Gå til innhold

Læreren ringte ikke, men...

Anbefalte innlegg

Syns dette er utrolig sløvt av denne læreren. Det virker som om hun er konfliktsky og vegrer seg for å snakke med deg, og derfor velger hun letteste løsning for seg selv..

Men jeg undrer på en ting. Du sier at sønnen din går i 1. klasse. Hadde det vært aktuelt å følge han til døren i morgen og sagt til klassekontakten at du gjerne vil snakke med henne når hun har tid?

Jeg har også en førsteklassing som jeg kjører til skolen hver dag pga lang skolevei + at lillesøsteren blir kjørt i bhg. Titt og ofte følger jeg henne helt til døren (det gjør de fleste foreldre her) og dermed får jeg truffet læreren som henter barna ute når det ringer inn. Så hvis dette hadde gjeldt min datter, hadde jeg kunnet snakke direkte til læreren der og da, eller bedt om at hun ringte meg, evt avtalte et lite møte for å snakke sammen..

Godt forslag.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

4

• Sofline

3

• Helmi

2

• Persille1365381127

2

Syns dette er utrolig sløvt av denne læreren. Det virker som om hun er konfliktsky og vegrer seg for å snakke med deg, og derfor velger hun letteste løsning for seg selv..

Men jeg undrer på en ting. Du sier at sønnen din går i 1. klasse. Hadde det vært aktuelt å følge han til døren i morgen og sagt til klassekontakten at du gjerne vil snakke med henne når hun har tid?

Jeg har også en førsteklassing som jeg kjører til skolen hver dag pga lang skolevei + at lillesøsteren blir kjørt i bhg. Titt og ofte følger jeg henne helt til døren (det gjør de fleste foreldre her) og dermed får jeg truffet læreren som henter barna ute når det ringer inn. Så hvis dette hadde gjeldt min datter, hadde jeg kunnet snakke direkte til læreren der og da, eller bedt om at hun ringte meg, evt avtalte et lite møte for å snakke sammen..

Det synes jeg hørtes ut som en lur ting. :)

Sønnen min sier at hun ikke har barn.....så der har du rett. Takk for støtten! Jeg skal ta kontakt med henne i morgen og si at jeg synes det er fordårlig at hun ikke har tid til 5 min på telefonen....

Det er bra at du sier ifra!

Grunnen til at jeg spør om hun har barn, er at et av barna mine hadde en gang en ung lærer som hadde meget bastante meninger om mangt... og disse meningene bar virkelig preg av at hun ikke hadde en barneflokk hjemme.

Jeg følger han til skolen nesten hver dag. Men det er såpass kaotisk ved dagens start at det ikke er lett å få inn et med læreren da. Jeg føler dessuten at jeg forstyrrer hvis jeg begynner å "mase" på læreren når hun har nok med alle barna som skal på plass for dagen....

Annonse

Det første som slo meg er at læreren kan ta telefonskrekk? Jeg tuller ikke, for vet at enkelte rett og slett har angst for å prate i telefonen. Du bør be om et møte med læreren, enten et fysisk møte mellom dere eller en telefonsamtale. Det er en meget viktig del av jobben til læreren å _samtale_ med foreldrene!

Ja, dette har faktisk slått meg også......men det hjelper jo ikke oss, det da? I så fall urde hun kanskje a fått noen andre til å ringe...?

Kanskje hun gruer seg for å snakke med deg? Hvordan har DU vært i forbindelse med tidligere samtaler?

Uff, ja. Jeg kom for sent til foreldresamtalen en gang fordi jeg hadde sett på feil klokke (på en datamaskin på jobben). Det var veldig pinlig fordi det var min første samtale med henne. Jeg føler egentlig at vi har kommet litt skjevt ut med hverandre....Jegbeklaget jo veldig at jeg kom for sent, men jeg håper ikke hun tror jeg er en sånn forelder som ikke har respekt for at lærere har mye å gjøre eller noe slikt....

en gang tidligere har jeg spurt om ikke hun kan ringe til meg dersom noe skjer på skolen. Da svarte hun nøyaktig det samme som nå, at hun ikke har tid pgs møter.

