Gå til innhold

Hetterotte til fem-åring?

Anbefalte innlegg

Persille1365381127

Jeg har lenge tenkt at Billa burde få ha et dyr her... Men, jeg vil ikke ha noe dyr som binder oss til huset, eller som det er MYE jobb med, hund f.eks.

Så var jeg i dyrebutikken i dag, og spurte hva de trodde om en liten dansemus - de er så søte.

Det trodde de bare var tull, de er ikke sosiale - og vanskelige og oppdra. Hamstere biter lett, kaniner er for mye jobb (og for store), marsvin biter lett, og han mente at en hetterotte var det rette.

De er visstnok kosete, kan oppdras litt - og kan likevel være alene noen dager. Ikke tar de så stor plass heller.

Noen som har erfaring med dem?

Og dere som ikke liker rotter trenger ikke svare, vi kommer ikke på besøk med den :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/293728-hetterotte-til-fem-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

Jeg liker ikke smågnagere, men Storebror har en hamster. Den har aldri bitt, var lett å få tam, og den klarer seg utmerket når jeg er bortreist helgene i barnefriuka.

De ser jo unektelig litt koseligere ut enn rotter....

Persille1365381127

Av rotter og hamstere (som egenlig er pest eller kolera), foretrekker jeg helt klart hamstere.

Men vær forberedt på at den sover mye på dagtid og er sinnsykt aktiv om natta. ;)

Har hørt rykter om det :)

Men alle dyrefolk jeg har snakket med har anbefalt hetterotte uavhengige av hverandre faktisk? De mener det er langt mer barnevennlig...

Jeg har hatt hamster, en grå liten tass, kjempøesøt. Var tam i den forstand at jeg kunne ta den ut av buret og kose med den. Bet aldri.

Ungene til en venninne av meg har dverghamster, den er også ganske tam og biter heller ikke. Den er kjempesøt!

Annonse

Gjest solstice

Hetterotter er veldig sosiale og koselige dyr. De er som regel mer sosiale enn hamstere. Ulempen med rotter og andre gnagere er at de eter ALT. Så ikke la den løpe rundt uten oppsyn, da blir det fort manko på både telefonledninger og hele t-skjorter :)

Men alle dyrefolk jeg har snakket med har anbefalt hetterotte uavhengige av hverandre faktisk? De mener det er langt mer barnevennlig...

Det er meget mulig, men jeg nekter å ta inn ei ROTTE i huset. ;)

Hamsteren var under tvil, men den har nå vært her et år nå. Lite mas med den, heldigvis. Og Storebror er flink til å ordne buret og gi mat og vann sjøl. Det gidder nemlig ikke jeg. Uttrykket "ansvarsfull dyreeier" er blitt et fint begrep i vårt hjem. ;)

Gjest solstice

Hamstere blir tamme hvis du jobber for det, men de blir liksom aldri interesserte i deg. Det beste du oppnår er at de ikke løper sin vei når du plukker dem opp for å kose. Hetterotter er mye mer sosiale, og kommer gjerne bort til deg av seg selv. Og så kan man lære dem triks, men det er kanskje litt for avansert for en femåring :)

Persille1365381127

Hamstere blir tamme hvis du jobber for det, men de blir liksom aldri interesserte i deg. Det beste du oppnår er at de ikke løper sin vei når du plukker dem opp for å kose. Hetterotter er mye mer sosiale, og kommer gjerne bort til deg av seg selv. Og så kan man lære dem triks, men det er kanskje litt for avansert for en femåring :)

Men moro for mamma når hun må ta vare på den fordi Billa er hos faren ;)

Jeg må ha den alene litt av tiden = ikke et dyr med for mye jobb, men samtidig noe som gir litt av seg selv da...

Persille1365381127

Det er ikkje det at eg ikkje liker rotter, men eg er _livredd_ rotter, syns faktisk rotter er verre enn hvithai, med mus på en god tredje plass!

*grøsser bare ved tanken*

Og det der har du frivillig tenkt å ta i hus?

Vi hadde mus tidligere, en nydelig liten hvit og grå en - og det var superkoselig :)

Vi har hatt hamstere et par ganger. De er nattdyr, så de sover for det meste om dagen og er våkne om natta. Du kan etterhvert få den til å godta at du løfter den opp for å kose med den, men noe tammere enn det blir den ikke. Den kommer ikke bort til deg av seg selv, liksom.

Rotter har jeg aldri hatt, men hvis de er dagaktive så ville jeg helt klart foretrekke det framfor hamster! Jeg vet av erfaring at det er kjedelig for barna når kjæledyret bare sover og sover. Og når barna skal sove bråker de noe vanvittig. Ingen av mine orket å ha hamsterne på rommet sitt, den måtte få bo i stua.

Annonse

Jeg har hatt MANGE rotter opp gjennom årene... Det samme med marsvin.

Jeg vil helt klart anbefale en rotte til en femåring. De tåler litt mer enn marsvin, og kan sitte på skulderen på egenhånd mens hun går rundt. Marsvin må bæres og kan mistes og brekke både bein og det som verre er...

"Ulempen" (som jeg egentlig ikke synes er noen ulempe) er at rotter er veldig sosiale dyr, og du bør egentlig ikke engang vurdere å bare ha en. To jenter sammen er det absolutt beste. Da har rottene det bedre, og du trenger ikke ha så dårlig samvittighet om du i perioder ikke har like god tid til det dyret som sitter alene i buret, hvis du skjønner. Rotter trenger også et større bur enn hamster...

Rottene blir absolutt ikke mindre tamme om du har to, bare for å ha nevnt det - det er en del som tror det...

Jeg hadde definitivt gått for rotter!

Det stemmer nok det. Smartere er de også. ;o)

Jeg har ikke rotte selv, men jeg har venner (med barn) som har det, og de er veldig fornøyde med valg av kjæledyr.

Persille1365381127

Jeg har hatt MANGE rotter opp gjennom årene... Det samme med marsvin.

Jeg vil helt klart anbefale en rotte til en femåring. De tåler litt mer enn marsvin, og kan sitte på skulderen på egenhånd mens hun går rundt. Marsvin må bæres og kan mistes og brekke både bein og det som verre er...

"Ulempen" (som jeg egentlig ikke synes er noen ulempe) er at rotter er veldig sosiale dyr, og du bør egentlig ikke engang vurdere å bare ha en. To jenter sammen er det absolutt beste. Da har rottene det bedre, og du trenger ikke ha så dårlig samvittighet om du i perioder ikke har like god tid til det dyret som sitter alene i buret, hvis du skjønner. Rotter trenger også et større bur enn hamster...

Rottene blir absolutt ikke mindre tamme om du har to, bare for å ha nevnt det - det er en del som tror det...

Jeg hadde definitivt gått for rotter!

Ja, han nevnte jeg burde ha to... Men må vi ha veldig stort bur da? Det er litt vesentlig at jeg enkelt skal kunne flytte dette rundt i leiligheten f.eks....

Ja, han nevnte jeg burde ha to... Men må vi ha veldig stort bur da? Det er litt vesentlig at jeg enkelt skal kunne flytte dette rundt i leiligheten f.eks....

Jo mer dere har dem ute av buret, jo mindre viktig er jo burstørrelsen...

Så lenge buret er innredet med litt hindere, ting å klatre i osv, og de får lufte seg, så trenger det ikke være så grusomt stort nei!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...