minamamma Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hei! Vi har en slags au pair løsning som ikke fungerer tilfredsstillende. Da vi fant ut at vi skulle skaffe oss Au Pair, fant vi en som annonserte i avisen i området vi bor. Hun gjorde det klart ved det første besøket hun hadde hos oss, at hun ønsket å bo hos kjæresten sin i byen ved siden av, men jobbe her på dagtid. Vi syntes først at dette hørtes greit ut, men vi angrer veldig nå. Kontrakten vår sier at hun skal bo her, for det er standard kontrakten vi har brukt. På en måte føler vi at hun bruker oss som en unnskyldning for å kunne være sammen med kjæresten sin i Norge. Dette kjenner jeg at begynner å tære litt. Jeg ønsker virkelig å ha det som en aupair ordning er ment for. Å bli kjent med en annen kultur, et annet menneske, noe avlastning i en ellers travel hverdag, noe hjelp til barnepass. Hun har aldri jobbet mer enn 28 timer i uken, for det har vi vært flinke til å passe på. Hun har 4000,- kroner i måneden og busskort. Det eneste vi ikke får sørget for siden hun bor hos sin kjæreste er kost og losji annet enn det hun er her. Jeg kjenner bare at jeg blir så trist. Når vi kommer hjem fra jobb nærmest løper hun ut døren og hjem. Det er lite dialog. Det er vanskelig å be henne om noe ekstra på kveldstid for hun virker så avvikende. Vi har lagt utrolig mye til rette for henne og tenkt på henne hele tiden i den tiden hun har vært her. Men nå begynner jeg å bli lei. Hvis hun bare har litt vondt i halsen må hun være hjemme. Da må vi ty til andre løsninger her og det blir både dumt og dyrt, selvsagt skal hun få være syk, men det er da grenser.... I tillegg har vi betalt språkkurs og nå hjemreise til Russland, det koster også ekstra. Jeg er sikker på at hvis vi fortsetter med dette snakker vi om ca. 60 000 i kostnader i året på løsningen, pluss det vi bruker til ekstra barnepass, uten akkurat nå å få noe igjen. Jeg merker jo at jeg skulle satt meg enda mer inn i reglene, og angrer på at jeg ikke har gjort dette. Nå skal hun hjem til Familien sin 12 arbeidsdager. Dere som har erfaring med au pair, skal hun ha lønn for disse dagene? I arkene jeg har fra UDI står det at hun skal ha ferie etter norsk ferielov, men hun har jo ikke vært hos oss lengre enn fra juli? Skal hun ha betalt når hun ikke er her? Jeg har blitt glad i jenta og vil helst ikke miste henne på tross av at jeg på sett og vis føler meg brukt, men holder nå på å gjøre klart et dokument med forutsetninger for at vi skal fortsette etter nyttår. Det må være klart at hun skal bo her i ukedagene, for det mangler ikke på rom og plass og vilje fra vår side til å bli kjent med henne. I tillegg skal det være skikkelige regler på hvor mye hun arbeider. Jeg vil bare at det skal fungere etter det som egentlig er intensjonen med aupair ordningen og hvis dette ikke kan aksepteres fra deres side synes jeg nesten de må finne andre ordninger for at de kan være sammen i norge. Hva mener dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293858-erfaringer-fra-au-pair-trenger-veldig-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest var au pair Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hun skal ikke ha lønn når hun har fri vel? Synes det virker som om dere gir mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293858-erfaringer-fra-au-pair-trenger-veldig-hjelp/#findComment-2366776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Hvis hun skal ha ferie etter norsk ferielov, så skal hun ikke ha lønn i ferien. Da skal hun evt. ha feriepenger opptjent fra i fjor, men det får hun naturligvis ikke siden hun ikke jobbet hos dere i fjor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293858-erfaringer-fra-au-pair-trenger-veldig-hjelp/#findComment-2366879 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Det er vanskelig å få et akkurat passe inkluderende forhold til au-pairen. Kjenner til flere som synes det har blitt for mye av det gode når au-pairen er sammen med dem bestandig, også etter at barna har lagt seg på kvelden. Skjønner også at det har fordeler å ha en au-pair som bor et annet sted (en av grunnene til at vi ikke har au-pair er at jeg ikke orker tanken på bestandig å ha en 'fremmed' i huset, ego som jeg er). Men en mister selvfølgelig avlastningen i form av barnevakt, og en au-pair som bor i huset kan godt se til barna selv om hun er litt forkjølet. Høres lurt ut å kreve at hun etter nyttår flytter til dere ukedagene, så får dere begge litt i pose og sekk. Har dere tenkt å gjøre noe med betalingen om hun bor hos dere (vanligvis er jo kost og losji en del av betalingen)? Har ikke peiling på reglene, men jeg vil ikke tro hun skal ha fullt betalt for feriedagene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293858-erfaringer-fra-au-pair-trenger-veldig-hjelp/#findComment-2367166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loip Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Vi har litt erfaring, og har også hatt au pair frra Russland i et års tid nå. Det er ikke lett bestandig å få det til å fungere makimalt. Jeg har lært at jeg må senke kravene litt, og ikke ha for store forventninger til au pairen. En må finne ut hva som er det viktigste, og det er jo at hun er til å stole på i forhold til barna. At en kan føle seg trygg når en ikke er hjemme. Jeg må også innrømme at min feil, som med mange andre er at jeg har vært for snill. Jeg ,merker at når det går en periode hvor jeg prøver å være ekstra snill, blir de litt for godt vant, og bidrar mindre. Det jeg har vært for snill med, er dette med fritid. hun har alltid vist at hun ønsker fri hver ettermiddag og helg og kvelder.Jeg merker at dette er veldig viktig for henne, og har derfor ikke spurt om så mye hjelp til barnepass utenom på dagene. Dette har gjort at det nå er vanskeligere å spørre , siden hun er så vant med å ha fri. Ellers betaler vi 4000 i mnd, hun har egen leilighet og kost og losji i tillegg til mnd. kort og kontantkort. Vi har hatt vedlig mye glede av au pair, men mitt råd til deg, er å ikke være for snill. Det er viktig å finne en middelvei, der både hun og dere er gjkensidig fornøyde og får utbytte av hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293858-erfaringer-fra-au-pair-trenger-veldig-hjelp/#findComment-2367424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
