Gå til innhold

Blodtypedietten. legen eller andre.


gillette

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over noe de kaller blodtypedietten, høres veldig riktig ut, men er det noen som har prøvd denne?

Har slanket meg sakte i et års tid, men i de siste månedene har jeg stått heeelt stille.

Målet med denne dietten er at alle forbrenner ulik mat ulikt, og at det ligger matvarer for den og den blodtypen som forbrennes bra, egentlig ikke en diett, men mere en veiledning om hva som skal spises av deg med den og den blodtypen.

Noen?????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Desverre er dette bare tull.

Det var noen som sendte inn flere like blodprøver men under forskjellige navn, og de fikk forskjellige opplysninger om hva de ikke skulle spise.

Selvfølgelig sier noen folk at det virker for dem. Legger de om til sunnere mat så er det klart det har effekt, ellers er det desverre svindel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Desverre er dette bare tull.

Det var noen som sendte inn flere like blodprøver men under forskjellige navn, og de fikk forskjellige opplysninger om hva de ikke skulle spise.

Selvfølgelig sier noen folk at det virker for dem. Legger de om til sunnere mat så er det klart det har effekt, ellers er det desverre svindel!

Men dette går ikke på å sende inn blodprøver osv, dette er en bok om hva slags mat som hører til hver blodtype. Har hørt om den andre du snakker om også, men det gikk på hva man reagerte på dvs intoleranse for div matvarer, det tror jeg ikke noe på.....

Flere??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære gilette.

Lege Christian Anker har skrevet en fin kommentar på dette ganske nylig. Søk i den åpne rubrikken på "blodtypediett", og du vil finne den. For egen del vil jeg si etter å ha sett noe på den såkalte dokumentasjon, at dette vil nok gå inn i rekken av sære helseråd.

Vennlig hilsen Lege Thor-Øistein Endsjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette går ikke på å sende inn blodprøver osv, dette er en bok om hva slags mat som hører til hver blodtype. Har hørt om den andre du snakker om også, men det gikk på hva man reagerte på dvs intoleranse for div matvarer, det tror jeg ikke noe på.....

Flere??????

På f.eks. Tonsåsen opptreningssenter anbefaler de klientene til å følge blodtypedietten, ikke bare for å gå ned i vekt, men det hjelper å spise riktig mat for mange andre plager.

Jeg selv har fulgt den litt til og fra nå i 4-5 md., og jeg merker meget godt hvis jeg spiser noe "ulovlig", vekta øker og mine kroppslige plager øker

(fibromyalgismerter). Det skader i alle fall ikke å gi den en sjanse!!! På meg virker det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk og leger er litt vel "frekke" når de bare avfeier dette som tull sånn uten videre. Det med innsending av blodprøver, som en her fortalte om kan ikke ha noe med denne dietten å gjøre (Blander nok sammen med noe annet). Her gjelder det jo bare å finne ut hvilken blodtype man har, og så har man jo iflg. boka listet opp hva man skal spise/ ikke spise.

Bruker dietten sånn noenlunde selv, ikke fordi jeg slanker meg, men fordi jeg vil forebygge sykdommer. Har også vært plaget med forstoppelse i mange år, og det er helt borte!! Ei venninne som lider av matintoleranse er også helt bra så lenge hun holder seg til dietten sin!

Tror ikke leger er de rette til å spørre om alternativ behandling uansett, de vil alltid være negative!

Men forstår ikke at ingen kan motbevise teoriene heller. Fremgangsmåten, bakgrunnen for hele ideen, og bevisene for det står jo beskrevet i boka. Nå har vi vanlige folk ingen som helst forutsetning for å vite hva som er sant, så et vitenskapelig dokumentert bevis/motbevis hadde vært fint!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette går ikke på å sende inn blodprøver osv, dette er en bok om hva slags mat som hører til hver blodtype. Har hørt om den andre du snakker om også, men det gikk på hva man reagerte på dvs intoleranse for div matvarer, det tror jeg ikke noe på.....

Flere??????

Tror det er dumt å velge matvaner ut i fra blodtype.

