Gå til innhold

En svarthåret Lucia?

Gjest lilja (den opprinnelige)

Anbefalte innlegg

Som sagt i forrige innlegg synes jeg du skal ta det opp med bhg. Skjønner godt at dette ikke er lett når du er så fornøyd med bhg ellers. Man vil jo ikke risikere å "ødelegge" noe. På den annen side er det ikke noe ålreit å gå rundt å lure på dette på ubestemt tid, og det ser jo ut til å provosere eldstejenta di fremdeles.

Her er et forslag til en måte å gå frem på som jeg tror burde være grei: Spør ganske enkelt hvordan de velger Lucia fra år til år. Si at du har oppfattet det slik at den eldste jenta i bhg pleier å være Lucia, og spør om dette stemmer. Svarer de ja på det, har du en sak å fremme. Da kan du si at såvidt du vet var begge dine døtre eldst, og så kan du spørre om det var noen omstendigheter som gjorde at andre barn ble valgt de gangene. Du kan også forklare at eldstejenta di tok det tungt at hun ikke ble Lucia, men at du valgte ikke å si noe om det fordi du er så fornøyd med barnehagen på alle andre måter. Men nå som det samme har skjedd en gang til, har du bestemt deg for å spørre, fordi du lurer på dette.

Enten får du (forhåpentligvis) en grei forklaring på hvorfor det ble som det ble, og så behøver verken du eller jentene dine å lure lenger. Eller så har bhg fått noe å tenke på, og bør gå litt i seg selv!

Håper dette kan være til hjelp :-)

Det synes jeg var et godt tips, ahg - jeg skriver under her, jeg.

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• laban

7

• KaVa

4

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

tzatziki1365380058

Åh, jeg hadde blitt rasende hvis det var mitt barn, og jeg hadde definitivt spurt - selv om jeg hadde vært enda så førnøyd med barnehagen ellers.

Da min datter (ikke adoptert) gikk siste år i barnehagen, trakk de hvem som skulle få være Lucia. Det ærefulle oppdraget gikk til en skjønnhet født i Kina, og ingen syntes det var det minste rart!

Går da jammen ikke an å skille på sånt vel!!! Egentlig sjokkert, jeg!

Hva med brunhårede eller brunøyde "norskfødte" jenter, da - kan ikke de heller være Lucia? Hvis de går etter den lyseste mest blåøyde jenta i barnehagen, så er vel det et slags kriterium, om enn et tåpelig et, men dersom det er fordi jenta di er adoptert....

o skrekk! Er det mulig?

tzatziki1365380058

Som sagt i forrige innlegg synes jeg du skal ta det opp med bhg. Skjønner godt at dette ikke er lett når du er så fornøyd med bhg ellers. Man vil jo ikke risikere å "ødelegge" noe. På den annen side er det ikke noe ålreit å gå rundt å lure på dette på ubestemt tid, og det ser jo ut til å provosere eldstejenta di fremdeles.

Her er et forslag til en måte å gå frem på som jeg tror burde være grei: Spør ganske enkelt hvordan de velger Lucia fra år til år. Si at du har oppfattet det slik at den eldste jenta i bhg pleier å være Lucia, og spør om dette stemmer. Svarer de ja på det, har du en sak å fremme. Da kan du si at såvidt du vet var begge dine døtre eldst, og så kan du spørre om det var noen omstendigheter som gjorde at andre barn ble valgt de gangene. Du kan også forklare at eldstejenta di tok det tungt at hun ikke ble Lucia, men at du valgte ikke å si noe om det fordi du er så fornøyd med barnehagen på alle andre måter. Men nå som det samme har skjedd en gang til, har du bestemt deg for å spørre, fordi du lurer på dette.

Enten får du (forhåpentligvis) en grei forklaring på hvorfor det ble som det ble, og så behøver verken du eller jentene dine å lure lenger. Eller så har bhg fått noe å tenke på, og bør gå litt i seg selv!

Håper dette kan være til hjelp :-)

Hvis de faktsik har tenkt nok på saken til å bestemme at de ikke vil velge den eldste jenta i år, så har de sikkert tenkt ut en svade-forklaring a la "nei, vi har ingen absolutt regel", også. Jeg hadde heller gått rett på sak, jeg. Selv om det er mindre diplomatisk. " Si meg, det er jo vanligvis den eldste jenta som får være Lucia, hvorfor fravek dere den regelen begge gangene da mine jenter var eldst?".

Bortsett fra det, så er det en urettferig regel at den eldste får gå. Sånt bør avgjøre ved loddtrekning.

