Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AneM1365380603

Har hun leselys på rommet som kan stå på? Evt. kan døra stå litt på gløtt en periode, til dere har fått dempet redselen hennes. I et hefte jeg fikk fra helsestasjonen står det at 4-åringen kan være veldig dramatisk og ha mange ideer. De klarer fremdeles ikke helt å skille fantasi fra virkelighet og kan våkne ofte om natta pga at dagens inntrykk surrer i hodet.

Har hun leselys på rommet som kan stå på? Evt. kan døra stå litt på gløtt en periode, til dere har fått dempet redselen hennes. I et hefte jeg fikk fra helsestasjonen står det at 4-åringen kan være veldig dramatisk og ha mange ideer. De klarer fremdeles ikke helt å skille fantasi fra virkelighet og kan våkne ofte om natta pga at dagens inntrykk surrer i hodet.

Hun har et lite lys på og døra på vidt gap...

AneM1365380603

Hun har et lite lys på og døra på vidt gap...

Det er ikke så lenge siden min egen jente på 4,5 år mente det var spøkelser på rommet. Jeg sa til henne at jeg har levd ufattelig lenge, og aldri har jeg sett et spøkelse. Så tok jeg det samme showet som jeg har gjort med storesøsknene. Det er å jage ut evt spøkelser med masse humor. De synes det blir bare gøy da :o)

Annonse

Man slår på tilstrekkelig lys og setter døra på klem eller helt åpen.

Det er helt vanlig at unger er mørkeredd i perioder og at det kommer tigere eller monstre under senga.

Vi har gode erfaringer med å ikke gjøre noe stort nummer ut av det og heller ikke provosere angsten med mørke. E.g. "Du liker best å ha litt lys på og døren åpen du." Altså et fokus på det positive og ikke det de er redde for.

Mitt inntrykk er at mørkeredsel fester seg om barna blir plassert i situasjoner de over hode ikke takler. Slikt blir skrekkopplevelser. Får de derimot det de trenger av lys og annen trygghet uten vidre dramatikk, og diskusjon, forsvinner mørkeredselen igjen etter hvert.

Vi ha valgt å ikke bruke ordet mørkeredd for å motvirke bygging av en mørkeredd identitet. Om barna bruker ordet av seg selv, gjør vi selvsagt ikke noe nummer av dette.

Uproblmeatisering er vårt motto på området.

mvh

Gjest alderstypisk

Det er helt typisk for 4-års alderen det, at det kommer en periode med mørkeredsel.

Jeg kjøpte en lommelykt til jentungen, som hun har ved siden av sengen sin. Da fælte hun seg tryggere og "større" med en gang. Dessuten har vi begynt å ha et lite lys på i stuen om natten (på badet står det alltid på).

Hun er fortsatt redd for tyver og for mørket. Men med tiden merker jeg at det har blitt mindre og mindre av det, så hun vokser det nok fra seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...