Gå til innhold

Kondolerer


sweetness

Anbefalte innlegg

Å miste min far er det verste som noengang har hendt i mitt liv. Da folk kondolerte med bøyd hode, følte jeg en enorm respekt til min avdøde far....

Så kondolerer til deg, nedtelling.

takk hidi, the scorpion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Angela26

Kanksje det blir lettere å bruke det om du vet hva det betyr?

Con = med. Dolor = smerte.

"Jeg er med deg i smerten". Etter at jeg tenkte over dette, fikk det tidligere meningsløse ordet mening for meg.

Tyskerne har det fine ordet mitleid (jeg lider med deg).

Da vet jeg det:-)

Kondolerer kommer fra latin altsaa? For paa spansk betyr:

Con= Med

Dolor= Smerte

Ja, da faar ordet en annen betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle klarer å si så mange ord etterhverandre, og da er kondolerer et veldig godt alternativ.

Folk som ikke er tilbakestående må da klare å si flere enn ett ord om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker ordet "kondolerer", mener det er saa upersonlig aa si saant. Siden jeg vet hva sorg etter tap av et mennekse er, saa bruker jeg heller ord som beskriver at jeg foler med den personen(e) det gjelder. Uansett om jeg kjenner dem eller ikke.

"Kondolerer" skulle vaert kasta ut for lenge siden. Det er upersonlig, kort, og for lettvint aa si, mener jeg!

Helt enig med deg, Angela. Synes det ordet rett og slett er overfladisk og dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi/jeg føler med deg"? "Håper det går bra med deg, vi tenker på deg"? "Det var leit å høre om din far"? "Så trist for deg dette må være"? "Vil du jeg skal komme med middag til dere i morgen"?

Kjenner du ikke personen svært godt, er kondolerer helt fint.

Jeg synes aldri det ordet er greit å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker "kondolerer", men gjorde det ikke før jeg hadde opplevd hvor mye sympati som faktisk blir uttrykt nettopp gjennom dette ordet.

jeg føler meg både litt enig og uenig her. for meg er kondolerer et belastet ord, på godt og vondt. da min bestemor døde sa jeg ordet til en eneste person: tanta som tok vare på henne gjennom de siste ordene.jeg ga henne en stor klem og sa "kodolerer så utrolig mye", med tyngde på ordene. jeg tenkte ikke så mye på akkurat hva jeg skulle si, men det føltes kun riktig å si det til henne. merka at det faktisk betød noe også. i andre sammenhenger har jeg ikke følt det riktig. ofte er det veldig vanskelig å vite hva å si. sist gang, i ...septemer?...klarte jeg bare å mumle fram at dette var skikkelig leit. da var det jeg som fikk klem. si det du mener, ikke bare en frase. men vær "ærbødig" / ha respekt for de sørgende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler meg både litt enig og uenig her. for meg er kondolerer et belastet ord, på godt og vondt. da min bestemor døde sa jeg ordet til en eneste person: tanta som tok vare på henne gjennom de siste ordene.jeg ga henne en stor klem og sa "kodolerer så utrolig mye", med tyngde på ordene. jeg tenkte ikke så mye på akkurat hva jeg skulle si, men det føltes kun riktig å si det til henne. merka at det faktisk betød noe også. i andre sammenhenger har jeg ikke følt det riktig. ofte er det veldig vanskelig å vite hva å si. sist gang, i ...septemer?...klarte jeg bare å mumle fram at dette var skikkelig leit. da var det jeg som fikk klem. si det du mener, ikke bare en frase. men vær "ærbødig" / ha respekt for de sørgende.

nå svarte jeg til feil person. sorry. og gjennom de siste ordene skulle seff være gjennom de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk hidi, the scorpion.

Jeg vil også kondolere! Jeg mistet min far på nesten samme dato - bare for mange år siden. Som hidi følte jeg at kondolansene var dypt ektefølt.

Stor klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke er tilbakestående må da klare å si flere enn ett ord om gangen.

Det er ikke antall ord som er avgjørende, men _hvilke_ ord.

Det verste jeg hørte like etter at faren min døde, var folk som sa "nå er dere vel lettet for at det hele er over". Det føltes absolutt ikke som en lettelse at han var død, selv om sykdomsperioden hadde vært lang og tøff.

Et 'kondolerer' hadde vært ekstremt mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke er tilbakestående må da klare å si flere enn ett ord om gangen.

Herregud...

Kanskje man blir veldig rørt selv? Da er det ikke veldig lett å si mange ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også kondolere! Jeg mistet min far på nesten samme dato - bare for mange år siden. Som hidi følte jeg at kondolansene var dypt ektefølt.

Stor klem til deg!

Takk morsan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nylig mistet mammaen min.

Jeg hadde ikke noe forholdet til ordet i begynnelsen.

Etter hvert så fant jeg ut at det var lettere for omgivelsene å starte en prat med det ordet. Deretter så kunne vi snakke videre. Derfor mener jeg at ordet har sin viktighet. En første henvendelse fra noen. En innledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...