Alder, kjønn, vekt, aktivitetsnivå og klima der du bor er sikkert mye viktigere, og derfor vil du kanskje velge feil mat om du bare vektlegger blodtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk og leger er litt vel "frekke" når de bare avfeier dette som tull sånn uten videre. Det med innsending av blodprøver, som en her fortalte om kan ikke ha noe med denne dietten å gjøre (Blander nok sammen med noe annet). Her gjelder det jo bare å finne ut hvilken blodtype man har, og så har man jo iflg. boka listet opp hva man skal spise/ ikke spise.

Bruker dietten sånn noenlunde selv, ikke fordi jeg slanker meg, men fordi jeg vil forebygge sykdommer. Har også vært plaget med forstoppelse i mange år, og det er helt borte!! Ei venninne som lider av matintoleranse er også helt bra så lenge hun holder seg til dietten sin!

Tror ikke leger er de rette til å spørre om alternativ behandling uansett, de vil alltid være negative!

Men forstår ikke at ingen kan motbevise teoriene heller. Fremgangsmåten, bakgrunnen for hele ideen, og bevisene for det står jo beskrevet i boka. Nå har vi vanlige folk ingen som helst forutsetning for å vite hva som er sant, så et vitenskapelig dokumentert bevis/motbevis hadde vært fint!!

Hvis man tror på den, kan den virke. Hvis man ikke tror på den, virker den ikke.

Kanskje det ikke har så mye med selve dietten å gjøre, men med innstillningen og tankene? Man prøver å ta vare på seg selv og heale seg selv på den måten man kan.

Er det ikke sånn at mennesket kun bruker 10% av hjernekapasiteten sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tror på den, kan den virke. Hvis man ikke tror på den, virker den ikke.

Kanskje det ikke har så mye med selve dietten å gjøre, men med innstillningen og tankene? Man prøver å ta vare på seg selv og heale seg selv på den måten man kan.

Er det ikke sånn at mennesket kun bruker 10% av hjernekapasiteten sin?

Tror god appetitt og god samvittighet er viktigere enn god tro. Får man dårlig samvittighet etter hver gang man har spist et måltid, vil det kanskje kunne virke negativt på fordøyelse og helse.

En stressa person tåler feks dårligere fet mat fordi stresshormonene forstyrrer transporten av fettet rundt i kroppen. Det kan på lang sikt gi åreforkalkning og høyt blodtrykk.

Men er man i god tro så gir vel det god samvittighet og god appetitt. Og på den måten har du vel rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Blodtyprdietten skal de med type O;bli slappe av og spise korn og pigge av å spise kjøtt. På de med blod type A skal det være stikk motsatt.

Har spørt en del kammerater Om hvilken blodtype de har og hva de blir pigge/slappe av.

Alle svarene har bekreftet teorien!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns folk og leger er litt vel "frekke" når de bare avfeier dette som tull sånn uten videre. Det med innsending av blodprøver, som en her fortalte om kan ikke ha noe med denne dietten å gjøre (Blander nok sammen med noe annet). Her gjelder det jo bare å finne ut hvilken blodtype man har, og så har man jo iflg. boka listet opp hva man skal spise/ ikke spise.

Bruker dietten sånn noenlunde selv, ikke fordi jeg slanker meg, men fordi jeg vil forebygge sykdommer. Har også vært plaget med forstoppelse i mange år, og det er helt borte!! Ei venninne som lider av matintoleranse er også helt bra så lenge hun holder seg til dietten sin!

Tror ikke leger er de rette til å spørre om alternativ behandling uansett, de vil alltid være negative!

Men forstår ikke at ingen kan motbevise teoriene heller. Fremgangsmåten, bakgrunnen for hele ideen, og bevisene for det står jo beskrevet i boka. Nå har vi vanlige folk ingen som helst forutsetning for å vite hva som er sant, så et vitenskapelig dokumentert bevis/motbevis hadde vært fint!!

Leger har også tidligere uttalt at anabole steroider kun virker p.g.a. plasibo effekten.

Alle kan jo ta feil en gang iblant ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...