Gå til innhold

En svarthåret Lucia?

Gjest lilja (den opprinnelige)

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en hovedrolle (i betydningen hovedperson med flest replikker) én gang i barneskolen, selv om jeg hadde kort hår og ikke var spesielt pen. Tror det var i 4. klasse.

Men i akkurat det skuespillet var hovedrollen en heks...

Den lille prinsessen jeg hadde kidnappet, derimot - hun var lys og fager.

Uff altså - men nå måtte jeg bare trekke på smilebåndet :o)

Voksne kan være vel så ubetenksomme som barn mange ganger, men jeg lever fortsatt i håpet om at ting skal gå rette veien.

Som en liten digresjon: Jeg jobber en del som sanger (alt), og DET er gøy nå som jeg er voksen. Sopraner får nemlig roller som hjelpeløs, liten stakkar, prinsesse, skjønnhet osv.

Mens altene er mødre, tjenestejenter, eller aller best: Skurker og hekser!!! :o)))

En av rollene jeg har hatt var i Which Witch, der spilte jeg den STORE slemme skurkekatolikkdama som sørga for å få den pene og snille brent på bålet! Spesielt Bloksbergscenen var gøy, der hun er "queen of night and queen of day", blir tilbedt av både folk, fe og smådjevler - og skremmer vettet av den før nevnte søte, snille, langlokkede, blonde sopranen ;-)

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• laban

7

• KaVa

4

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Grunnen til at forbinder Lucia med lyst hår er vel at vi har importert skikken fra Sverige, og svenske jenter er jo tradisjonelt lyse (selv om det selvfølgelig finnes mange mørke jenter der og).

Som de andre påpeker var Lucia fra Italia, og selv om det finnes en del blonde jenter nord i Italia, taler nok sannsynligheten for at at hun opprinnelig var mørk.

Uansett synes jeg det er irrelevant om hun var mørk eller lys - selv da jeg gikk på barneskolen for 30 år siden var det en selvfølge at det ble trukket blant alle jentene - og jeg trodde verden hadde kommet litt lengre siden da. Egentlig ville jeg trodd Lucia i dag like gjerne var en gutt(!) ;)

Ble det trukket på din skole, altså? Det tror jeg må ha vært uvanlig. På alle skolene jeg gikk på var det en selvfølge at Lucia hadde langt blondt hår. Vi mørkhåra kunne bare stille oss bakerst i køen først som sist:)

Gjest rullekanin

Ble det trukket på din skole, altså? Det tror jeg må ha vært uvanlig. På alle skolene jeg gikk på var det en selvfølge at Lucia hadde langt blondt hår. Vi mørkhåra kunne bare stille oss bakerst i køen først som sist:)

Slik bør det fortsatt være..... ELLER?

Ja, hos oss ble det trukket (på 70-tallet), og det regnet vi som en selvfølge, hørte ikke om noen som gjorde det på annen måte.

Var selv Lucia et år - med kort, mørkt hår! :o)

Voksne kan være vel så ubetenksomme som barn mange ganger, men jeg lever fortsatt i håpet om at ting skal gå rette veien.

Som en liten digresjon: Jeg jobber en del som sanger (alt), og DET er gøy nå som jeg er voksen. Sopraner får nemlig roller som hjelpeløs, liten stakkar, prinsesse, skjønnhet osv.

Mens altene er mødre, tjenestejenter, eller aller best: Skurker og hekser!!! :o)))

En av rollene jeg har hatt var i Which Witch, der spilte jeg den STORE slemme skurkekatolikkdama som sørga for å få den pene og snille brent på bålet! Spesielt Bloksbergscenen var gøy, der hun er "queen of night and queen of day", blir tilbedt av både folk, fe og smådjevler - og skremmer vettet av den før nevnte søte, snille, langlokkede, blonde sopranen ;-)

Det blir litt som i "legeromaner" - den snille sykepleiersken som får overlegen i siste kapittel, er blond, mens den onde, (skilte?) kvinnelige legen som er hennes rival, er mørk.

Man må jo bare le, det er så stereotypt at det blir morsomt.

Jeg trivdes godt med den hekserollen jeg, altså, bare for å ha sagt det. Jeg visste godt at jeg ikke så ut som noen prinsesse. Men jeg var rå på å lære utenat, og derfor fikk jeg nok den rollen. Ingen tvil om at min figur dominerte skuespillet, selv om det var en skurkerolle.

Gjest waikkaka

Det er lov å drepe små blondiner i kunsten altså, men ikke svære mørkhårede?

:P

Annonse

Det blir litt som i "legeromaner" - den snille sykepleiersken som får overlegen i siste kapittel, er blond, mens den onde, (skilte?) kvinnelige legen som er hennes rival, er mørk.

Jeg trivdes godt med den hekserollen jeg, altså, bare for å ha sagt det. Jeg visste godt at jeg ikke så ut som noen prinsesse. Men jeg var rå på å lære utenat, og derfor fikk jeg nok den rollen. Ingen tvil om at min figur dominerte skuespillet, selv om det var en skurkerolle.

Jeg var også rå til å lære utenat og husker jeg var borgermester i et skoleskuespill en gang. Det jeg også husker fra det var at jeg faktisk måtte gå med slips, borgermesteren måtte jo være mann....

