Gjest Tatjana Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Nå trenger jeg noen gode innspill her om hva jeg kan gjøre. Problemet er at mine to eldste barn, 7 1/2 og 13 år, oppfører seg som om huset vårt er ei søppeldynge. Med det mener jeg at alt av søppel slippes rett ned der de måtte befinne seg, og blir liggende til noen (vanligvis jeg) plukker det opp. Jeg kjenner at jeg blir drittlei, sliten og sur av dette. Jeg støvsuger, rydder og vasker gulv og de respekterer ikke denne jobben i det hele tatt. Begge kan fint sitte og spisse blyanten og la det drysse ned på bordet eller gulvet. Spiser de en klementin eller banan ligger skallet igjen etter dem. Hvor som helst. Hvis vi voksne ser dette, forlanger vi naturligvis at de rydder opp etter seg. Uten at det har noen stor effekt på problemet. De tar det der og da, men fem minutter etter kan de gjenta det samme en gang til. Vi har tilgang på søppeldunker, så det er ikke det som er problemet. Vi har to på kontoret, de har en på hvert sitt rom, vi har på badet, kjøkkenet og vaskerommet. Jeg har naturligvis prøvd å snakke med dem. Sjuåringen blir oppriktig lei seg, skjerper seg en stund (vanligvis varer det ut dagen). Tenåringen blir sur, smeller med dørene og skjeller meg ut. Nå kjenner jeg at grensa er nådd. Jeg orker ikke mer! Har dere noen tips til konsekvenser eller andre tiltak som kan få dem til å skjerpe seg med dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pærebrus875 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Ta dem med på nærmeste søpleplass og true med å sette dem av om de ikke gir seg )? Den enkleste løsningen er vel å gi ukepenger for at de skal holde ting ryddig rundt seg, og det minste søppel som blir lagt igjen fører til at halve/en tredjedel/fjerdel av den lønna blir tatt bort, og hvis de da glemmer 2/3/4 ganger å ta ting vekk , så blir det ikke penger på dem. Og få dem i gang med å være med selv å støvsuge og rydde, at d f eks må støvsuge gulvet selv om du eller far ser at noen har spissa blyant igjen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370021 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Inndragning av lommepenger? Støvsugerplikt en gang hver i uka? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 I forhold til den eldste hadde jeg glatt og uten hemninger båret alt søppel inn til vedkommendes rom. Og lukket døra. Den minste er vanskeligere, der tror jeg at jeg hadde fortsatt "masingen" en stund til. Problematisk at den minste ser den største, men forhåpentligvis ønsker heller ikke den største å bo i en råtten søppelhaug og skjerper seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Kjenner til problemet! Ikke bare når det gjelder søppel, men også at de strør rundt seg med klær, leker og brukte tallerkener,kopper, glass etc... Ting blir stående igjen nøyaktig der det ble brukt! Det skal sies at vi voksne også har lett for å legge igjen ting etter oss. Sånn sett er vi vel ikke de beste eksemplene på at man skal rydde opp og fjerne ting umiddelbart. Vi har heller ikke ambisjoner om at huset skal være strøkent til enhver tid, men rotet må jo holdes under en viss kontroll for at det skal være noenlunde trivelig å oppholde seg hjemme. Føler derfor at det blir mye masing på ungene om å rydde opp. Både sitt eget rot, og å hjelpe til med fellesting som oppvaskmaskin og støvsuging. De rydder når de får beskjed, men tar sjelden/aldri intiativ på egenhånd. Jeg tror kanskje ikke at (yngre) barn ser slike ting uten å bli minnet om det? Det er jo forbausende at man må si det samme hver eneste dag - uten at det "går inn" Selvom det er slitsomt, så tror jeg det smarteste vi kan gjøre, er å fortsette å mase. Da blir de i det minste stadig minnet på at de roter, og de må selv ta konsekvensene. Forhåpentligvis vil de vokse seg litt mere bevisste, og i det minste har de da fått innprentet et grunnlag for å ta ansvar. Det dummeste man kan gjøre, er vel å gi opp og istedet rydde selv. Da tror jeg man gjør både seg selv og ungene en bjørnetjeneste på sikt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wuhanbeijing Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Du må ta dem for dette hele tiden, si at fra NÅ av skal søppelbøtta brukes og den er DER på kjøkkenet, så hver eneste gang når de legger fra seg godtepapir, mandarinskrell - vær fast og bestemt - i det øyeblikket de tar en mandarin - si at husk at skrellet skal i søpla - og ikke la dem slippe unna - i nødsfall ta skrellet og epleskrottene og legge det i senga deres, å ta det selv og spille martyr, det fører ikke til bedring av noe som helst, tvertimot, du blir sur og ungene bare fortsetter med de dårlige vanene sine. Som vi foreldre faktisk har skylda for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370067 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Blir helt svett bare av å lese dette jeg... Jeg skjønner godt at du blir sur og lei. Mine gutter er bare 3 og 6. Men det er en selvfølge at fruktskall og blyantskrell havner i søpla. Er ikke helt fornøyd jeg heller da, men eksemplene du nevner mener jeg er helt grunnleggende folkeskikk. Vet ikke helt hva jeg ville gjort. Men har ungene ukepenger så ville i hvertfall alt dette blitt inndratt til de begynte å rydde opp etter seg. Så kan man etter det igjen diskutere hva de bør være med på av rydding for fellesskapet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370068 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 De to eldste her er også noen rotehuer ;o(. Jeg må ofte følge med på at de kaster skrotet etter seg. Det nytter ikke alltid å bare be dem om det, jeg må sjekke at det gjøres også. De får beskjed om å rydde rommene sine. Hvis det ikke gjøres innen da og da tar jeg rommene når de er på skolen dagen etter. Det vet de, og de vet også at jeg kaster langt mer enn det de ville gjort. Den trusselen virker ganske bra. De har faste leggetider, men får en halv time bonus om de hjelper til å rydde stua når småsøsknene er i seng. Det hender også de tømmer oppvaskmaskinen. Dette funker faktisk langt bedre enn om jeg gir dem lommepenger. Den halvtimen hver dag er god som gull for dem, og de rydder med et smil ) Jeg tar endel av skylden selv for at de er rotete av seg. Jeg har ofte ryddet selv framfor å mase på dem. Det har ikke vært så smart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg vil tro at etablering av gode rutiner, oppmuntring og konsekvent oppfølging av ryddingen deres er nøkkelen. Etablering av rutiner ligger like mye på voksne som barna. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aisha1365380364 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Trettenåringen er stor nok til at du "ikke gidder" ¨å vaske hans eller hennes klær blant annet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370124 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Du må ta dem for dette hele tiden, si at fra NÅ av skal søppelbøtta brukes og den er DER på kjøkkenet, så hver eneste gang når de legger fra seg godtepapir, mandarinskrell - vær fast og bestemt - i det øyeblikket de tar en mandarin - si at husk at skrellet skal i søpla - og ikke la dem slippe unna - i nødsfall ta skrellet og epleskrottene og legge det i senga deres, å ta det selv og spille martyr, det fører ikke til bedring av noe som helst, tvertimot, du blir sur og ungene bare fortsetter med de dårlige vanene sine. Som vi foreldre faktisk har skylda for. Vel, jeg føler faktisk ikke at jeg spiller martyr. Jeg sier fra, konsekvent, hver gang jeg ser det skjer. Uten å sutre eller klage. Jeg ganske enkelt forlanger at de skal kaste søpla si der den hører hjemme. Jeg har også, utallige ganger, forsøkt å forklare dem _hvorfor_ de skal kaste søpla si der søppel hører hjemme. Likedan har jeg, når jeg oppdager søppel og vet hvem som har slengt det fra seg, kalt dem tilbake og forlangt at de rydder etter seg. Nå skrev jeg et langt klageinnlegg her, og det jeg vel egentlig håper mest på er at noen skal si at de har en tryllestav som virker og at de er villig til å svinge den over ungene mine slik at de brått slutter med denne søplinga si. :-) (Dette var altså en liten spøk.) Det som fikk det til å renne over for meg i dag - og jeg gjentar, jeg har klaget her på DOL, men ikke spilt martyr hjemme - var en episode med tenåringen. H*n har fått piercing og renser denne morgen og kveld. I går kveld, da jeg skulle legge meg, oppdaget jeg at alle rensesakene sto framme på benken på badet. Inkludert en brukt q-tips og en tom flaske med "rensemiddel". Jeg lot det stå. I dag tidlig, da tenåringen gikk på badet for å pusse tenner ba jeg - i en høflig tone - om at h*n skulle rydde sakene sine. Det ble gjort, men etter at h*n hadde gått på skolen oppdaget jeg at de to brukte q-tipsene (den for i dag tidlig også) og den tomme flaska fremdeles lå der. Det ligger der enda. Jeg vakler mellom å samle det sammen og dumpe det i tenåringens seng, rett innenfor døra til tenåringsrommet eller å la det ligge og forlange at h*n rydder når h*n kommer fra skolen. Jeg syns dette er vanskelig. Sjuåringen tar naturligvis etter tenåringen. Jeg mener at tenåringen burde være stor nok til å forstå hvorfor det er et poeng å kaste søppel i søppeldunken. Slike ting som hygiene for eksempel. Men jeg får det bare ikke til å gå inn! