Gå til innhold

Gruer meg til jul


Gjest D*lilith

Anbefalte innlegg

Antakelig kommer jeg også til å synes det er OK når julefreden har senket seg. Men jeg liker bedre de vanlige helgene, og jeg er ikke noe glad i fet og tung mat. Bake gidder jeg i alle fall ikke, men det er det ingen som forventer heller.

Julestemning vet jeg ikke hva er. Har ikke følt det siden barndommen, men det er koselig med korsang som fyller hele kirkerommet i tida før jul. Det er det nærmeste jeg kommer et streif av julestemning.

Jeg er skikkelig julete av meg og elsker ordne i stand til jul. Det betyr ikke at jeg baker. Det ser jeg på som meningsløst, så lenge kakene kan kjøpes og de uansett ikke blir spist. Det enste vi lager sammen er pepperkakehus og så har ungene en bakedag med svigermor.

Jeg har hatt litt blandede føleleser til å reise bort i jula, men nå begynner jeg også å se frem til det, fordi vi uansett er midt i et kaotisk oppussingprosjekt som tar evigheter og hjemme blir det umulig å skape julestemning i kaoset uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    14

  • Babette

    11

  • Orio

    1

  • hidi, the scorpion

    1

Mest aktive i denne tråden

1.bud Ta vare på deg selv.

-Legg inn P4 sine julefavoritter som bakgrunnsmusikk på Pc`n

-Ikke gjør mer enn nødvendig.

-Vær åpen, vi stiller ofte de største kravene, til oss selv.

2. bud Støvsugeren er et ypperlig rengjøringsredskap.

-Hverken mann eller barn ser om det er gjort julerent.

-Mye bedre med storrengjøring etter å ha fjernet julepynten.

3. bud Slapp av og kos deg i førjulstiden.

-Begynn å ta fram julepynten allerede nå. En og en ting.

-Kakene på Rema er knallgode.

-Kjøp maten allerede nå, eller litt hver dag.

4. bud Premier barna for hjelpsomhet.

-Barna trenger ikke å være store for å rydde å pynte selv, på rommet, til jul.

-Kanskje er de store nok til å gå å kjøpe noen presanger selv.

-Er de store nok, så kan de også hjelpe til med resten også.

5. bud La mannen få lov

-Overlat noe av ansvaret til ham.

-Menn kan ofte gjøre mer, visst vi bare lar demm få lov:-)

Kan sikkert komme på mer, men det viktigte er allikevel at hverken mann eller barn er tjent med at vi sliter oss ut før julaften:-)

Det der synes jeg var en fin julebud-liste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig julete av meg og elsker ordne i stand til jul. Det betyr ikke at jeg baker. Det ser jeg på som meningsløst, så lenge kakene kan kjøpes og de uansett ikke blir spist. Det enste vi lager sammen er pepperkakehus og så har ungene en bakedag med svigermor.

Jeg har hatt litt blandede føleleser til å reise bort i jula, men nå begynner jeg også å se frem til det, fordi vi uansett er midt i et kaotisk oppussingprosjekt som tar evigheter og hjemme blir det umulig å skape julestemning i kaoset uansett.

Du er kjempeheldig hvis dere skal reise bort i jula! Det kunne jeg også tenke meg, og da helst til et land uten julefeiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg også til jul. Synes den er et skikkelig helvete av mas og styr og stress og kjøpegalskap uten like. Og krampeaktig familiehygge.

Kjæresten føler det litt på samme måte, og i år har vi kuttet ut gaveutveksling mellom voksne i familien. I stedet har vi meldt oss som faddere til et barn gjennom Plan Norge. Det føles atskillig mere meningsfylt enn å bruke penger på å fylle skuffer og skap med ting vi likevel har mange av fra før.