Gjest movenpink

Hvis de faktsik har tenkt nok på saken til å bestemme at de ikke vil velge den eldste jenta i år, så har de sikkert tenkt ut en svade-forklaring a la "nei, vi har ingen absolutt regel", også. Jeg hadde heller gått rett på sak, jeg. Selv om det er mindre diplomatisk. " Si meg, det er jo vanligvis den eldste jenta som får være Lucia, hvorfor fravek dere den regelen begge gangene da mine jenter var eldst?".

Bortsett fra det, så er det en urettferig regel at den eldste får gå. Sånt bør avgjøre ved loddtrekning.

Veldig smart formulering du har der!!

Åh, jeg hadde blitt rasende hvis det var mitt barn, og jeg hadde definitivt spurt - selv om jeg hadde vært enda så førnøyd med barnehagen ellers.

Da min datter (ikke adoptert) gikk siste år i barnehagen, trakk de hvem som skulle få være Lucia. Det ærefulle oppdraget gikk til en skjønnhet født i Kina, og ingen syntes det var det minste rart!

Går da jammen ikke an å skille på sånt vel!!! Egentlig sjokkert, jeg!

Hva med brunhårede eller brunøyde "norskfødte" jenter, da - kan ikke de heller være Lucia? Hvis de går etter den lyseste mest blåøyde jenta i barnehagen, så er vel det et slags kriterium, om enn et tåpelig et, men dersom det er fordi jenta di er adoptert....

o skrekk! Er det mulig?

Hæ?! Dette er det verste jeg har hørt! Helt utrolig hvis de har gjort dette med vilje!!! *opprørt*

Gjest Blessed woman x 3

Hei! Må bare si at det høres helt merkelig ut. Om en har sort,lyst eller rødt hår det må jo bli akkurat det samme.

Barn er rettferdige og skjønner når noe ikke er som det pleier.

I barnehagen til jenta vår hadde de loddtrekning, og det ble jenta vår noe som jeg syntes var koselig. Hun har sort hår med mange, mange små krøller og brun i huden. Flottere lucia har jeg ikke sett :o) :o)

Annonse

Jeg synes du skal ta det opp med barnehagen, fortell hvordan den eldste jenta di reagerte. Du trenger jo ikke legge det frem som et stort problem eller alvorlig kritikk, bare spørre hvorfor de har valgt å gjøre det på den måten. Siden du ellers er veldig fornøyd med barnehagen kan det rett og slett være tankeløshet, og da fortjener vel barnehagen en sjanse til å rette opp for fremtiden.

Bare et lite spørsmål, ettersom dine jenter er adoptert, har de utsatt skolestarten et år, så det er derfor de er eldst i barnehagen? I så fall kan det jo hende de praktiserer ordningen at den som har bursdag først i året og skal begynne på skolen til høsten skal være lucia.

I vår barnehage har ingen av ungene lysekrone på seg. Det synes jeg er veldig OK. Da blir ingen forbigått eller lei seg.

Husker godt da jeg gikk i barnehagen - da var det alltid de blonde, langhårede jentene som ble lucia. Jeg, med min kortklipte, mørke lugg, ble aldri tatt i betraktning.

(Dette resultete mange år senere (i voksen alder) i at noen venner og jeg arrangerte luciafest, der ALLE fikk være lucia...)

Tipper dere hygget dere på lucia-festen. Da kom det jo i alle fall noe positivt ut av barndommens lucia-traumer. :- )

Jeg synes du skal spørre i barnehagen om de fremdeles har "regelen" om eldste jente eller ikke. Kanskje de rett og slett trenger en liten påminning.

Det at Lucia skal være blond er iallefall bare tull.

I dag var etiopiagutten min Josef og ei flott indisk jente var Maria. Da vi så julespille tenkte jeg at aldri har vel en Josef og Maria vært så lik originalene som i dag!

Og sånn hadde det vært om din mørkhårede jente hadde vært Lucia.

Gjest stolt hønemor

Jeg kan ikke tro at det er fordi hun er svarthåret... I tilfelle burde de få seg en skikkelig smekk på ett eller annet vis.

Jeg ville helt klart bedt om å få en forklaring. Si at jenta di hadde gledet seg og at dere hadde tatt det som en selvfølge siden hun er eldst.osv.

Vi kan ikke sitte å se på og godta slike ting. Kanskje har de en annen forklaring, og da slipper du iallefall å misstenke de for å forskjellsbehandle.

Det kan jo tenkes at det finnes en eller to merkelige sjeler blandt de ansatte i bhg deres...

Gjest vanlig med lyst hår på lucia

En liten kommentar her. I 4 klasse på skolen er det de som arrangerer luciatoget hvert år.

