Gå til innhold

En svarthåret Lucia?

Gjest lilja (den opprinnelige)

Anbefalte innlegg

''Ja, det er dem som synes det er topp å være "tre i skogen" el lignende.''

Det rare er at jeg var med i en teatergruppe på fritiden, og der likte jeg alltid å ha store roller. Var vel mest sjenert i skolesammenheng. Kanskje noe for (min fremtidige) behandler å bryne seg på? :P

;-)

Fortsetter under...

• Svar 98
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

14

• laban

7

• KaVa

4

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg var også rå til å lære utenat og husker jeg var borgermester i et skoleskuespill en gang. Det jeg også husker fra det var at jeg faktisk måtte gå med slips, borgermesteren måtte jo være mann....

Akkurat den rollen hadde jeg også! Med bart, hatt, dress og slips. Borgermesteren var naturligvis mann.

Jeg var rå på å lære utenat, men prinsesseroller fikk jeg aldri. De gikk bestandig til den pene jenta med langt lyst hår. Det var bare sånn, den gangen.

Jeg lurer på om jeg husker feil, at det var glassmester jeg var - ikke vindusvasker... Kunne du remse opp versene er du snill? :o)

Glassmester Eriksen, det heter jeg.

Jeg skjærer i glasset

med min diamant,

og tetter med kitt

på hver eneste kant.

Og store, deilige ruter av glass

skal jeg nok sørge for kommer på plass.

Glassmester Eriksen, det heter jeg.

Jeg skjærer i glasset

med min diamant,

og tetter med kitt

på hver eneste kant.

Og store, deilige ruter av glass

skal jeg nok sørge for kommer på plass.

Takk!

Det var nok mine linjer også, selv om jeg ikke husker et eneste ord. For det fantes ingen vindusvasker, eller? :o)

Annonse

En liten kommentar her. I 4 klasse på skolen er det de som arrangerer luciatoget hvert år.

I klassen ble det bevisst valgt ut ei helt lyshåret jente som skulle gå først. Alle barna visste grunnen. Lucia er jo lys.! Og i klassen er det alle hårsorter, fra lyst til rødt og til mørkt.

Min jente synes også det var dumt. Hun er mørk blond.

Det er nok likt for mange her og ikke bare pga. det er et adoptivbarn!

Selv om skikken med Lucia-tog slik vi feirer det har sin opprinnelse i Tyskland (og ikke Sverige), så trodde jeg at Lucia var italiensk, og da er vel sansynligheten stor for at hun hadde sort hår? Kanskje jeg er på villspor...

Uansett så er jeg litt sjokkert over hvordan barnehagen dere har taklet dette, og hadde nok tatt det opp med styrer om det var mitt barn. Alle vet jo at nissen er stor og tykk, med masse hår og skjegg - men på juleaften så finnes han vel i utallige varianter ;-) (selv i noen ganske så feminine utgaver...)

Akkurat den rollen hadde jeg også! Med bart, hatt, dress og slips. Borgermesteren var naturligvis mann.

Jeg var rå på å lære utenat, men prinsesseroller fikk jeg aldri. De gikk bestandig til den pene jenta med langt lyst hår. Det var bare sånn, den gangen.

Haha, jeg var også borgermesteren! Med flosshatt og løsbart! :)

Det blir litt som i "legeromaner" - den snille sykepleiersken som får overlegen i siste kapittel, er blond, mens den onde, (skilte?) kvinnelige legen som er hennes rival, er mørk.

Man må jo bare le, det er så stereotypt at det blir morsomt.

Jeg trivdes godt med den hekserollen jeg, altså, bare for å ha sagt det. Jeg visste godt at jeg ikke så ut som noen prinsesse. Men jeg var rå på å lære utenat, og derfor fikk jeg nok den rollen. Ingen tvil om at min figur dominerte skuespillet, selv om det var en skurkerolle.

Det er antagonisten som driver handlingen fremover, vet du. :)

En liten kommentar her. I 4 klasse på skolen er det de som arrangerer luciatoget hvert år.

I klassen ble det bevisst valgt ut ei helt lyshåret jente som skulle gå først. Alle barna visste grunnen. Lucia er jo lys.! Og i klassen er det alle hårsorter, fra lyst til rødt og til mørkt.

Min jente synes også det var dumt. Hun er mørk blond.

Det er nok likt for mange her og ikke bare pga. det er et adoptivbarn!

''Lucia er jo lys.! ''

Tull på deg. Lucia var fra Sicilia, hun var nok neppe blondine. http://www.katolsk.no/biografi/lucia.htm

Jeg har spilt:

Prinsesse i tre små tamburer :-)

Fikk ikke være med i prinsesse Vilikke :-(

Hund i sangen om to små fine damer (Jeg rev skjørtet av den ene fiiine damen :-)

Postbud i et skuespill om flere familier - jeg var "bindeleddet" (Husker ennå mange replikker :-)

Gammel kjerring i eventyr fra Finnskogane....

Jeg syntes det var kjempegøy med skoleforestillingene på barneskolen, der vi hadde skikkelige teateroppvisninger til jul og til sommeren.

Husker én stor rolle jeg hadde i 5. klasse, tror jeg: Var Broder Henrik i en fortelling om Julerosen. Måtte lære masse masse utenat, men det var knallgøy :-)

Annonse

Er du blond, morsan? Har alltid tenkt på deg som mørk!

*S* Har hatt flere tilsvarende 'feilantagelser' selv her inne! :-)

Ja, jeg er blond, selv om det som for mange har blitt mørkere blond med åra og jeg derfor 'hjelper til' litt med å få mer den fargen jeg hadde i slutten av tenårene;-)

*S* Har hatt flere tilsvarende 'feilantagelser' selv her inne! :-)

Ja, jeg er blond, selv om det som for mange har blitt mørkere blond med åra og jeg derfor 'hjelper til' litt med å få mer den fargen jeg hadde i slutten av tenårene;-)

Jeg er også blond, sånn egentlig, men er blitt veldig mye mørkere de siste 10 årene, så nå blir det litt striping av og til.

Mannen min snakker med vemod om jenta han ble sammen med med langt lyst hår..... og nå har jeg kort hår, mørk blond med litt striper i......

Han selv har gått fra mørkt hår til sølvrev :-)

Jeg er også blond, sånn egentlig, men er blitt veldig mye mørkere de siste 10 årene, så nå blir det litt striping av og til.

Mannen min snakker med vemod om jenta han ble sammen med med langt lyst hår..... og nå har jeg kort hår, mørk blond med litt striper i......

Han selv har gått fra mørkt hår til sølvrev :-)

''Han selv har gått fra mørkt hår til sølvrev :-)''

*S*

Noe av det fine med å være blond, er at man jo blir naturlig blon igjen etterhvert...;-) De hvite hårstråene ser bare ut som ekstra lyse striper...;-)

''Han selv har gått fra mørkt hår til sølvrev :-)''

*S*

Noe av det fine med å være blond, er at man jo blir naturlig blon igjen etterhvert...;-) De hvite hårstråene ser bare ut som ekstra lyse striper...;-)

Sant nok :-) Jeg kan ikke se et eneste grått hårstrå hos meg :-)

Jeg husker godt fra min barndom at kun de med lyst hår fikk være lucia, jeg var alltid kjempemisunnelig på de som fikk være, jeg har nemlig ikke lyst hår (men er etnisk "norsk" fordet..). Er enig med at loddtrekning er det mest rettferdige, så er det ingen som blir utelatt bare pga hårfarge!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...