Jeg ble helt dårlig i går da jeg tittet innom DOL og fant en tråd om "dette hater jeg å få til jul". Bortskjemte, utakknemlige drittunger av den typen fortjener ikke å få julegaver i det hele tatt. Skamme seg skulle de. Og det er veldig artig å vri hjernen for å finne på noe overrakende når man risikerer å havne på hat-lista. Neida, ønskelister og bestilling er visst det eneste gangbare.

Jeg må ut og spy.

Er helt enig med deg, Babette. Og beundringsverdig at du i stedet for har valgt å bli PLAN-fadder. Jeg har aldri tenkt tanken engang jeg, at jeg er misfornøyd med gavene. Er glad for det jeg får, og egentlig er jo det tanken som teller, at noen har tenkt på meg og gått og kjøpt noe for min del. Jeg forstår ikke folk som er misfornøyde. Enig - bortskjemte drittunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jotakk, kjenner igjen den. Jeg har satt kravene veldig lavt i år, for jeg vet at stress gjør meg sykere. Tar en ting av gangen avhengig av dagsformen, veldig sakte tempo her også.

Jeg har bestemt meg for at jeg vil kose meg selv, gjøre ting jeg har lyst til innimellom f.eks. lese en bok :-). Så skal jeg ha tid, blir julemiddagen forsinket så er dette ingen katastrofe, skinner ikke alt inne i huset mitt, så er heller det ingen katastofe.

Det viktigste er barna mine og mannen min, at jeg har god tid og kan snakke med dem. Resten av familien får "seile sin egen sjø" for min del selv om de kommer hit. Jeg har ikke tenkt å være servitør hele julen, jeg stiller huset til disposisjon og de kan hjelpe til og ellers finne kjøleskapet selv ved behov.

Tidligere år har jeg være innlagt pga stress. Det skal ikke skje i år, jeg har lært noe heldigvis. Er du syk så er du syk, og må innrette ting etter dette. Men alle har vel et ønske, eller en forestilling om at alt må være perfekt og må gå på skinner. Hodet vil jo så mye mere enn kroppen noen ganger.

Håper du har hjelp, noen som kan stille opp for deg. Jeg er heldig å ha en mann som hjelper meg mye når han er i form til det. Og husk det viktigste i julen er at du er der, tilstede for barna dine og dem du er glad i, prat og kos deg. Og fortell hvorfor du ikke kan gjøre sånn og sånn, de vil forstå deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker jula altså , men det er kvalmende å produsere slike tråder.

Wita

Hvorfor er det kvalmende?

Hvis jeg oppfattet deg riktig ville et innlegg som forteller at du er glad i jul være kvalmende?

Jeg er veldig glad i jul, og for meg er det en veldig positiv ting i livet mitt som skjer en gang i året. Og jeg koser meg i disse dager. Sliter nok resten av året, så et lite avbrekk er velkomment.

Synes det skal være lov å fortelle om positive ting her inne og da, som det at man faktisk er en av dem som liker julen.

Meningen er jo slett ikke å støte dem som sliter ekstra mye i denne tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wita

Hvorfor er det kvalmende?

Hvis jeg oppfattet deg riktig ville et innlegg som forteller at du er glad i jul være kvalmende?

Jeg er veldig glad i jul, og for meg er det en veldig positiv ting i livet mitt som skjer en gang i året. Og jeg koser meg i disse dager. Sliter nok resten av året, så et lite avbrekk er velkomment.

Synes det skal være lov å fortelle om positive ting her inne og da, som det at man faktisk er en av dem som liker julen.

Meningen er jo slett ikke å støte dem som sliter ekstra mye i denne tiden.

