Gå til innhold

Vanlig med maksimaltid i barnehage?

Anbefalte innlegg

Gjest rullekanin

Nå er ikke lange dager i barnehage alltid et valg, da.

Njæææ, Jeg mener at de fleste har et valg.... Jeg har valgt å jobbe redusert og vi greier oss godt. Vi har ikke stort og dyrt hus, men bor likevel på byens vestkant (Dyrest hus) vi har to biler og en båt. Men vi kan ikke reise i hytt og vær og vi kan ikke sløse med pengene, men vi greier oss. Jeg tror mange ønsker å jobbe full tid og argumenterer med at de er nødt som unnskyldning for seg selv og andre. Men, dette er en helt annen diskusjon som vi ikke skal ta opp igjen. Nå snakker jeg om de som lar barna være i barnehagen i 8- 10 timer hver dag, jeg snakker ikke om de som har normale dager.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

15

• Sofline

8

• morsan

2

• Ulrikke

2

Gjest annlovinda

Har ikke barnehagebarn mer nå, men hadde fram til i sommer.

Det var en kommunal barnehage, med åpningstid 0700-1700. Vi kunne levere barnet 0700 og hente 1700, noe vi aldri gjorde. Men vi hadde mulighet til det.

Når datteren min gikk i barnehage, hun er nå 17, så brukte jeg nesten hele åpningstiden. Leverte når det åpnet 0700, og hentet når jeg kom fra jobb i byen, da var gjerne klokka 1630-1640. Var alene med henne, og hadde ingen mulighet til å levere senere og hente før.

Njæææ, Jeg mener at de fleste har et valg.... Jeg har valgt å jobbe redusert og vi greier oss godt. Vi har ikke stort og dyrt hus, men bor likevel på byens vestkant (Dyrest hus) vi har to biler og en båt. Men vi kan ikke reise i hytt og vær og vi kan ikke sløse med pengene, men vi greier oss. Jeg tror mange ønsker å jobbe full tid og argumenterer med at de er nødt som unnskyldning for seg selv og andre. Men, dette er en helt annen diskusjon som vi ikke skal ta opp igjen. Nå snakker jeg om de som lar barna være i barnehagen i 8- 10 timer hver dag, jeg snakker ikke om de som har normale dager.

Jeg må ha full jobb for å klare barnehageregningene og bortfallet av kontantstøtte. Med full jobb må jeg regne med i hvert fall en time reising hver dag (om ikke mer), i tillegg til de åtte timene arbeidsdagen varer (i noen tilfeller 8,5 timer). Da må jo sønnen min nødvendigvis være i barnehage ni timer.

Men, ok, vi tar ikke den diskusjonen nå :) Det har jo vært diskutert opp og i mente her allerede.

Gjest rullekanin

Jeg må ha full jobb for å klare barnehageregningene og bortfallet av kontantstøtte. Med full jobb må jeg regne med i hvert fall en time reising hver dag (om ikke mer), i tillegg til de åtte timene arbeidsdagen varer (i noen tilfeller 8,5 timer). Da må jo sønnen min nødvendigvis være i barnehage ni timer.

Men, ok, vi tar ikke den diskusjonen nå :) Det har jo vært diskutert opp og i mente her allerede.

Neida, vi skal ikke diskutere;o)

Som jeg sa mener jeg at de fleste, eller iallefall noen har valget.

9 timer og 15 minutter er maksimaltiden i bydelen. Det er klart at noen foreldre får ikke til å komme akkurat da, men i barnehagen som gutten vår går er den åpen i 9 timer og 30 minutter, så mye mer enn maksimaltiden blir det uansett ikke. Vi prøver så godt vi kan å unngå å ha mer enn 7:45-16:30, og syns det egentlig er mer enn lenge nok.

Annonse

Nei, det er det ikke her. Men barnehagene er bare åpne fra 07.15 til 16.15, så det er bare 9 timer uansett. Det er likevel de færreste unger som er der så lenge, tror jeg. Vi pleier å være de første som kommer om morgenen, leverer ca 07.30-07.45, og så henter vi ca 15.00 og da er det alltid noen andre barn som blir hentet samtidig eller litt før.

tzatziki1365380058

Hvor mye tjener dere til sammen da?

