Gå til innhold

Pepperkakehus, husmorinnlegg

Anbefalte innlegg

Ha ha, nå gir jeg meg ende over! Selv et ferdighus (ferdige biter i pappeske, bare å lime sammen og pynte i vei) klarer undertegnede å sabotere!! En bit var riktignok knukket i eska da, men vi klarte å knekke den litt mer, og miste en del av pipa bak paraffinovnen, og ikke om jeg finner den i kveld.

Vi klarte å smelte melis til lim, og det ble nå et hus av det. Men guttungen var ganske fornøyd, for det var noen som hadde skutt en kanonkule på ene tverrveggen så det var sprekker og hull der, og en bit av pipa manglet. Det var spennende og flott!

Og glasuren rant nedover taket, da var det snøen som smeltet, og det var nesten som sommer. Hadde i mer melis, så det ordna seg.

Det rare er at uansett hvor dårlig man er på å lage og pynte pepperkakehus: det blir fint til slutt med litt hvit glasur i bølgemønster og pålimte smarties og smågodt på taket (det var litt av hverrt som skulle på skal jeg si dere) . Utrolig, her jeg sitter litt unna ser det nesten ut som et ordentlig pepperkakehus he he

Kjekt med en positiv og forståelsesfull guttunge må jeg si!! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294323-pepperkakehus-husmorinnlegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempefint at dere er fornøyde - det er det viktigste. For å gjøre livet enklere neste år: Pynt huset før du setter sammen!.. La det ligge å tørke en time slik at melisen er helt tørr - (kakehuset blir lett litt "bløtt" dersom du bruker mye melis. Ha eggehvite i melisen i stedet for vann - da sitter den bedre. Har aldri hørt noen bruke melis for å lage knekk, men det funker sikkert ?? Jeg bruker sukker, det går helt fint. Barna mine har cøliaki, så vi må bruke glutenfri pepperkakedeig. Den knekker bare du ser på den, så huset vårt var i mange deler før jeg satte det sammen. Gikk på det vis det og - det står nå i allefall ennå :-)

He-he, får klare assosiasjoner til dengang undertegnede skulle være Husmor med stor H og bake hele huset sjøl! Herregud, det var litt av et hus - eller kanskje mer et kråkeslott! Men morsomt ble det, selv om delene igrunnen ikke passet særlig godt sammen.

Det viktigste med pepperkakehus er at barna blir fornøyd, og det blir de gjerne med mye ros og en dose fantasi. Tipset til caprice om å pynte først skal jeg ta med meg til neste år, jeg har alltid satt sammen huset før jeg har sluppet jentene til med glasur, seigmenn og nonstop.

:-)

He-he, får klare assosiasjoner til dengang undertegnede skulle være Husmor med stor H og bake hele huset sjøl! Herregud, det var litt av et hus - eller kanskje mer et kråkeslott! Men morsomt ble det, selv om delene igrunnen ikke passet særlig godt sammen.

Det viktigste med pepperkakehus er at barna blir fornøyd, og det blir de gjerne med mye ros og en dose fantasi. Tipset til caprice om å pynte først skal jeg ta med meg til neste år, jeg har alltid satt sammen huset før jeg har sluppet jentene til med glasur, seigmenn og nonstop.

Mannen min skulle absolutt sette sammen et sånt "ferdighus" da datteren vår var liten. Han ga klar beskjed om at dette var hans prosjekt og at jeg var uønsket på kjøkkenet. Helt greit for meg...

Huset gikk på et vis, så var det tid for glasuren. Etter en stund kom han sint ut av kjøkkenet og sa noe om at sånne oppskrifter var ikke til å stole på, det ble bare klin.

Da jeg gikk inn på kjøkkenet for å rydde opp, var det ganske riktig etterlatt en bolle med hvitt "klin" der. Posen med potetmel (som antakelig hadde stått fremst i skapet) sto på benken. Melisen derimot, sto fremdeles trygt i skapet...