Nå misforsto du meg helt. Jeg uttrykte meg sikker uklart. Jeg er veldig glad i jula selv. Det som er kvalmende er at vi har blitt så bortskjemt noen av oss at man greier å produsere en tråd som heter "Hva du hater å få til jul"

Da er det på tide begynne bruke hodet litt og tenke over hvor forbanna godt vi har det i dette landet som greier å hate å få julegaver som ikke falt helt i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforsto du meg helt. Jeg uttrykte meg sikker uklart. Jeg er veldig glad i jula selv. Det som er kvalmende er at vi har blitt så bortskjemt noen av oss at man greier å produsere en tråd som heter "Hva du hater å få til jul"

Da er det på tide begynne bruke hodet litt og tenke over hvor forbanna godt vi har det i dette landet som greier å hate å få julegaver som ikke falt helt i smak.

Jeg er glad flere enn meg reagerte på den tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforsto du meg helt. Jeg uttrykte meg sikker uklart. Jeg er veldig glad i jula selv. Det som er kvalmende er at vi har blitt så bortskjemt noen av oss at man greier å produsere en tråd som heter "Hva du hater å få til jul"

Da er det på tide begynne bruke hodet litt og tenke over hvor forbanna godt vi har det i dette landet som greier å hate å få julegaver som ikke falt helt i smak.

Helt enig, jeg har ordnet meg et plan-fadder barn til jul, mye bedre enn all verdens julegaver. Det er barna mine også enig i. Gir også F i å handle "alt" til jul, ikke har jeg råd og ikke trenger vi alt heller. Prøver hardt å lukke øynene for dette julegnålet og stresset, hva er vitsen?

Alt dette perfekte med flotte, dyre gaver har vi kuttet ut for lenge siden. Det viktigste er at familien er samlet, at vi koser oss i lag, god mat, setter pris på tilværelsen, holder oss på beina (det er ingen selvfølge her i huset), og har TID til hverandre. Det er ingen julegaver jeg hater å få til jul, det er tanken bak som teller og jeg blir glad samme hva jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforsto du meg helt. Jeg uttrykte meg sikker uklart. Jeg er veldig glad i jula selv. Det som er kvalmende er at vi har blitt så bortskjemt noen av oss at man greier å produsere en tråd som heter "Hva du hater å få til jul"

Da er det på tide begynne bruke hodet litt og tenke over hvor forbanna godt vi har det i dette landet som greier å hate å få julegaver som ikke falt helt i smak.

ok..... jeg misforsto nok litt.... dette svaret gir mer mening ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg også til jul. Synes den er et skikkelig helvete av mas og styr og stress og kjøpegalskap uten like. Og krampeaktig familiehygge.

Kjæresten føler det litt på samme måte, og i år har vi kuttet ut gaveutveksling mellom voksne i familien. I stedet har vi meldt oss som faddere til et barn gjennom Plan Norge. Det føles atskillig mere meningsfylt enn å bruke penger på å fylle skuffer og skap med ting vi likevel har mange av fra før.

Jeg ble helt dårlig i går da jeg tittet innom DOL og fant en tråd om "dette hater jeg å få til jul". Bortskjemte, utakknemlige drittunger av den typen fortjener ikke å få julegaver i det hele tatt. Skamme seg skulle de. Og det er veldig artig å vri hjernen for å finne på noe overrakende når man risikerer å havne på hat-lista. Neida, ønskelister og bestilling er visst det eneste gangbare.

Jeg må ut og spy.

Jeg er enig med deg i det du sier med kravstore folk som hater gavene de får, men jeg synes egentlig det er like ille - om ikke verre - å synes at selskaper der folk har brukt tid, krefter og penger på å stelle i stand for andre skal karakteriseres som "krampeaktig familiehygge".

Jeg har sikkert kjøpt min andel av slike gaver som folk ikke har vært særlig begeistret for, spesielt inntil jeg fikk overtalt venninne mine til å kutte ut julegavene blant oss.

Men jeg vil heller at noen tenker "Å nei, jule-te igjen til meg som ikke drikker te!" enn at de tenker "huffameg, nå blir det middagsselskap hos morsan igjen, der vi liksom skal sitte og ha krampeaktig familiehygge."