Hvis du bor i Oslo, så tilsvarer byens beste vestkant et hus til rundt 5 mill. (Et rekkehus koster vel rundt 4.) Hvis du skal ha bil og båt i tillegg, så er du oppe i 5.5 mill i lån tvert.

Forklar meg hvordan det er mulig på to vanlige lønninger? Og fortell meg hvordan det er mulig på en lønn pluss en redusert lønn.

Det er tross alt 3 ganger inntekt som er lov å låne, da.

I Oslos "dårligste" strøk koster rekkehusene mellom 2,4 og 3 mill.

Fortell meg hvordan det er mulig på to vanlige eller en redusert og en full normal lønn, da.

Ja, noen har en del egenkapital. Men andre har faktisk ikke noe. Og uansett - for å betjene et lån på 1,5 mill skal man ha en inntekt på 500000 til sammen.

Det er sikkert mulig for mange å jobbe redusert. Men det er noen det aldeles ikke er mulig for, og jeg synes det er provoserende å påstå det.

Og hvorfor er forresten båt og bil mer "høyverdige" ting å bruke penger på enn reising?

Persille1365381127

''Nå snakker jeg om de som lar barna være i barnehagen i 8- 10 timer hver dag, jeg snakker ikke om de som har normale dager.''

Det er faktisk normaldag for ganske mange barn... Om samme forelder henter og bringer, eller ingen av foreldrene kan flexe på morgen/ettermiddag - så blir det jo minst ni timer da...

Annonse

Persille1365381127

Tror du virkelig ikke de fleste foreldre forstår at barna helst ikke bør ha særlig mer enn 40 timer pr. uke i barnehagen?

Tror faktisk de aller fleste foreldre som jobber fullt stadig bestreber seg på å gi barna kortest mulig barnehagedag. Men husk at også vi skal jobbe full dag, og noen har også reisevei. Er man da enslig forelder eller den ene av foreldrene jobber hjemmefra, reiser mye i jobben eller av andre grunner ikke kan bidra stort med henting og levering blir det ikke lett!

På den annen side _kan_ det jo hende enkelte arbeidsgivere lettere hadde gått med på spesialordninger dersom vi kunne vise til begrenset barnehagetid. Uten at jeg tror mange ville synes det var en ideell løsning.

Joda, de fleste skjønner det - og gjør en innsats for å ikke ha så lange dager. Derfor mener jeg også at en lov ikke er nødvendig i utgangspunktet - jeg sier bare at det hadde vært deilig innimellom, for å ha noe å vise til for de som ikke forstår det :)

punky brewster

Selvfølgelig kan ungen være der fra det åpner til det stenger!! Noe annet ville jeg funnet merget merkelig...

Hvorfor skulle det være merkelig, det er da ikke beregnet at en barn skal være i barnehagen hele åpningstiden? i vår barnehage vil det si 9 1/2 time. dessverre finnes det jo noen barn som nesten er der så lenge

Hvorfor skulle det være merkelig, det er da ikke beregnet at en barn skal være i barnehagen hele åpningstiden? i vår barnehage vil det si 9 1/2 time. dessverre finnes det jo noen barn som nesten er der så lenge

Jo, hvorfor ikke? Hvis barnehagen åpner 7.15 som i vårt tilfelle, og stenger 16.30, synes jeg det ville være merkelig å nekte oss å komme før 7.30... men når det skal sies heter det "offisiellt" at barnehagen åpner 7.30, men at det er ,mulig å levere f.o.m.7.15, men da på en fellesavdeling.

Jeg har nå lest hele tråden og skjønner mer hva trådstarter mente. Dermed blir svaret mitt litt mere nyansert også, og har man 45 timer i uka bør man jo ikke overskride det, det var bare at jeg aldri har hørt om begrepet makstid før...

Selvfølgelig kan ungen være der fra det åpner til det stenger!! Noe annet ville jeg funnet merget merkelig...

Slik er det ikke.

Barnehagen vår er åpen 10 timer hver dag, det gir oss voksne fin "fleksitid", men barnet skal ikke være der mer enn 9 timer pr. dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...