Gå til innhold

Vanlig med maksimaltid i barnehage?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Vi har ikke det - men jeg leste akkurat en artikkel om en mor som ikke fikk utvidet maksimaltiden med 10 minutter, og dermed måtte slutte i jobben.

For dere som har 100% plass altså, har dere likevel begrensninger? Eller kan barna være der fra det åpner til det stenger?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293680-vanlig-med-maksimaltid-i-barnehage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

15

• Sofline

8

• morsan

2

• Ulrikke

2

AneM1365380603

I den forrige barnehagen vi brukte var det makstid. Da jeg spurte i barnehagen vi bruker nå så damen ut som et spørsmålstegn, så det har de ikke da.

Jeg har ikke full plass, men fulle dager når hun først er der. Det er jo da greit å vite om vi må holde oss innenfor et visst antall timer.

Persille1365381127

I den forrige barnehagen vi brukte var det makstid. Da jeg spurte i barnehagen vi bruker nå så damen ut som et spørsmålstegn, så det har de ikke da.

Jeg har ikke full plass, men fulle dager når hun først er der. Det er jo da greit å vite om vi må holde oss innenfor et visst antall timer.

Hvordan praktiserte de dette i den andre barnehagen da? Maks tid per dag? Uke? Mnd?

AneM1365380603

Hvordan praktiserte de dette i den andre barnehagen da? Maks tid per dag? Uke? Mnd?

Jeg hadde 50 % plass, så styreren regnet omhyggelig ut hvor mange timer barna kunne være der de dagene de hadde plass. (3 dager ene uka og 2 dager andre uka). Jeg husker ikke hvor mange timer vi endte opp med.

Vi har samme ordning nå, men trenger ikke å holde oss innenfor antall timer.

Vi har ikke det. Jentungen har 4 dagers plass, og kan være der så lenge hun vil de fire dagene. Hvis det er noe veldig spesiellt på fridagen hennes kan hun få være med på det også innimellom. (de la førskole-opplegget på fridagen hennes og hun fikk være med annen hver uke hele høsten 1 time)

Persille1365381127

Jeg hadde 50 % plass, så styreren regnet omhyggelig ut hvor mange timer barna kunne være der de dagene de hadde plass. (3 dager ene uka og 2 dager andre uka). Jeg husker ikke hvor mange timer vi endte opp med.

Vi har samme ordning nå, men trenger ikke å holde oss innenfor antall timer.

Ja, men det er jo annerledes - jeg lurer på de som har 100% plass.

Annonse

Persille1365381127

Vi har ikke det. Jentungen har 4 dagers plass, og kan være der så lenge hun vil de fire dagene. Hvis det er noe veldig spesiellt på fridagen hennes kan hun få være med på det også innimellom. (de la førskole-opplegget på fridagen hennes og hun fikk være med annen hver uke hele høsten 1 time)

Ja, men da har dere jo 80% plass? Men det jeg lurer på er om det begrensinger for de som har full plass også?

Det er f.eks ikke bar for barna å være i bhg 10 timer hver dag - så de barnehagene som har åpent fra 07 til 17 - har de begrensninger på 9 timer per dag f.eks? Eller 41 timer per uke som tilsvarer full plass?

Gjest førskolelærer i familiebarnehage

Vi har åpent fra 07:15 - 16:30 og har ingen restriksjoner på oppholdstid. Dette er en familiebarnehage. Diskuterte faktisk dette med eier av barnehagen i går, hun sa at vi ikke la noen føringer på dette.

Enkelte av barna er der fra 0730-1630

Det mest vanlige er ca 8-8.30 til ca 1600.

Jobbet tidligere i år i kommunal bhg (Oslo), åpningstid fra 730-1700, heller ingen restriksjoner på oppholdstid. Iallefall ikke noe som ble praktisert aktivt.

Forsåvidt syns jeg håndhevingen av maksimaltiden i den bhg du nevnte var veldig sær, LITT fleksibel må man da kunne være når det er snakk om 15 minutter og man ser at foreldrene gjør det de kan for å få det til!

Persille1365381127

Vi har åpent fra 07:15 - 16:30 og har ingen restriksjoner på oppholdstid. Dette er en familiebarnehage. Diskuterte faktisk dette med eier av barnehagen i går, hun sa at vi ikke la noen føringer på dette.

Enkelte av barna er der fra 0730-1630

Det mest vanlige er ca 8-8.30 til ca 1600.

Jobbet tidligere i år i kommunal bhg (Oslo), åpningstid fra 730-1700, heller ingen restriksjoner på oppholdstid. Iallefall ikke noe som ble praktisert aktivt.

Forsåvidt syns jeg håndhevingen av maksimaltiden i den bhg du nevnte var veldig sær, LITT fleksibel må man da kunne være når det er snakk om 15 minutter og man ser at foreldrene gjør det de kan for å få det til!

''Forsåvidt syns jeg håndhevingen av maksimaltiden i den bhg du nevnte var veldig sær, LITT fleksibel må man da kunne være når det er snakk om 15 minutter og man ser at foreldrene gjør det de kan for å få det til!''

Iom at det ble et avisoppslag av det er det tydeligvis flere som mener det :)

Jeg har bare aldri hørt om at det har vært maksimaltid før, og regner dermed med at det var snakk om en deltidsplass - uten at det var nevnt.

Men; innimellom skulle jeg ønske vi kunne ha "maks 40 timer per uke" eller noe, noen barn hadde utvilsomt hatt godt av å være mer sammen med foreldrene sine, og hatt kortere dager.