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torv Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hei! Mange gode forslag her. I tillegg vil jeg nevne _massiv_ belønning i form av skryt når de først gjør dette helt alene. Min 8 åring er sååååå stolt når han gjør dette av eget hode. Men jeg er spent på om noen svinger tryllestaven for deg :0)))) God jul! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest solstice Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Puh.. jeg er et rotehue selv, så jeg gruer meg til min blir så stor at hun skal lære å rydde opp etter seg.. da må jeg jo skjerpe meg for å være et godt eksempel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 De to eldste her er også noen rotehuer ;o(. Jeg må ofte følge med på at de kaster skrotet etter seg. Det nytter ikke alltid å bare be dem om det, jeg må sjekke at det gjøres også. De får beskjed om å rydde rommene sine. Hvis det ikke gjøres innen da og da tar jeg rommene når de er på skolen dagen etter. Det vet de, og de vet også at jeg kaster langt mer enn det de ville gjort. Den trusselen virker ganske bra. De har faste leggetider, men får en halv time bonus om de hjelper til å rydde stua når småsøsknene er i seng. Det hender også de tømmer oppvaskmaskinen. Dette funker faktisk langt bedre enn om jeg gir dem lommepenger. Den halvtimen hver dag er god som gull for dem, og de rydder med et smil ) Jeg tar endel av skylden selv for at de er rotete av seg. Jeg har ofte ryddet selv framfor å mase på dem. Det har ikke vært så smart. ''Det vet de, og de vet også at jeg kaster langt mer enn det de ville gjort. Den trusselen virker ganske bra.'' Den metoden virker bra her i huset også De har funnet ut at det er lurest å rydde rommene selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest også mortilflere Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 ''Begge kan fint sitte og spisse blyanten og la det drysse ned på bordet eller gulvet. Spiser de en klementin eller banan ligger skallet igjen etter dem. Hvor som helst. Hvis vi voksne ser dette, forlanger vi naturligvis at de rydder opp etter seg. Uten at det har noen stor effekt på problemet. De tar det der og da, men fem minutter etter kan de gjenta det samme en gang til.'' Wow... Dersom de lar det drysse på gulvet, la dem støvsuge det der og da. Lar de skrell ligge igjen, så si de må vente to timer før de tar noe nytt (selv om de ryddet bort skrell når du sier det) Så gjelder det for foreldrene å være strikse på dette. Følg opp hver gang til de lærer.... Kanskje du kan ta den hinte metoden, om de har husket alt? La dem få en sjanse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Vent til over jul med drastiske tiltak. Dere voksne må sørge for å være 100% samkjørte 100% av tiden. Kanskje det må gripes an litt ulikt i forhold til de to barna. Det aller første jeg synes du skal gjøre er å slutte _helt_ med å rydde etter dem, og la det stå til. Alt som er positivt og oppmuntrende, men som ikke bærer preg av overdreven ros eller tigging fra din side er bra. Det handler om ansvarliggjøring og å gjøre det mer slitsom å ikke rydde etter seg enn å rydde, samt om å få dem til å se hvor frastøtende slike vaner er. Noen forslag. Stryk det som ikke passer: Øk intensiteten i å be dem plukke opp etter seg. Hver gang man finner søppel rundt omkring finner man synderen som må plukke opp umiddelbart. Samme hva som avbrytes og samme hvem som er til stedet. "Nå må du plukke opp epleskrotten du la på... Den stinker ganske ekkelt." Er de på skolen får de gjøre det når de kommer hjem. Ta bilder av griseriet deres. Film dem, gjerne i smug og la dem se hvordan de tar seg ut når de slenger rundt seg. Når de har venner på besøk. Bryt inn og spør: "Skulle du ha denne epleskrotten og bananskallet? Skal jeg legge det i smykkeskrinet ditt?" Søppelet kan samles og legges under