Gå til innhold

Bleieslutting om natten - tilbakefall

Anbefalte innlegg

Gjest 5 årings mamma

Jeg trenger litt råd.

Jeg har et barn, nettopp fylt 5, som akkurat har sluttet med nattbleier (har vært tørr på dagtid et par år). Jeg vet at det har med fysisk modning å gjøre før et barn kan slutte med nattbleier, så jeg har ikke stresset med det. Barnet har gradvis hatt tørre bleier om morgenen, så begynte vi med klistremerkebelønning (som barnet syns var gøy) og da ble det enda flere tørre netter. Så fulgte ti dager med helt tørre netter, og da bestemte vi oss for å ta bleien av.

Det gikk bra en uke - men nå har det vært annenhver natt med tissing i sengen og full sengetøyvask (vi har heldigvis plastlaken i senga) de siste ti dagene.

Bør vi ta på bleia en stund til? Er redd det da vil "slappe av" og øke nattvætingen igjen. Eller bør vi heller gå til anskaffelse av sånn tissemadrass som piper når man tisser (så man våkner og går på do)? (vet ikke helt hvor jeg skaffer det da). Eller bør vi bare fortsette med sengetøyvask hver morgen?

Hva anbefales? Hvordan gjorde dere det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294431-bleieslutting-om-natten-tilbakefall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en på samme alder som deg. Han sluttet med bleie da han var 2,5 år og nattbleie kort tid etter (husker ikke nøyaktig når). Han har lange perioder da alt går bra for så noen korte perioder (max 1-2 uker med noen netters mellomrom) med uhell på natta. De periodene når han har uhell er han gjerne ekstra sliten og sover hardere enn vanlig.

Vi gjør ikke noe stort nummer av det. Han står opp selv og skifte pysj (orker ikke vekke han med dusjing da så det tar vi om morgenen) og er det ikke mye i senga legger han seg med hodet i andre enden. Er det mye kryper han noen ganger oppi senga til lillebror eller kommer å henter meg og spør om hjelp til å skifte på senga.

Det er selvsagt kjedelig å bli vekket sånn på natta, men vet jo at det ikke gjøres med vilje. Jeg ville ikke satt på bleie igjen - det er nedverdigende og flaut. Og føles som straff. Lær han heller til å ta litt ansvar selv (gå på do og skifte pysj). Da skjønner han kanskje at det er raskere og enklere å gå på do?

Har egentlig ikke noen gode råd - bare egen erfaring :)

AneM1365380603

De selger slike engangs tisselaken på apoteket. Hva med å legge det oppå lakenet slik at hun selv kan bytte det ut om natten? Da slipper dere å vaske lakenet. Jeg bruker det i senga til min yngste når hun sover på dagtid. Det er 30 stk i en pakke. Lakenet vi bruker er 80X90 cm, men de finnes også i større størrelser.

Sånn alarmmatte må man henvisning fra legen for å få, og jeg tror ikke dere får det før ungen er eldre.

Tror heller jeg hadde beskyttet madrassen med noe, evt stått opp for å tisse en gang om natta?

Jeg vokste av meg sengevæting selv da jeg var 6 år, så jeg vet hvordan det er...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...