Jeg legger tross alt ned en mye større innsats i selskapet enn i gaven. Hvis de synes det er 'krampeaktig familiehygge' kan de heller la være å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D*lilith

Jotakk, kjenner igjen den. Jeg har satt kravene veldig lavt i år, for jeg vet at stress gjør meg sykere. Tar en ting av gangen avhengig av dagsformen, veldig sakte tempo her også.

Jeg har bestemt meg for at jeg vil kose meg selv, gjøre ting jeg har lyst til innimellom f.eks. lese en bok :-). Så skal jeg ha tid, blir julemiddagen forsinket så er dette ingen katastrofe, skinner ikke alt inne i huset mitt, så er heller det ingen katastofe.

Det viktigste er barna mine og mannen min, at jeg har god tid og kan snakke med dem. Resten av familien får "seile sin egen sjø" for min del selv om de kommer hit. Jeg har ikke tenkt å være servitør hele julen, jeg stiller huset til disposisjon og de kan hjelpe til og ellers finne kjøleskapet selv ved behov.

Tidligere år har jeg være innlagt pga stress. Det skal ikke skje i år, jeg har lært noe heldigvis. Er du syk så er du syk, og må innrette ting etter dette. Men alle har vel et ønske, eller en forestilling om at alt må være perfekt og må gå på skinner. Hodet vil jo så mye mere enn kroppen noen ganger.

Håper du har hjelp, noen som kan stille opp for deg. Jeg er heldig å ha en mann som hjelper meg mye når han er i form til det. Og husk det viktigste i julen er at du er der, tilstede for barna dine og dem du er glad i, prat og kos deg. Og fortell hvorfor du ikke kan gjøre sånn og sånn, de vil forstå deg.

Takk for gode råd : )

Får prøve å senke forventningene mine litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det du sier med kravstore folk som hater gavene de får, men jeg synes egentlig det er like ille - om ikke verre - å synes at selskaper der folk har brukt tid, krefter og penger på å stelle i stand for andre skal karakteriseres som "krampeaktig familiehygge".

Jeg har sikkert kjøpt min andel av slike gaver som folk ikke har vært særlig begeistret for, spesielt inntil jeg fikk overtalt venninne mine til å kutte ut julegavene blant oss.

Men jeg vil heller at noen tenker "Å nei, jule-te igjen til meg som ikke drikker te!" enn at de tenker "huffameg, nå blir det middagsselskap hos morsan igjen, der vi liksom skal sitte og ha krampeaktig familiehygge."

Jeg legger tross alt ned en mye større innsats i selskapet enn i gaven. Hvis de synes det er 'krampeaktig familiehygge' kan de heller la være å komme.

''Men jeg vil heller at noen tenker "Å nei, jule-te igjen til meg som ikke drikker te!" enn at de tenker "huffameg, nå blir det middagsselskap hos morsan igjen, der vi liksom skal sitte og ha krampeaktig familiehygge."''

Du har tydeligvis ikke kjent på kroppen hvor mye en familie kan bryte en ned og ødelegge en. I sånne tilfeller så hjelper det lite at maten er god og at noen har anstrengt seg for å gjøre det "hyggelig". Det bare bidrar til at man får desto dårligere samvittighet og føler seg utakknemlig. Det er sikkert mange som legger vekt på god mat og drikke og hygge osv, men som samtidig påfører enkelte familiemedlemmer store psykiske skader og smerter. Psykisk trakassering og mishandling på indirekte måter, samtidig som "Julehyggen skal opprettholdes krampaktig" er den verste formen for misbruk av andre mennesker.

Da er det bedre å drite i hele jula, drikke seg full og glemme alt som har med hygge å gjøre, for da kan man holde seg unna med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Jeg gruer meg ja..har ikke ork til å kjøpe julegaver en gang..ikke råd heller..så lurer på hvordan dette skal gå...