Sønnen har vært borti en konflinkt tildligere. Da fikk vi brev hjem også, men da var saken noe tydeligere (selv om sønnen min også da måtte forklare meg hva som hadde skjedd). Mulig hun synes jeg maser om dette at jeg helst ikke vil ha melding/brev, men jeg synes nå det er lettere å kommunisere om slikt pr telefon....

Håper ikke hun har fått meg helt i vrangen....

Det høres merkelig ut. Når læreren virker så lite samarbeidsvillig ville jeg ringt en anne (rektor?) og bedt om å få skolens versjon. Rektor vet sikkert ikke hva som har skjedd, men kan i det miste pålegge læreren å ikke nekte å ringe foreldre.

Jeg vil helst ikke blande inn rektor, føler at det bare gir meg enda dårligere forhold til læreren. Jeg vil jo gjerne ha et bra samarbeid med henne, det er til beste både for oss og ikke minst for gutten....

Ja, dette har faktisk slått meg også......men det hjelper jo ikke oss, det da? I så fall urde hun kanskje a fått noen andre til å ringe...?

Hun burde iallefall tilbudt seg å komme hjem til dere eller invitert dere til skolen for en samtale!

Det er altfor dårlig. Jeg hadde bedt om et møte dersom det ikke er mulig å få tak i læreren på telefon. Både for å finne ut av episoden, og for å snakke om kommunikasjon hjem-skole som er så viktig.

Har hatt barn på to skoler og har ikke hørt om noe lignende. Begge steder bruker læreren telefon dersom noe spesielt har skjedd - godt eller vondt. Meldingsboken brukes til enkel beskjeder mellom skole/hjem.

For en stund siden ringte læreren for å fortelle at ** hadde vært lei seg på slutten av dagen, men ville ikke forklare hvorfor, slik at vi kunne følge dette opp hjemme. Etter undervisningstid er lærerne alltid åpne for en samtale hvis man ønsker det.

Håper du får en bedre kommunikasjon fremover.

Som lærer hadde jeg ikke ringt for å snakke med deg om gutten f.eks hadde kastet snøball på noen. Fikk ikke helt med meg av innlegget hva han hadde gjort, men hadde han vært innblandet i noe jeg regnet som grovt eller alvorlig så ville jeg selvfølgelig ha ringt.

Meldingsbøker eller planbøker er jo også til for å brukes og hos oss så fungerer dette veldig greitt. Foreldrene kan notere ned ting de lurer på i denne boka og få svar i løpet av en dag eller to, det samme kan læreren. Vi noterer også her dersom elevene ikke har gjort lekser etc, fordi vi vet at foreldre ser i denne boka (og ja, de må også skrive under på planen hver uke).

Men som sagt så ringer man dersom det er noe alvorlig, da er det alltid bedre å kunne snakke om det for å kunne oppklare evt misforståelser underveis. Men så er det også noen som sier at det tar jo bare et par minutter å ringe....vel det kommer helt an på foreldrene:) Disse hører selvsagt til unntakene da,men med noen så kan det være vanskelig å få lagt på røret før det er gått en halvtime, og i disse tilfellene så føles det jo langt lettere å skrive et lite notat enn å ta den telefonen. Men dette er som sagt unntakene.

Ville ganske enkelt ringt selv jeg. Hele dagen med jamne mellomrom, så må du jo en eller annen gang treffe på han/henne:-)

Ja, det er altfor dårlig at hun ikke vil snakke med deg når du uttrykkelig ber om det og forklarer hvorfor. Der gjør hun rett og slett ikke jboben sin. Jeg ville vurdert å kontakte rektor hvis jeg på tross av flere oppfordringer ikke fikk snakke med ungens kontaktlærer.

Annonse

Skal si folk fyrer fort her!

At læreren bare skriver en beskjed i meldingsboken kan tyde på at hun ikke ser på det som noen stor sak, eller at det er en sak som det er best at blir tatt opp hjemme.

Når læreren svarer deg at hun ikke har tid til å ringe deg, så kan det faktisk hende at hun mente den dagen...evt dagen etterpå.

Jeg skjønner godt at det svaret kan virke noe frustrerende. Men, kanskje kan du prøve å være imøtekommende med å si at det er viktig for deg at han oppfører seg som han skal på skolen, og at du derfor ønsker å samarbeide med læreren?