dynen eller i skolesekken. De ville vel gjerne ha det siden de ikke kvitter seg med det. Gi dem ansvar for alt søppel og skrot hver sin dag eller i visse deler av huset hele tiden. De vil utvikle en intern justis det øyeblikket de må plukke opp etter hverandre. Gi dem huslige plikter som har med rengjøring og rydding å gjøre. Ryddetid. Dere kommer dere ingen veier og få ikke gjort noe som helst annet før... Så får det som ryker, ryke. Innkludert kinobesøk, avtaler med venner eller yndlingsprogrammet på TV eller første time på skolen. Avtal med lærer og skriv i meldingsboken at XX kommer for sent på skolen fordi h*n ikke var ferdig å rydde søppel og griseri h*n hadde strødd rundt i huset. Blyenspissing utover hvor som helst medfører krav om full opprydding og rengjøring av bordet samt støvsuging i en radius på 3 meter, evt. hele rommet. Særlig i forhold til den eldste. Fortell at du ikke akter å rydde griseriet etter noen som er så stor, og hvis h*n selv ikke gjør det leier du inn en hushjelp og betaler hans/hennes penger. For du akter heller ikke å bo i et grisehus heller. Gjennomfør om nødvendig. Avtal med noen dere finner egnet til oppgaven at h*n kan komme noen ganger og være riktig så skjødesløs og grisete med noen av barnas ting (avtal hvilke ting på forhånd). Når de så klager på dette sier dere at det er jo slik de behandler andres ting, så det akter dere ikke å løfte en finger i forhold til. Stå på og ikke gi deg. Høgskoler og universiteter har problemer med unge voksne som ikke kan ta seg bryet med å ta med seg bananskall og epleskrotter og heller ikke legger nevneverdig energi i å sikte på søppelbøtta når de oppdager en... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Vel, jeg føler faktisk ikke at jeg spiller martyr. Jeg sier fra, konsekvent, hver gang jeg ser det skjer. Uten å sutre eller klage. Jeg ganske enkelt forlanger at de skal kaste søpla si der den hører hjemme. Jeg har også, utallige ganger, forsøkt å forklare dem _hvorfor_ de skal kaste søpla si der søppel hører hjemme. Likedan har jeg, når jeg oppdager søppel og vet hvem som har slengt det fra seg, kalt dem tilbake og forlangt at de rydder etter seg. Nå skrev jeg et langt klageinnlegg her, og det jeg vel egentlig håper mest på er at noen skal si at de har en tryllestav som virker og at de er villig til å svinge den over ungene mine slik at de brått slutter med denne søplinga si. :-) (Dette var altså en liten spøk.) Det som fikk det til å renne over for meg i dag - og jeg gjentar, jeg har klaget her på DOL, men ikke spilt martyr hjemme - var en episode med tenåringen. H*n har fått piercing og renser denne morgen og kveld. I går kveld, da jeg skulle legge meg, oppdaget jeg at alle rensesakene sto framme på benken på badet. Inkludert en brukt q-tips og en tom flaske med "rensemiddel". Jeg lot det stå. I dag tidlig, da tenåringen gikk på badet for å pusse tenner ba jeg - i en høflig tone - om at h*n skulle rydde sakene sine. Det ble gjort, men etter at h*n hadde gått på skolen oppdaget jeg at de to brukte q-tipsene (den for i dag tidlig også) og den tomme flaska fremdeles lå der. Det ligger der enda. Jeg vakler mellom å samle det sammen og dumpe det i tenåringens seng, rett innenfor døra til tenåringsrommet eller å la det ligge og forlange at h*n rydder når h*n kommer fra skolen. Jeg syns dette er vanskelig. Sjuåringen tar naturligvis etter tenåringen. Jeg mener at tenåringen burde være stor nok til å forstå hvorfor det er et poeng å kaste søppel i søppeldunken. Slike ting som hygiene for eksempel. Men jeg får det bare ikke til å gå inn! Fjern piercingen når h*n kommer hjem. H*n er tydligvis ikke moden for det. Si at h*n kan få ny piercing om et år visst h*n viser at h*n er stor nok for det. Gjennomfør det!!! Koste hva det koste vil. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 ''Det vet de, og de vet også at jeg kaster langt mer enn det de ville gjort. Den trusselen virker ganske bra.'' Den metoden virker bra her i huset også De har funnet ut at det er lurest å rydde rommene selv. Legger de merke til hva du har kastet? Det gjør ikke mine. Jeg har kastet _så_ masse forskjellig opp gjennom årene, og kun en gang har de etterlyst noe. Det gikk ca 1 år før de opp daget at det var borte da. De hadde vunnet noen kjempestore hatter på tivoli, så leste jeg i en avis året etter at det var kondomhatter. Jeg fant fram hattene, og de var formet som kondomer. De hattene gikk rett i søpla, he he. Tenk å ha noe sånt som gevinst på tivoli da.