Det er ikke noe særlig når det blir sånn nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men jeg vil heller at noen tenker "Å nei, jule-te igjen til meg som ikke drikker te!" enn at de tenker "huffameg, nå blir det middagsselskap hos morsan igjen, der vi liksom skal sitte og ha krampeaktig familiehygge."''

Du har tydeligvis ikke kjent på kroppen hvor mye en familie kan bryte en ned og ødelegge en. I sånne tilfeller så hjelper det lite at maten er god og at noen har anstrengt seg for å gjøre det "hyggelig". Det bare bidrar til at man får desto dårligere samvittighet og føler seg utakknemlig. Det er sikkert mange som legger vekt på god mat og drikke og hygge osv, men som samtidig påfører enkelte familiemedlemmer store psykiske skader og smerter. Psykisk trakassering og mishandling på indirekte måter, samtidig som "Julehyggen skal opprettholdes krampaktig" er den verste formen for misbruk av andre mennesker.

Da er det bedre å drite i hele jula, drikke seg full og glemme alt som har med hygge å gjøre, for da kan man holde seg unna med god samvittighet.

Jeg er sikker på at man kan finne tilsvarende argumenter for å hate julegaver man får - at også gavens innhold og/eller overrekkelsen og omstendighetene rundt det hele kan inngå som et ledd i psykisk trakassering.

Det at det kan finnes særtilfeller hvor det er unnskyldelig å forholde seg på en måte som ellers ville vært uakseptabelt, endrer for meg ikke at de fleste tilfeller med å hate julegaver eller å synes at det er krampaktig å være i familieselskap er like ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det du sier med kravstore folk som hater gavene de får, men jeg synes egentlig det er like ille - om ikke verre - å synes at selskaper der folk har brukt tid, krefter og penger på å stelle i stand for andre skal karakteriseres som "krampeaktig familiehygge".

Jeg har sikkert kjøpt min andel av slike gaver som folk ikke har vært særlig begeistret for, spesielt inntil jeg fikk overtalt venninne mine til å kutte ut julegavene blant oss.

Men jeg vil heller at noen tenker "Å nei, jule-te igjen til meg som ikke drikker te!" enn at de tenker "huffameg, nå blir det middagsselskap hos morsan igjen, der vi liksom skal sitte og ha krampeaktig familiehygge."

Jeg legger tross alt ned en mye større innsats i selskapet enn i gaven. Hvis de synes det er 'krampeaktig familiehygge' kan de heller la være å komme.

Men jeg har ikke definert hva jeg legger i krampeaktig familiehygge. Det med middagsselskapene er din fortolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i det du sier med kravstore folk som hater gavene de får, men jeg synes egentlig det er like ille - om ikke verre - å synes at selskaper der folk har brukt tid, krefter og penger på å stelle i stand for andre skal karakteriseres som "krampeaktig familiehygge".

Jeg har sikkert kjøpt min andel av slike gaver som folk ikke har vært særlig begeistret for, spesielt inntil jeg fikk overtalt venninne mine til å kutte ut julegavene blant oss.

Men jeg vil heller at noen tenker "Å nei, jule-te igjen til meg som ikke drikker te!" enn at de tenker "huffameg, nå blir det middagsselskap hos morsan igjen, der vi liksom skal sitte og ha krampeaktig familiehygge."

Jeg legger tross alt ned en mye større innsats i selskapet enn i gaven. Hvis de synes det er 'krampeaktig familiehygge' kan de heller la være å komme.

Og du tar det tilsynelatende for gitt at det er jeg som er sær. Vi kan si det slik at det er så langt fra sannheten som man kan komme. Jeg er alltid den som forventes å hode humøret oppe og samtalen i gang, godsnakke og mekle og bidra til å unngå at noen begynner å krangle/gråte/drikke seg dritings.

Du kan kanskje tenke deg hvordan det er å sitte på nåler, vokte sine ord og være på vakt. Det er ikke alle famiier hvor fred og harmoni råder skjønner du, morsan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...