Å begynne å klage episoden inn for rektor, synes jeg er å overdrive. Men, det går selvsagt ann å ringe til skolen i undervisningstiden, og be rektor/kontorpersonalet/inspektør om å gi beskjed til vedkommende lærer om at du gjerne vil at hun ringer deg. En indirekte måte å fortelle at du ønsker kontakt.

Å ta kontakt når du følger gutten din på skolen, synes jeg er en dårlig idè. Som du selv hentyder, så er gjerne starten på dagen litt kaotisk.

Til opplysning så har ingen lærere plikt på seg til å stille seg tilgjengelig for telefoner på kveldstid. Selv stilte jeg meg tilgjengelig i starten, men etter å ha fått noen hundre "ville bare si ifra at Per ikke har gjort alle leksene sine" telefoner, så har jeg kuttet ut dette. Foreldrene har fått privat nummeret i år også, men bees fortrinnsvis ringe skolen.

Som sagt så jobber jeg som lærer, og tar telefoner hjem. Og som antydet i et av innleggende, så er det en del telefoner som aldri tar bare 5 min.....og derfor må man sette av ekstra tid. I tillegg har jeg dager, hvor det er undervisning og møter fra start til slutt.

Selv synes jeg nok læreren her skulle stilt seg disponibel, men vær vennlig å ikke ta helt av med formell klage da!

For det første synes jeg absolutt ikke meldingsboka skal brukes til dette. Skrekk og gru. Snart kan barnet lese alt sammen!

Foreslå for læreren at dere klipper vekk disse sidene.

Hva med at du skriver et brev til læreren om at du svært gjerne ønsker å følge opp ting som skjer på skolen på en best mulig måte. Men at du synes dette er vanskelig eller helt umulig om du mangler oversikt over det som ha skjedd. Skriv noe om at du ønske å støtte læreren/skolen i å oppnå god adferd og et godt klassemiljø. Men at du da i f.eks. tilfeller som dette kan være avhengig av en samtale med læreren for å kunne gjøre dette og for at dere skal kunne bli enige om felles holdninger og reaksjoner overfor barnet.

Skriv også at det er viktig for deg at barnet opplever at dere voksne opptrer ryddig, redelig, forutsigbart og rettferdig overfor barnet, også når barnet har gjort noe galt. Du er derfor helt avhengig av å ha bedre oversikt over hva som har skjedd om du skal ta noe opp med barnet og evt. gi sanksjoner på hjemmeplan. Om du mangler dette kan du dessverre ikke ta saken opp med barnet.

Skulle slike ting skje igjen og læreren heller ikke da vil snakke med deg ved behov, bør du kanskje bare gi tilbakemelding på at du tar hendelsen til etterretning, men at du vet for lite om det som skjedde til å kunne ha en god samtale med barnet om det.

mvh

Skal si folk fyrer fort her!

At læreren bare skriver en beskjed i meldingsboken kan tyde på at hun ikke ser på det som noen stor sak, eller at det er en sak som det er best at blir tatt opp hjemme.

Når læreren svarer deg at hun ikke har tid til å ringe deg, så kan det faktisk hende at hun mente den dagen...evt dagen etterpå.

Jeg skjønner godt at det svaret kan virke noe frustrerende. Men, kanskje kan du prøve å være imøtekommende med å si at det er viktig for deg at han oppfører seg som han skal på skolen, og at du derfor ønsker å samarbeide med læreren?

Å begynne å klage episoden inn for rektor, synes jeg er å overdrive. Men, det går selvsagt ann å ringe til skolen i undervisningstiden, og be rektor/kontorpersonalet/inspektør om å gi beskjed til vedkommende lærer om at du gjerne vil at hun ringer deg. En indirekte måte å fortelle at du ønsker kontakt.

Å ta kontakt når du følger gutten din på skolen, synes jeg er en dårlig idè. Som du selv hentyder, så er gjerne starten på dagen litt kaotisk.

Til opplysning så har ingen lærere plikt på seg til å stille seg tilgjengelig for telefoner på kveldstid. Selv stilte jeg meg tilgjengelig i starten, men etter å ha fått noen hundre "ville bare si ifra at Per ikke har gjort alle leksene sine" telefoner, så har jeg kuttet ut dette. Foreldrene har fått privat nummeret i år også, men bees fortrinnsvis ringe skolen.