I klassen ble det bevisst valgt ut ei helt lyshåret jente som skulle gå først. Alle barna visste grunnen. Lucia er jo lys.! Og i klassen er det alle hårsorter, fra lyst til rødt og til mørkt.

Min jente synes også det var dumt. Hun er mørk blond.

Det er nok likt for mange her og ikke bare pga. det er et adoptivbarn!

En liten kommentar her. I 4 klasse på skolen er det de som arrangerer luciatoget hvert år.

I klassen ble det bevisst valgt ut ei helt lyshåret jente som skulle gå først. Alle barna visste grunnen. Lucia er jo lys.! Og i klassen er det alle hårsorter, fra lyst til rødt og til mørkt.

''Lucia er jo lys''

Hvorfor? Hun var jo italiener.

Jeg trodde ikke det var noen som gjorde sånt mer, jeg. Husker det godt fra da jeg selv var liten, at alle Lucia-, prinsesse- og andre hovedroller alltid gikk til de lyshårede jentene. Urettferdig.

I barnehagen vår var det loddtrekning blant de eldste, og min meget mørkhårede og brunøyde jente "vant".

Annonse

Grunnen til at forbinder Lucia med lyst hår er vel at vi har importert skikken fra Sverige, og svenske jenter er jo tradisjonelt lyse (selv om det selvfølgelig finnes mange mørke jenter der og).

Som de andre påpeker var Lucia fra Italia, og selv om det finnes en del blonde jenter nord i Italia, taler nok sannsynligheten for at at hun opprinnelig var mørk.

Uansett synes jeg det er irrelevant om hun var mørk eller lys - selv da jeg gikk på barneskolen for 30 år siden var det en selvfølge at det ble trukket blant alle jentene - og jeg trodde verden hadde kommet litt lengre siden da. Egentlig ville jeg trodd Lucia i dag like gjerne var en gutt(!) ;)

''Lucia er jo lys.!''

Hun var nok ikke det gitt. Men navnet hennes fremkaller n forestilling om lys og hun er synets skytshelgen. Men ettersom hun var av italiensk opprinnelse var hun nok ganske så mørk, det er ikke mange naturlige blondiner der nede....

Gjest rullekanin

Det er det dummeste jeg har hørt? Lucia var vel alt annet enn lyshåret..

''Lucia er jo lys''

Hvorfor? Hun var jo italiener.

Jeg trodde ikke det var noen som gjorde sånt mer, jeg. Husker det godt fra da jeg selv var liten, at alle Lucia-, prinsesse- og andre hovedroller alltid gikk til de lyshårede jentene. Urettferdig.

I barnehagen vår var det loddtrekning blant de eldste, og min meget mørkhårede og brunøyde jente "vant".

Jeg hadde en hovedrolle (i betydningen hovedperson med flest replikker) én gang i barneskolen, selv om jeg hadde kort hår og ikke var spesielt pen. Tror det var i 4. klasse.

Men i akkurat det skuespillet var hovedrollen en heks...

Den lille prinsessen jeg hadde kidnappet, derimot - hun var lys og fager.

''Lucia er jo lys.!''

Hun var nok ikke det gitt. Men navnet hennes fremkaller n forestilling om lys og hun er synets skytshelgen. Men ettersom hun var av italiensk opprinnelse var hun nok ganske så mørk, det er ikke mange naturlige blondiner der nede....

I nord-Italia er det faktisk mange blondiner, og enda flere var det før maurernes inntog.

''Lucia er jo lys.!''

... men uansett synes jeg det var irrelevant om hun var mørk eller lys - man bør trekke Lucia blant alle jentene - alternativt blant hele klassen, om man vil være riktig så modere :-).

Gjest lilja (den opprinnelige)

Jeg synes du skal ta det opp med barnehagen, fortell hvordan den eldste jenta di reagerte. Du trenger jo ikke legge det frem som et stort problem eller alvorlig kritikk, bare spørre hvorfor de har valgt å gjøre det på den måten. Siden du ellers er veldig fornøyd med barnehagen kan det rett og slett være tankeløshet, og da fortjener vel barnehagen en sjanse til å rette opp for fremtiden.

Bare et lite spørsmål, ettersom dine jenter er adoptert, har de utsatt skolestarten et år, så det er derfor de er eldst i barnehagen? I så fall kan det jo hende de praktiserer ordningen at den som har bursdag først i året og skal begynne på skolen til høsten skal være lucia.

Ingen av jentene har (eller kommer til å ha) utsatt skolestart.

Det beror nok på tilfeldighet at storesøster var eldst, hun har bursdag i mars og det er som sagt en liten barnehage.

At lillesøster var eldst sa seg nærmest selv - hun har fødselsdag 1. januar :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...