Gå til innhold

Er det noen som driver med hjemmeundervisning he


Anbefalte innlegg

Er enig i at barn trenger sosial kontakt, men slik skolen i Norge er idag (de fleste steder..) så hadde elev-grupper (at man tok et lite nabolag f eks) vært et bedre alternativ enn stor-skoler.

Jeg vet enda ikke om jeg skal ha barn, er jo bare 19 nå, men om jeg skal ha det så skal jeg sørge for å finne en GOD skole, om vi så må flytte. Ble selv såpass dårlig behandlet av medelever og lærere at jeg vet hva det kan gjøre med en.. og faglig føler jeg heller ikke at den norske "standard"-skolen klarer å følge opp alle, pga for store klasser. Så da er faktisk hjemmeundervisning og sosial omgang med barn i nabolaget minst like bra!

Dine holdninger er musikk for mine ører!

;-)

Jeg synes det er påfallende at norske foreldre kan bruke mer tid på å sjekke kvaliteten på slalomutstyret enn på skolen til barna. Man skal liksom bare sende ungene til nærmeste kommunale skole, ellers er man sær og nekter barna å lære seg "virkeligheten".

Jeg tror at et større utvalg av både offentlige og private skoler, samt større andel av foreldre som _velger_ skole til barna med samme omhu som de velger sin egen arbeidsplass, vil innebæe et løft for skolenorge.

mvh

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Dine holdninger er musikk for mine ører!

;-)

Jeg synes det er påfallende at norske foreldre kan bruke mer tid på å sjekke kvaliteten på slalomutstyret enn på skolen til barna. Man skal liksom bare sende ungene til nærmeste kommunale skole, ellers er man sær og nekter barna å lære seg "virkeligheten".

Jeg tror at et større utvalg av både offentlige og private skoler, samt større andel av foreldre som _velger_ skole til barna med samme omhu som de velger sin egen arbeidsplass, vil innebæe et løft for skolenorge.

mvh

Godt poeng, at man bruker mer energi på data og rett utstyr og rette leker enn rett skole.

Kan umulig være så vanskelig å ta kontakt med folk i et nabolag man flytter inn i å spørre om de har/har hatt elever på nærmeste skole, og hvilke erfaringer de har. Får jeg høre av foreldrene at skolen f eks gir faen i mobbing, "det problemet har vi ikke her!", så finner jeg en ny skole. Får jeg derimot høre at ungen ble mobbet, MEN at skolen tok tak i det på en flott måte og ryddet opp, da kan jeg vurdere den skolen. Eller høre på andres tilbakemeldinger også, hjelper lite å ha en mobbefri skole med elendig undervisning og falleferdige bygg f eks, er jo nok av skoler der barna sliter med å være inne i dårlig luft.

Godt poeng, at man bruker mer energi på data og rett utstyr og rette leker enn rett skole.

Kan umulig være så vanskelig å ta kontakt med folk i et nabolag man flytter inn i å spørre om de har/har hatt elever på nærmeste skole, og hvilke erfaringer de har. Får jeg høre av foreldrene at skolen f eks gir faen i mobbing, "det problemet har vi ikke her!", så finner jeg en ny skole. Får jeg derimot høre at ungen ble mobbet, MEN at skolen tok tak i det på en flott måte og ryddet opp, da kan jeg vurdere den skolen. Eller høre på andres tilbakemeldinger også, hjelper lite å ha en mobbefri skole med elendig undervisning og falleferdige bygg f eks, er jo nok av skoler der barna sliter med å være inne i dårlig luft.

Så går det an å ta kontakt med rektor, spørre hva skolen står for, hvilke pedagogiske metoder de bruker osv.

Ikke bare de konkrete svarene, også holdningen til å bli stilt slike spørsmål forteller en hel del.

mvh

Gjest pærebrus875

Så går det an å ta kontakt med rektor, spørre hva skolen står for, hvilke pedagogiske metoder de bruker osv.

Ikke bare de konkrete svarene, også holdningen til å bli stilt slike spørsmål forteller en hel del.

mvh

Litt enig i at holdningen kan avsløre mye, men som sagt før: rektor på barneskolen min, "her finnes det ikke mobbing." Så jeg stoler heller på foreldre enn rektor ;-).

Litt enig i at holdningen kan avsløre mye, men som sagt før: rektor på barneskolen min, "her finnes det ikke mobbing." Så jeg stoler heller på foreldre enn rektor ;-).

Nettopp det at en rektor sier at "her finnes det ikke noe mobbing" sier det meste om en hel del holdninger. Da vet man med all mulig sikkerhet at på den skolen håndteres mobbing på en elendig måte. Man trenger ikke spørre noen andre. Flykt!

Om rektor derimot sier at "på denne skolen vil vi ikke akseptere mobbing", vet man at mobbing ikke er et problem som oversees, men som tas tak i.

mvh

Gjest Angela25

Trøst deg med at "ekspertene" sier at det er mye lettere å lære mye når man er liten. Se f eks på de som har kommet til Norge som små, de snakker like godt norsk som sitt "hjem-språk", mens foreldrene (om de så er godt integrert) ofte har tydelig aksent selv etter mange år. Pga de lærte som voksne.

Tror dattera di har gode sjanser til å både lære seg "vanskelig" matte og 2 språk (engelsk og norsk også eller? for da blir det jo 4) uten større problemer.

Ja, det vil nok gaa seg til etterhvert! Men naa er det mye paa en gang, foler jeg. Vanskelig mattematikk, valenciansk, spansk, engelsk og norsk. Er ikke rart at ord -forraadet hennes gaar i surr!:-)

Annonse

Gjest Angela25

Er enig i at barn trenger sosial kontakt, men slik skolen i Norge er idag (de fleste steder..) så hadde elev-grupper (at man tok et lite nabolag f eks) vært et bedre alternativ enn stor-skoler.

Jeg vet enda ikke om jeg skal ha barn, er jo bare 19 nå, men om jeg skal ha det så skal jeg sørge for å finne en GOD skole, om vi så må flytte. Ble selv såpass dårlig behandlet av medelever og lærere at jeg vet hva det kan gjøre med en.. og faglig føler jeg heller ikke at den norske "standard"-skolen klarer å følge opp alle, pga for store klasser. Så da er faktisk hjemmeundervisning og sosial omgang med barn i nabolaget minst like bra!

Det er jeg enig med deg i! Elevgrupper kan vaere supert for ungene, og de faar da ogsaa bedre oppfolging!

Mobbing paa skolene er et stort problem...Med elevgrupper vil det minske sjansen for mobbing, og at elever blir behandlet daarlig av laerere. Desverre, saa er det i dag faa foreldre som har mulighet til et slikt opplegg.

Ja, det begynte de med allerede i slutten av forste klasse.

Hun forstaar feks.: 20+20, 50+50. Hun forstaar plussregninger helt opp til 1000. (addisjon?)hehe,har glemt...:-) Minusregninger gaar greit saa lenge det ikke er storre tall under, som: 342-256. Skjonner?

Det skal ikke vaere lett! Attpaatil skal hun laere spansk (castellano) Og valenciansk (valenciano) Som er et annet spraak!! Jeg synes synd i henne...

Hvilken skole er dette???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...