Jeg var også rå til å lære utenat og husker jeg var borgermester i et skoleskuespill en gang. Det jeg også husker fra det var at jeg faktisk måtte gå med slips, borgermesteren måtte jo være mann....

"Byen vår" av Thorbjørn Egner? Alle de andre er forskjellige yrker som kommer og presenterer seg?

Jeg var dikteren som kom med avslutningssangen. Kan den utenat ennå.

"Byen vår" av Thorbjørn Egner? Alle de andre er forskjellige yrker som kommer og presenterer seg?

Det var det, ja! Hva du husker!

Jeg var veldig sjenert og var ikke spesielt lykkelig for å få rollen som var med gjennom hele greia. Jeg hadde heller aldri noe ønske om å få være Lucia, jeg var fornøyd med å gå anonymt bak i rekken.

Jeg synes det der høres vanvitig ut, og jeg ville definitivt tatt det opp med barnehagen! I hvert fall fortjener storesøster å få et svar. I barnehagen hvor barna mine gikk, var det den eldste jenten som var Lucia, derfor visste vi helt fra begynnelsen av hvem som ble det, og ingen ble skuffet!

Da jeg var liten var det ALLTID storesøsteren min som var Lucia, hun var (er!) nemlig nydelig, og hadde langt, SVART hår.

mvh

Ååå.. her har jeg et par minner også! Jeg var vindusvasker, men husker ikke de versene. Derimot kan jeg fremdeles utenat venninna mi sine, som var feier. :-)

Feiern går på takene med alle feiersakene, feier pipa og blir svart, og får sot i skjegg og bart

Slik må feiern traske, rundt i sot og aske

Ikke snuble noe sted, for da faller feiern ned

Tror hvertfall det var sånn ;-) Noen som kan vindusvaskeren? :o)

Vi var for få elever i klassen til å sette opp "Byen vår", så vi satte oppe "Prinsesse Villikke" istedet. Jeg var prinsen for ingen av jentene ville bli kysset av en gutt! *Hehe*

Tipper dere hygget dere på lucia-festen. Da kom det jo i alle fall noe positivt ut av barndommens lucia-traumer. :- )

Jupp - kjempeartig!

Vi bakte lussekatter, som ble spist med god drikke til (begynte vel med gløgg, tok seg opp etterhvert :-)

Alle i fine, hvite kjoler (noen av oss i 70-talls brudekjoler kjøpt på fretex) . Jeg (som da hadde pinnkort, mørkt hår) kjøpte englehår og hadde noen lange, hvite lokker (og delte med ei mørkhåra venninne resten av englehåret).

Vi hadde to gravide luciaer, også :-)

Noen av mannfolka på jobben ville gjerne være med, men da vi satte krav om at de måtte komme som stjernegutter, feiga de ut.

Etter at lussekatter var fortært, og god drikke drukket, dro vi - i fullt mundur - ut på byen. Kjempeskøy!

Annonse

Det er lov å drepe små blondiner i kunsten altså, men ikke svære mørkhårede?

:P

Njaaaa... Det går nok med endel alter også! Spesielt opera er jo ikke akkurat kjent for happy ending ;-)

Og du - jeg er faktisk lita og askeblond! - Det er nok stemmen og bredden som taler mot meg *s*

Har aldri klaget på rollene jeg har fått, syns også det er gøy å ta ut sider som jeg (host..) må undertrykke litt mer sånn til vanlig... ;-)

Vi var for få elever i klassen til å sette opp "Byen vår", så vi satte oppe "Prinsesse Villikke" istedet. Jeg var prinsen for ingen av jentene ville bli kysset av en gutt! *Hehe*

Hans Kongelige Høyhet Prins Løvehjerte kommer....!

Vi hadde Prinsesse Vilikke et annet år, men jeg var ikke med. Gjorde noe annet på den avslutningen. Men jeg har sett 427 øvinger, så jeg husker godt stykket.

morsan har vært hoffdame eller noe sånt i Prinsesse Vilikke.

Ååå.. her har jeg et par minner også! Jeg var vindusvasker, men husker ikke de versene. Derimot kan jeg fremdeles utenat venninna mi sine, som var feier. :-)

Feiern går på takene med alle feiersakene, feier pipa og blir svart, og får sot i skjegg og bart

Slik må feiern traske, rundt i sot og aske

Ikke snuble noe sted, for da faller feiern ned

Tror hvertfall det var sånn ;-) Noen som kan vindusvaskeren? :o)

Vindusvasker??? Jeg slutter av dette at du ikke hadde langt, blondt hår ;-)

Jupp - kjempeartig!

Vi bakte lussekatter, som ble spist med god drikke til (begynte vel med gløgg, tok seg opp etterhvert :-)

Alle i fine, hvite kjoler (noen av oss i 70-talls brudekjoler kjøpt på fretex) . Jeg (som da hadde pinnkort, mørkt hår) kjøpte englehår og hadde noen lange, hvite lokker (og delte med ei mørkhåra venninne resten av englehåret).

Vi hadde to gravide luciaer, også :-)

Noen av mannfolka på jobben ville gjerne være med, men da vi satte krav om at de måtte komme som stjernegutter, feiga de ut.

Etter at lussekatter var fortært, og god drikke drukket, dro vi - i fullt mundur - ut på byen. Kjempeskøy!

Tror jeg stjeler ideen din til neste år, hvis det er greit? Hørtes knallartig ut!

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...