Annonse

Mannen min skulle absolutt sette sammen et sånt "ferdighus" da datteren vår var liten. Han ga klar beskjed om at dette var hans prosjekt og at jeg var uønsket på kjøkkenet. Helt greit for meg...

Huset gikk på et vis, så var det tid for glasuren. Etter en stund kom han sint ut av kjøkkenet og sa noe om at sånne oppskrifter var ikke til å stole på, det ble bare klin.

Da jeg gikk inn på kjøkkenet for å rydde opp, var det ganske riktig etterlatt en bolle med hvitt "klin" der. Posen med potetmel (som antakelig hadde stått fremst i skapet) sto på benken. Melisen derimot, sto fremdeles trygt i skapet...

Hi-hi, det er jo omtrent som "Da mannen skulle stelle heime"!

Morsom historie å fortelle i omtrent enhver mulig sosial sammenkomst. :-)

Så bra at han er fornøyd! Det er jo det aller viktigste.

Til neste gang lar du ham pynte først, mens alle delene ligger flatt på bordet. Så setter du sammen huset etter at han har lagt seg. Bruk limpistol. Det gjør alltid jeg. Det er lettvint og det fester godt og fort.

Så bra at han er fornøyd! Det er jo det aller viktigste.

Til neste gang lar du ham pynte først, mens alle delene ligger flatt på bordet. Så setter du sammen huset etter at han har lagt seg. Bruk limpistol. Det gjør alltid jeg. Det er lettvint og det fester godt og fort.

''limpistol''

HÆ? Kan man spise pepperkakehuset til slutt da?

Gjest annlovinda

''limpistol''

HÆ? Kan man spise pepperkakehuset til slutt da?

Ville nok ikke latt mine barn spise huset etter jul da, om man brukte limpistol.

Og for sønnen min er det ganske stort å finne fram den lille hammeren han har, knuse huset og spise og kose seg.

Ville nok ikke latt mine barn spise huset etter jul da, om man brukte limpistol.

Og for sønnen min er det ganske stort å finne fram den lille hammeren han har, knuse huset og spise og kose seg.

Slik er det her også, det er STORT når man kan knuse huset og spise de støvete delene. :-)

Annonse

Åjo, det må spises, må vite! Knuses med hammer og spises. Selv om det er støvete.

Men da skjønner jeg jo limpistolen!

Joa, de knuser det i januar en gang. Det har også hendt at de har plukket av en nonstop eller to og spist. Men aldri selve huset.

Vi monterte også hus forleden (hjemmebakt, dog kjøpt deig), og har bestemt meg for å være fornøyd med at det ser _veldig_ hjemmelaget ut *s*.

(presterte til og med å bruke en av takbitene til bakveggen, så plutselig er det blitt store takvinduer, gitt!)

hver jul samma styret, pappan brenner seg på fingrene på smelta sukker, og melisen renner utover det hele. Ble ikke noe bedre av at katta angrep huset i går, først var det ganske stygt, så ble det delvis ødelagt, men kom ikke å si at vi ikke har pepperkakehus! Vi må sette det høyrere opp neste år mamma! Jada jada, same procedure.... Det er nå koselig med disse juletradisjonene da...

hver jul samma styret, pappan brenner seg på fingrene på smelta sukker, og melisen renner utover det hele. Ble ikke noe bedre av at katta angrep huset i går, først var det ganske stygt, så ble det delvis ødelagt, men kom ikke å si at vi ikke har pepperkakehus! Vi må sette det høyrere opp neste år mamma! Jada jada, same procedure.... Det er nå koselig med disse juletradisjonene da...

*LOL*

Kjekk kar du har :)

Jeg trengte ikke akkurat lese innleggene nedover her idag.... Har stekt ferdig delene til pepperkakehuset nå og venter bare på at mannen min skal komme hjem og lime sammen delene med smelta sukker. Han og ungene skal pynte huset i kveld. Det blir sikkert like skeivt, skakt og sjarmerende som alltid;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...