeg ville tatt en telefon. Alternativt skrevet i meldingsboka at jeg ville satt pris på om hun vennligst snarest kunne kontakte meg pr telefon når det passet for henne.

Og denne læreren er selvsagt ikke å treffe på mail? Jegtorr jeg ville tatt en telefon. Alternativt skrevet i meldingsboka at jeg ville satt pris på om hun vennligst snarest kunne kontakte meg pr telefon når det passet for henne.

Jeg har skrevet i meldingsboka at jeg gjerne vil at hun ringer meg. Nettopp fordi han er så liten og ikke klarer å forklare selv hva som skjedde. Så får vi se om hun gjør det, da....eller bare skriver et svar i meldingsboka?

Som sagt tidligere, den læreren høres noe spesiell ut...

Å skrive i meldingsboka tar vel lenger tid enn å ta en telefon? Merkelig type....

Litt avhengig av episoden, så klart, men jeg tror nok at det hadde vært bedre med en telefon.

Jeg lurer på om hun kanskje er sjenert? At hun synes det er skummelt å ringe til foreldre og fortelle om ting som har skjedd....?

Jeg lurer på om hun kanskje er sjenert? At hun synes det er skummelt å ringe til foreldre og fortelle om ting som har skjedd....?

Jeg tror nok at du kan være inne på noe der. Mange sliter også med at de er engestelige for å ringe. Sannsynligvis gjelder ikke problemet hvis noen ringer henne, så kanskje du kan prøve å ringe? :)

Annonse

Gjest pærebrus875

Hm.. man velger en jobb der man snakker foran mange mennesker, må ha med mennesker å gjøre hele dagen.. og også ha møter med foreldrene innimellom.. dette visste hun da vel før hun tok jobben ;-)?

Er jo fint om hun har brent litt for yrket og prøver å finne over sjenertheten pga hun så gjerne vil, men etter det du skriver her og i saken om den "stygge fargelegginga på matteleksa" så ser jeg ikke helt hvor hun er engasjert i å lære barn noe..

Jeg ville ringt henne jeg, og sagt at "du jeg forstår ikke helt hva du skreiv til meg, kan du utdype litt? Ev så kan jeg møte deg en dag etter skolen for et kort prat? Jeg vil ikke skrive under på noe jeg ikke helt vet hva er.."

Det kan det godt være. Også kan hun jo sense din irritasjon også, ikke umulig det, og kanskje hun er konfliktsky i tillegg.

Problemet, da, hvis du er sjenert eller konfliktsky eller noe slikt, så vil du ikke greie å være en god lærer...

Gjest også en lærer

Jeg kunne godt ha funnet på å skrevet i meldeboka i stedet for å ta en telefon hjem til en elev.

Det er sånn, at jeg er sterk skriftlig, og ordlegger meg godt med penn. Muntlig blir jeg muligens litt mer nølende og "stakkato", derfor ville jeg nok foretrukket et skriftlig medium.

Og dernest kommer det at skriftighet er lett å dokumentere i ettertid, hvis det skulle bli nødvendig.

Men ring læreren, da vel. H*n har vel kontakttid, som alle lærere skal ha?

Gjest lærerutdannet1

Jeg kunne godt ha funnet på å skrevet i meldeboka i stedet for å ta en telefon hjem til en elev.

Det er sånn, at jeg er sterk skriftlig, og ordlegger meg godt med penn. Muntlig blir jeg muligens litt mer nølende og "stakkato", derfor ville jeg nok foretrukket et skriftlig medium.

Og dernest kommer det at skriftighet er lett å dokumentere i ettertid, hvis det skulle bli nødvendig.

Men ring læreren, da vel. H*n har vel kontakttid, som alle lærere skal ha?

Synes du ikke at enkelte slike ting bør sendes i brev, med navnet til foreldrene p¨å, og lukket og limt konvolutt?

Jeg synes ikke dette hører hjemme i en meldingsbok.

Synes helt klart at læreren kunne tatt en telefon. Men når ho nå har valgt å sende med et skriv isteden, er jo det en fin mulighet for deg å ringe læreren isteden! Foreldre har plikt til å følge opp sine barn de også, og kanskje vil det være med og sette eksempel, sånn at læreren ringer deg neste gang istedenfor å bare skrive en lapp!?

Annonse

Gjest også en lærer

Synes du ikke at enkelte slike ting bør sendes i brev, med navnet til foreldrene p¨å, og lukket og limt konvolutt?

Jeg synes ikke dette hører hjemme i en meldingsbok.

Jo, for så vidt. Det kommer vel an på alvorlighetsgraden, antar jeg.

Meldeboka følger jo eleven gjennom flere år, og ligger ganske lett tilgjengelig i sekken, så du har definitivt et poeng.

tzatziki1365380058

Jeg ville i alle fall forventet å få det som epost eller brev, og ikke i ei meldingsbok som slenger rundt i sekken, som barnet kan miste osv. Synes ikke det hører hjemme noe sted å skrive sånt i ei meldingsbok.

Men jeg ville reagert temmelig sterkt på "melding med hjem" i den alderen, eller første gangs "forseelse" - jeg ville forventet at læreren snakket med meg først, og heller tar i bruk skriftlige virkemiddel ved gjentakende problem-atferd, eller hva det nå dreier seg om.

Jeg synes det er helt greit å få beskjeder i meldingsboka, men det må selvsagt også være greit at jeg ringer læreren dersom jeg trenger mer informasjon eller oppklaring. Med guttungens lærer er det heldigvis ikke noe problem.

Jo, for så vidt. Det kommer vel an på alvorlighetsgraden, antar jeg.

Meldeboka følger jo eleven gjennom flere år, og ligger ganske lett tilgjengelig i sekken, så du har definitivt et poeng.

Foran i meldingsboka står det hva boka _ikke_ skal brukes til, deriblant "melding om irettesettinger".

Foran i meldingsboka står det hva boka _ikke_ skal brukes til, deriblant "melding om irettesettinger".

Jeg ringt læreren og spurt om flere opplysninger og samtidig bedt om at hun tar personlig kontakt hvis det skjer noe tilsvarende en annen gang.

Jeg ringt læreren og spurt om flere opplysninger og samtidig bedt om at hun tar personlig kontakt hvis det skjer noe tilsvarende en annen gang.

Stemmer det? Da skal jeg gå å se i min sønns meldingsbok NÅ. Heller brev i en lukket konvolutt, men aller helst vil jeg ha en telefon!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...