Gå til innhold

Hva innebærer det å ha foreldreansvaret alene?

Anbefalte innlegg

Jeg har i følge folkeregistret foreldreansvar alene for mitt barn. Far til barnet har sjelden hatt noe samvær. Barnet er nå blitt stort og ønsker å flytte til sin far selv om de har hatt lite kontakt. Innebærer det da at jeg mister foreldreansvaret for barnet eller? Har jeg fortsatt noe jeg skulle ha sagt?

Fortsetter under...

Du sier ikke hvor gammelt barnet er, men du har vel i hvert fall påvirkningskraft i forhold til at barnet ønsker å flytte til en person de bare så vidt har hatt samvær med!?

Barnet er gammelt nok til å bestemme selv.

Gjest aleneforelder

Nei, du mister ikke foreldreansvaret, uten å si det fra deg, eller om du blir fradømt det i retten.

Gifte får automatisk delt foreldreansvar når de får barn.

Andre må fysisk skrive under et skjema som blir sendt til folkeregisteret for registrering. Dette gjøres som oftest på sykehuset ved fødsel, eller man får tilsendt skriv fra folkeregisteret.

Delt foreldreansvar vil si at den ene part ikke kan ta barnet ut fra felles bolig og melde flytting uten den andres samtykke ved et evt. samvlivsbrudd og ved navneendring på barnet.

Det innebærer også at man må ha begge foreldres samtykke for utstedelse av pass, flytting til utlandet, henvisning/behandling ved f.eks BUP/psykolog el.

Man må også ha samtykke fra begge foreldre om man vil opprette konti i barnets navn og ved evt. uttak fra slike konti.

Det skal svært svært mye til for å bli fradømt foreldreansvaret og veldig lite til for å få det, dersom man ønsker det.

Dersom man ønsker foreldreansvar må manen ten ha samtykke fra den andre forelderen, evt. gå rettslige skritt, men det er for en formalitet å regne.

Barnet er gammelt nok til å bestemme selv.

Når barnet er gammelt nok til å bestemme sjøl, så er barnet 18 år!

Men barnet har medbestemmelsesrett, og det barnet mener skal det legges stor vekt på ved fylte 12 år.

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#31

''§ 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

§ 33. Barnet sin sjølvråderett.

Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig.''

Mvh

Gjest Spekepølse

Når barnet er gammelt nok til å bestemme sjøl, så er barnet 18 år!

Men barnet har medbestemmelsesrett, og det barnet mener skal det legges stor vekt på ved fylte 12 år.

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#31

''§ 31. Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege tilhøve for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Når barnet er fylt 7 år, skal det få seie si meining før det vert teke avgjerd om personlege tilhøve for barnet, mellom anna i sak om kven av foreldra det skal bu hos. Når barnet er fylt 12 år skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

Endra med lov 20 juni 2003 nr. 40 (i kraft 1 april 2004, etter res. 20 juni 2003 nr. 728).

§ 33. Barnet sin sjølvråderett.

Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det er myndig.''

Mvh

ja, det var det jeg og tenkte. Om barnet nå har passert 12, har man innvirkning på hva som skjer. Om barnet er fyllt 18 er det jo ikke lenger et barn:)

Annonse

ja, det var det jeg og tenkte. Om barnet nå har passert 12, har man innvirkning på hva som skjer. Om barnet er fyllt 18 er det jo ikke lenger et barn:)

''Om barnet er fyllt 18 er det jo ikke lenger et barn:)''

Tjaa..Det kan nå diskuterest. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...