Vi kommer ikke til å innføre det altså, jeg bare lurte på om det var vanlig :)

Du kjenner ikke helt tilfeldigvis noen pedagoger som vil ha jobb i Oslo Øst? Jeg trenger en til, de to vi har trenger en til de kan samarbeide med - det er litt mye for dem.... Gode betingelser :)

Persille1365381127

Tror det er vanlig med max 9 timer hver dag. Selv om barnehagen kan ha lenger åpningstid så kan ikke det enkelte barnet være der lenger enn 9 timer. Man har altså en halvtime før og etter jobb..

Er det det? "Lovpålagt" av barnehagen liksom? Eller er det bare noe vi alle forholder oss til på et vis?

Jeg mener at da storesøster fikk kommunal plass for mange år sto det 45 timer i brevet vi fikk, og at det denne gangen sto 100% plass, 47.5 timer/uke. Barnehagen er åpen fra 7.15-17.00, så det er altså litt kortere.

Men ingen av barnehagene vi har hatt/har barn i har praktisert noen form for makstid.

''Men; innimellom skulle jeg ønske vi kunne ha "maks 40 timer per uke" eller noe, noen barn hadde utvilsomt hatt godt av å være mer sammen med foreldrene sine, og hatt kortere dager.''

Men tror du makstid er løsningen, egentlig? Jeg ville tro det ville vært bedre å få foreldrene til å forstå at for akkurat dette barnet blir dagene for lange, selv om x timer går bra for andre.

Persille1365381127

Jeg mener at da storesøster fikk kommunal plass for mange år sto det 45 timer i brevet vi fikk, og at det denne gangen sto 100% plass, 47.5 timer/uke. Barnehagen er åpen fra 7.15-17.00, så det er altså litt kortere.

Men ingen av barnehagene vi har hatt/har barn i har praktisert noen form for makstid.

''Men; innimellom skulle jeg ønske vi kunne ha "maks 40 timer per uke" eller noe, noen barn hadde utvilsomt hatt godt av å være mer sammen med foreldrene sine, og hatt kortere dager.''

Men tror du makstid er løsningen, egentlig? Jeg ville tro det ville vært bedre å få foreldrene til å forstå at for akkurat dette barnet blir dagene for lange, selv om x timer går bra for andre.

''Men tror du makstid er løsningen, egentlig? Jeg ville tro det ville vært bedre å få foreldrene til å forstå at for akkurat dette barnet blir dagene for lange, selv om x timer går bra for andre.''

Nei, du har sikkert rett - men da hadde man liksom hatt noe å slå i bordet med for de som ikke forstår.

Annonse

Vi har kommunal plass, og barnehagen er åpen fra 7-17, altså 10 timer hver dag.

Mener det stod i tilbudsbrevet vårt at vi hadde plass 45 timer pr. uke. Vet ikke i hvilken grad barnehagen håndhever denne grensen, om det skulle bli aktuelt. Har inntrykk av at de fleste barna er der ca. 8.15-16.15 hver dag, men ser jo at det er enkelte barn som veldig ofte er der både når vi leverer og henter.

Ja, men da har dere jo 80% plass? Men det jeg lurer på er om det begrensinger for de som har full plass også?

Det er f.eks ikke bar for barna å være i bhg 10 timer hver dag - så de barnehagene som har åpent fra 07 til 17 - har de begrensninger på 9 timer per dag f.eks? Eller 41 timer per uke som tilsvarer full plass?

Det har jeg faktisk ikke hørt om i vår kommune, hverken i private eller kommunale barnehager. Mulig de har noen restriksjoner i den barnehagen som har kvelds- og nattåpent her.

''Forsåvidt syns jeg håndhevingen av maksimaltiden i den bhg du nevnte var veldig sær, LITT fleksibel må man da kunne være når det er snakk om 15 minutter og man ser at foreldrene gjør det de kan for å få det til!''

Iom at det ble et avisoppslag av det er det tydeligvis flere som mener det :)

Jeg har bare aldri hørt om at det har vært maksimaltid før, og regner dermed med at det var snakk om en deltidsplass - uten at det var nevnt.

Men; innimellom skulle jeg ønske vi kunne ha "maks 40 timer per uke" eller noe, noen barn hadde utvilsomt hatt godt av å være mer sammen med foreldrene sine, og hatt kortere dager.

Vi kommer ikke til å innføre det altså, jeg bare lurte på om det var vanlig :)

Du kjenner ikke helt tilfeldigvis noen pedagoger som vil ha jobb i Oslo Øst? Jeg trenger en til, de to vi har trenger en til de kan samarbeide med - det er litt mye for dem.... Gode betingelser :)

Tror du virkelig ikke de fleste foreldre forstår at barna helst ikke bør ha særlig mer enn 40 timer pr. uke i barnehagen?

Tror faktisk de aller fleste foreldre som jobber fullt stadig bestreber seg på å gi barna kortest mulig barnehagedag. Men husk at også vi skal jobbe full dag, og noen har også reisevei. Er man da enslig forelder eller den ene av foreldrene jobber hjemmefra, reiser mye i jobben eller av andre grunner ikke kan bidra stort med henting og levering blir det ikke lett!

På den annen side _kan_ det jo hende enkelte arbeidsgivere lettere hadde gått med på spesialordninger dersom vi kunne vise til begrenset barnehagetid. Uten at jeg tror mange ville synes det var en ideell løsning.

Gjest rullekanin

Det er bare det at det finnes noen foreldre som ikke skjnner sitt barns beste...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...