minamamma Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Vi har litt erfaring, og har også hatt au pair frra Russland i et års tid nå. Det er ikke lett bestandig å få det til å fungere makimalt. Jeg har lært at jeg må senke kravene litt, og ikke ha for store forventninger til au pairen. En må finne ut hva som er det viktigste, og det er jo at hun er til å stole på i forhold til barna. At en kan føle seg trygg når en ikke er hjemme. Jeg må også innrømme at min feil, som med mange andre er at jeg har vært for snill. Jeg ,merker at når det går en periode hvor jeg prøver å være ekstra snill, blir de litt for godt vant, og bidrar mindre. Det jeg har vært for snill med, er dette med fritid. hun har alltid vist at hun ønsker fri hver ettermiddag og helg og kvelder.Jeg merker at dette er veldig viktig for henne, og har derfor ikke spurt om så mye hjelp til barnepass utenom på dagene. Dette har gjort at det nå er vanskeligere å spørre , siden hun er så vant med å ha fri. Ellers betaler vi 4000 i mnd, hun har egen leilighet og kost og losji i tillegg til mnd. kort og kontantkort. Vi har hatt vedlig mye glede av au pair, men mitt råd til deg, er å ikke være for snill. Det er viktig å finne en middelvei, der både hun og dere er gjkensidig fornøyde og får utbytte av hverandre. Så flott å høre dine erfaringer! ) Betaler du også for feriedagene hennes? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293858-erfaringer-fra-au-pair-trenger-veldig-hjelp/#findComment-2367452 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 Jeg vet ikke så mye om regelverket rundt au pair ordningen. Men slik jeg oppfatter det i praksis, så er noe av hensikten at au pairen bor sammen med familien, evt på egen hybel i samme hus. For kost og losji + en avtalt lønn, skal hun fungere som barnevakt og hjelpe til med litt forefallende husarbeid, og ha fri til avtalte tider. Slik dere har ordnet dere, har dere i realiteten fått en dagmamma som kommer hjem til dere, istedet for at dere leverer barna hos henne. Dette kan nok for mange være en fin ordning, men jeg skjønner godt at dette ikke er tilfredsstillende hvis dere hadde forestillt dere en au pair som var mere integrert i familien. Muligens vil det bli vanskelig å endre på betingelsene og kravene nå i ettertid. Antagelig er au pairen deres svært fornøyd med ordningen slik den er nå. Og det blir kanskje ikke godt mottatt hvis dere plutelig forlanger at hun skal være mere tilstede hos dere, og mindre sammen med kjæresten. For henne betyr det jo i praksis mere jobb og mindre fritid. Utifra kontrakten dere har, så høres det nok ut som dere kunne ha forlangt mere enn dere har fått. Men det er nok et poeng at dere har vært litt for ettergivende i utgangspunktet, og satt betingelsene mye på hennes premisser uten å tenke over om dere dermed fikk det dere ønsket. men I bunn og grunn er det jo dere som kjøper og betaler for en tjeneste. Og dere er demed i posisjon til å sette betingelsene for at dere skal få det dere ønsker. Hvis dere nå har kommet til punkt for å revurdere avtalen, tror jeg dere gjør lurt i å ta opp dette med henne som et tema som er åpent for forhandling fremfor å overkjøre henne med mange nye krav. Fremlegg det som at dere nå har prøvd denne ordningen en stund, men funnet ut at dette ikke fungerer optimalt for dere, og at det derfor er enkelte ting dere ønsker annerledes. Dere bør tenke ut om dere kan godta en mellomløsning, f.eks at hun bare overnatter 2-3 dager i uka, og om dere evt vil betale henne mere. Hvis hun ikke virker villig til å imøtekomme dere, så er hun antagelig ikke den personen dere trenger i deres situasjon og r det er kanskje like bra å finne en annen au pair. Apropos ferie, så betyr det antagelig at hun har krav på å få fri, men hun har ikke krav på BETALT fri med mindre hun har opparbeidet seg retten til feriepenger ifjor. Feriepengene er jo en avsetning arbeidsgiver gjør for å dekke lønn når man tar ferie året etter. Hvis hun jobber "hvitt" hos dere, skal dere ideelt sett betale arbeidsgiver avgift, og sette av en viss prosent av lønnen hennes til feriepenger. Når inntektsåret er over, har hun krav på å få utbetalt disse pengene senest i juni, eller i sammenheng med at hun tar ferie. Hvis hun ikke jobbet for dere i 2006, har hun ikke opparbeidet seg rett til betalt ferie (fra dere) i 2007. Dette er riktignok de generelle regler i vanlige ansettelses-forhold, men det er godt mulig at det er andre avtaler som gjelder for kjøp av private tjenester, som man kanskje kan kalle en au pair ordning... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/293858-erfaringer-fra-au-pair-trenger-veldig-hjelp/#findComment-2367493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.