Som sagt så jobber jeg som lærer, og tar telefoner hjem. Og som antydet i et av innleggende, så er det en del telefoner som aldri tar bare 5 min.....og derfor må man sette av ekstra tid. I tillegg har jeg dager, hvor det er undervisning og møter fra start til slutt.

Selv synes jeg nok læreren her skulle stilt seg disponibel, men vær vennlig å ikke ta helt av med formell klage da!

Nå har jeg ikke lest alle svarene nedover her, men jeg synes du bagatelliserer lærerens manglende vilje til samtale med hjemmet.

Når et barn har gjort noe på skolen som er så alvorlig at hjemmet må underrettes skriftlig, bør det være en selvfølge at læreren på en eller annen måte stiller seg til disposisjon for samtale med foreldrene, både for å oppklare eventuelle missforståelser og for å kunne bygge et godt samarbeid om hjemmet i forhold til situasjoner der barnet har gjort noe galt.

At foreldre tar slike ting på alvor og ønsker dialog med skolen om det, er bare kjempe positivt og bør omfavnes av skolen, ikke blankt avvises. Her er det nå en situasjon som overlater alt for mye til fantasi og antakelser både hva episoden på skolen angår og hva lærerens holdning til foreldrene og samarbeidet med dem gjelder. Antagelser er gift for et hvert samarbeide.

Asking saves guesswork!

Det blir ganske på viddene å sammenligne dette med vettløse telefoner om leksedetaljer og annet tjafs. En halv times kveldstelefon kan være en god investering for læreren i en slik situasjon. Det kan spare læreren for masse framtidig adferdstjafs og samtidig gi gode støtter og medspillere i jobben. Foreldrene er lærerens viktigste samarbeidspartnere og resurs. Om de da ikke behandles som et hår i suppa.

Om læreren inntar en gniten holdning i forhold til sin kommunikasjon med hjemmene, kan heller ikke læreren forvente mye støtte den dagen h*n trenger det.

For eget vedkommende kunne det ikke fallt meg inn å ringe barnas lærer privat, med mindre det var noe helt prekært og akutt. SMS er utmerket til praktiske småting om lekser og forsvunnede lærebøker etc. Kan sendes når det passer meg og leses og evt. besvares når det passer læreren.

SMS kan også brukes til å oppklare små og store ting i forhold til hendelser på skolen. Iblant er det også godt å kunne sende en SMS med "Kan du ringe meg ang. ...?" og få en melding tilbake om passende tidspunkt.

Om lærerne på efolls skole generelt har det så travelt med å fly i møter at de ikke har tid til å snakke med foreldrene om ting barna har gjort på skolen, eksisterer det et alvorlig prioriteringsproblem som rektor snarest bør ta tak i.

Ærlig talt!

mvh

Jeg følger han til skolen nesten hver dag. Men det er såpass kaotisk ved dagens start at det ikke er lett å få inn et med læreren da. Jeg føler dessuten at jeg forstyrrer hvis jeg begynner å "mase" på læreren når hun har nok med alle barna som skal på plass for dagen....

Enig med deg.

Læreren har mer enn nok om morgenen. Heller ikke noe lurt å ta opp ting foran hele klassen.

mvh

Enig med deg.

Læreren har mer enn nok om morgenen. Heller ikke noe lurt å ta opp ting foran hele klassen.

mvh

Ja men jeg mente da ikke at hun skulle ta det opp med læreren der og da! Men bruke anledningen der hun traff læreren "fjes til fjes" å SI at hun ønsket en samtale. Særlig med tanke på at det her ikke var tema å ringe.

Ja men jeg mente da ikke at hun skulle ta det opp med læreren der og da! Men bruke anledningen der hun traff læreren "fjes til fjes" å SI at hun ønsket en samtale. Særlig med tanke på at det her ikke var tema å ringe.

Jeg synes ikke man skal mase på læreren om noe som helst på morgenen. De har mer enn nok å tenke på da.

Jeg ville i hvert fall ikke ønsket at noen forsøkte å gjøre en avtale med meg når jeg helt tydelig hadde en haug med andre ting som krevde min oppmerksomhet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...