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Legger de merke til hva du har kastet? Det gjør ikke mine. Jeg har kastet _så_ masse forskjellig opp gjennom årene, og kun en gang har de etterlyst noe. Det gikk ca 1 år før de opp daget at det var borte da. De hadde vunnet noen kjempestore hatter på tivoli, så leste jeg i en avis året etter at det var kondomhatter. Jeg fant fram hattene, og de var formet som kondomer. De hattene gikk rett i søpla, he he. Tenk å ha noe sånt som gevinst på tivoli da.. ''kondomhatter. '' Det var da litt av en gevinst Jeg fikk spørsmål om ei stor dukke en gang. Jeg kastet den pga det ene beinet var ramlet av og det var umulig å få det på plass igjen. Huff, jeg har hørt om det savnet mange ganger .. Ellers så har det vært lite. Legoen til guttene gikk i støvsugeren om de ikke ryddet dem Flinke gutter rydda da 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370934 Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Vent til over jul med drastiske tiltak. Dere voksne må sørge for å være 100% samkjørte 100% av tiden. Kanskje det må gripes an litt ulikt i forhold til de to barna. Det aller første jeg synes du skal gjøre er å slutte _helt_ med å rydde etter dem, og la det stå til. Alt som er positivt og oppmuntrende, men som ikke bærer preg av overdreven ros eller tigging fra din side er bra. Det handler om ansvarliggjøring og å gjøre det mer slitsom å ikke rydde etter seg enn å rydde, samt om å få dem til å se hvor frastøtende slike vaner er. Noen forslag. Stryk det som ikke passer: Øk intensiteten i å be dem plukke opp etter seg. Hver gang man finner søppel rundt omkring finner man synderen som må plukke opp umiddelbart. Samme hva som avbrytes og samme hvem som er til stedet. "Nå må du plukke opp epleskrotten du la på... Den stinker ganske ekkelt." Er de på skolen får de gjøre det når de kommer hjem. Ta bilder av griseriet deres. Film dem, gjerne i smug og la dem se hvordan de tar seg ut når de slenger rundt seg. Når de har venner på besøk. Bryt inn og spør: "Skulle du ha denne epleskrotten og bananskallet? Skal jeg legge det i smykkeskrinet ditt?" Søppelet kan samles og legges under dynen eller i skolesekken. De ville vel gjerne ha det siden de ikke kvitter seg med det. Gi dem ansvar for alt søppel og skrot hver sin dag eller i visse deler av huset hele tiden. De vil utvikle en intern justis det øyeblikket de må plukke opp etter hverandre. Gi dem huslige plikter som har med rengjøring og rydding å gjøre. Ryddetid. Dere kommer dere ingen veier og få ikke gjort noe som helst annet før... Så får det som ryker, ryke. Innkludert kinobesøk, avtaler med venner eller yndlingsprogrammet på TV eller første time på skolen. Avtal med lærer og skriv i meldingsboken at XX kommer for sent på skolen fordi h*n ikke var ferdig å rydde søppel og griseri h*n hadde strødd rundt i huset. Blyenspissing utover hvor som helst medfører krav om full opprydding og rengjøring av bordet samt støvsuging i en radius på 3 meter, evt. hele rommet. Særlig i forhold til den eldste. Fortell at du ikke akter å rydde griseriet etter noen som er så stor, og hvis h*n selv ikke gjør det leier du inn en hushjelp og betaler hans/hennes penger. For du akter heller ikke å bo i et grisehus heller. Gjennomfør om nødvendig. Avtal med noen dere finner egnet til oppgaven at h*n kan komme noen ganger og være riktig så skjødesløs og grisete med noen av barnas ting (avtal hvilke ting på forhånd). Når de så klager på dette sier dere at det er jo slik de behandler andres ting, så det akter dere ikke å løfte en finger i forhold til. Stå på og ikke gi deg. Høgskoler og universiteter har problemer med unge voksne som ikke kan ta seg bryet med å ta med seg bananskall og epleskrotter og heller ikke legger nevneverdig energi i å sikte på søppelbøtta når de oppdager en... mvh Fin liste :-) Ryddetid-punktet funker som bare søren her. Har en 11-åring, og når rommet har blitt neglisjert i litt for lang tid pleier vi starte lørdagen med å si at 'det blir ikke venninner før rommet er ryddig'. Det er nesten skremmende hvor effektivt det er.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/294171-%C3%A5-f%C3%A5-barn-til-%C3%A5-rydde/#findComment-2370955 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.