Gå til innhold

Praktiske råd til syke aleneforeldre?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen praktiske råd til aleneforeldre som må ta ansvar for små barn mens de er syke? Det samme problemet oppstår jo om man har en partner som jobber borte, må reise i jobben eller lignende.

Jeg har fått lungebetennelse og sitter nå med 39 i feber. Grunnen til at jeg sitter og ikke ligger, er at jeg har tatt to paracet og to ibux.

Nå prøver jeg å lappe sammene de nærmeste dagene. Pappaen til Squishy har han i dag, fram til klokka 12.30. Han er nødt til å dra innom jobben i hvert fall tre timer, så da er han ikke her igjen før etter barnets leggetid, så da tar han bare hele arbeidsdagen i dag. Vi prøver nå å finne en løsning for i morgen. Heldigvis ønsker han gjerne å hjelpe meg :) Men han har brukt opp de få "sykt barn/syk barnepasser" dagene han hadde mens jeg var på sykehuset tidligere i år. Nå forsøker han på fri uten lønn, tror jeg. Jeg skal kalle inn familie for å handle litt for meg og slikt.

Nå tror jeg ikke sønnen min vil lide noen nød, jeg må jo svelge feberdempende og lage mat og slikt uansett hvor dårlig jeg mener jeg er, men om dette varer en stund kan det bli rimelig kjipt for en 2-åring.

I tillegg er jeg bekymret for julefeiringen. Vi skal reise til mamma om seks dager. Tror dere det går bra? Jeg klarer nok neppe en flytur med barn med alt det fører med seg om feberen ikke går ned.

Fortsetter under...

Hvis han liker å se film og barnetv er dette lov når det er unntakstilstand. Husker vi hadde noen runder med Mummi på video da jeg var hjemme med guttungen. Jeg lå på sofaen med feber og han satt bak knærne mine og så på film.

Sikkert værre hvis ungen er av den mer aktive typen.

-ellers må man bare utnytte alle man kjenner og vet om. Familie, venner, perifere venner med unger på samme alder, barnehagepersonalet kan t.o.m. spørres om de vil ha en ekstrajobb en ettermiddag.

Det blir det vanlige: Bruk venner og familie, la barnet se på tv.

Du har vel fått antibiotika? I så fall bør du være bra nok til å fly om 6 dager. Hvis ikke, kom deg til legen.

Jeg har funnet ut at det beste rådet er å ikke bli syk. Derfor spiser jeg sunt, vasker hendene i ett kjør, og tar influensavaksine hver høst.

Hvis han liker å se film og barnetv er dette lov når det er unntakstilstand. Husker vi hadde noen runder med Mummi på video da jeg var hjemme med guttungen. Jeg lå på sofaen med feber og han satt bak knærne mine og så på film.

Sikkert værre hvis ungen er av den mer aktive typen.

-ellers må man bare utnytte alle man kjenner og vet om. Familie, venner, perifere venner med unger på samme alder, barnehagepersonalet kan t.o.m. spørres om de vil ha en ekstrajobb en ettermiddag.

Takk for tips :)

Hadde han bare likt å se på film/TV eller hatt barnehageplass... Det hadde vært himmelsk ;)

Han er veldig aktiv og blir direkte umulig om vi er inne for lenge på formiddagen. Tror rundt elleve er det lengste han kan strekke seg, stort sett. Men nå må jeg selvfølgelig bare tåle sinneanfall og utålmodigheten hans, og forklare at jeg er syk/ikke orker så godt jeg kan.

Har du noen formening om jeg kan reise om seks dager?

Det blir det vanlige: Bruk venner og familie, la barnet se på tv.

Du har vel fått antibiotika? I så fall bør du være bra nok til å fly om 6 dager. Hvis ikke, kom deg til legen.

Jeg har funnet ut at det beste rådet er å ikke bli syk. Derfor spiser jeg sunt, vasker hendene i ett kjør, og tar influensavaksine hver høst.

Jeg skal til lege snart :)

Jeg ble glad når du sier jeg burde se såpass bedring at vi kan reise om seks dager :)

Takk.

Huff, lungebetennelse ja, da er du nok slått ut. Jeg tror no kat du vil føle deg bedre tredje dagen med medisinene, du tar det? Så da blir det nok reise på deg håper jeg. Ferie forresten?

Tenk ut hvem du ville stillet opp for dersom noen hadde trengt din hjelp, da er det sikkert gjensidig. Vi må alle bli flinke til å ta imot hjelpen vi kan få i slike situasjoner. God bedring!!

Annonse

Jeg tror du kan reise om seks dager dersom du får medisin og sykdommen ikke går over i ørene (dette siste med tanke på at dere skal fly - men det skjer nok ikke hvis du ikke pleier å få øreplager når du har infeksjoner).

Har du noe junior ikke pleier å få leke med, er det tid for å ta det fram nå (ufarlige kjøkkenredskaper eller andre "voksenting").

Huff, lungebetennelse ja, da er du nok slått ut. Jeg tror no kat du vil føle deg bedre tredje dagen med medisinene, du tar det? Så da blir det nok reise på deg håper jeg. Ferie forresten?

Tenk ut hvem du ville stillet opp for dersom noen hadde trengt din hjelp, da er det sikkert gjensidig. Vi må alle bli flinke til å ta imot hjelpen vi kan få i slike situasjoner. God bedring!!

Takk for det, pekkaline :)

Jeg skal til lege nå snart. Lungebetennelse har jeg hatt tre ganger det siste to årene, så jeg kjenner igjen symptomene svært godt, dessverre. Kanskje på tide å slutte å røyke gitt...

Flott å høre at jeg nok kan reise etter at jeg har fått antibiotika :) Vi skal til mamma i jula, så det er viktig at vi klarer den flyturen på det tidspunktet (har ikke råd til å kjøpe ny billett for en senere dato).

Jeg har tenkt ut noen løsninger sammen med eksen, i tillegg skal jeg kalle inn litt familie. Det går nok bra, jeg er bare litt sutrete akkurat nå ;)

Jeg tror du kan reise om seks dager dersom du får medisin og sykdommen ikke går over i ørene (dette siste med tanke på at dere skal fly - men det skjer nok ikke hvis du ikke pleier å få øreplager når du har infeksjoner).

Har du noe junior ikke pleier å få leke med, er det tid for å ta det fram nå (ufarlige kjøkkenredskaper eller andre "voksenting").

Det var en god idè :)

Jeg får la han pusse tenner hele dagen. Det er favorittaktiviteten hans ;)

Takk for tips :)

Hadde han bare likt å se på film/TV eller hatt barnehageplass... Det hadde vært himmelsk ;)

Han er veldig aktiv og blir direkte umulig om vi er inne for lenge på formiddagen. Tror rundt elleve er det lengste han kan strekke seg, stort sett. Men nå må jeg selvfølgelig bare tåle sinneanfall og utålmodigheten hans, og forklare at jeg er syk/ikke orker så godt jeg kan.

Har du noen formening om jeg kan reise om seks dager?

Kom deg til legen idag og få antibiotika. Da vi feberen mest sannsynlig gi seg om et par dager og dere kan reise på juleferie:)

Annonse

God bedring. Har du vært hos legen?

Jeg order fram mat og drikke på kjøkkenet slik at de kan ta selv.

Så har jeg på tegnefilm.

Så ser de på film/leker/tegner mens jeg ligger.

Husk å drikke godt du også.

Skal til legen nå snart.

Takk for råd :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...