Gå til innhold

torti colis

Anbefalte innlegg

jeg har et lite barnebarn på 6 år Han Har fått diagnosen Torti Colis av legen.Han har nok hatt dette helt fra fødselen av ,han var skjev fra helt fra starten av ,men legene trodde han ville vokse det av seg. I det siste har han blit verre ,han har vokst mye i høyden og er blit veldig tynn.han klager over vont i hodet og magen ofte.Jeg synes han spiser lite .jeg er bekymret for ham.Han Føler seg slite. Er begynt på skolen og går på fritids etter skoletid.Han har jo en lang dag ,lenger enn en voksen som går på jobb, kan dette bli for mye for ham.Legen sa ,han var som en 50 åring når det gjelder å være stiv i kroppen.Han har en svær hevelse fra skulderen og til hårfeste i nakken opp til hårfestet.på høgre side.Spørsmålet er .hva kan vi gjøre for å hjelpe ham ,Ryggraden er skjeiv .Han er opperert nedentil for han hadde skjevt urinrør og dette gikk fint .kan dette ha hatt noe med torti kols å gjøre. Hvad slaks trening må han ha.Er det et skjema vi kan få ,som vi kan gå etter . så vi ikke gjør noe galt .kan han bli god av dette ,eller er dette noe han må leve med. Kan du anbefale noen styrkemiddet vi kan gi ham .Venter på svar fra deg Med hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294520-torti-colis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

Torticollis er en felles betegnelse på skjev nakke. Det vil si at barnet holder hodet mer eller mindre konstant til en av sidene, samtidig som det er litt nedsatt dreining av hodet til motsatt side. Dette er et symptom som man ikke helt sjelden ser hos nyfødte fordi hodet har ligget skjevt i livmoren den siste tiden av svangerskapet, eller fordi det under fødselen har kommet en blødning i den store halsmuskelen. En tredje årsak er at det kan skyldes misdannelse av halshvirvlene. Ved aktiv tøyning under ledelse av fysioterapeut vil hodestillingen normaliseres i løpet av første halvår hos de aller fleste, men hos noen blir en rest av feistillingen merkbar også senere. Dersom torticollis ikke blir tilfredsstillende behandlet i spedbarnsalderen vil skjevstillingen vare ved resten av livet dersom den ikke behandles kirurgisk. Selv hos barn på 6 år går det an å løsne den eller de musklene som er for stramme, slik at hodestillingen blir rett. Et unntak er det dersom det foreligger misdannelse av halshvirvlene. Mitt råd er at ditt barnebarn blir henvist til en ortopedisk kirurg for undersøkelse og, om mulig ut fra hans vurdering, operativ behandling. Noen annen behandling er det liten hensikt i å satse på. Dersom kirurgen ikke kan operere og etter en operasjon, vil regelmessig fysioterapeutisk behandling være viktig for å bedre stivheten i ryggen og bevegeligheten i nakken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294520-torti-colis/#findComment-2374507
Del på andre sider

Hei

Når jeg leser om barnebarnet ditt får jeg så lyst til å tipse deg om nettsiden:www.kiss-kidd.no. Her kan du lese om symptomer mye likt det barnebarnet ditt strever med. Se litt her så finner du kanskje andre ting som passer med gutten deres! Dette er ikke en sykdom men en feilstilling i øveste nakkevirvler som faktisk kan behandles. Dette er nok ikke en lidelse som er godkjent av det norske helsevesen enda, så det er ingen leger som vil være enig i dette. Selv om de vel kjenner til problemet vil det ikke bli anbefalt å undersøke muligheten en gang. Imidlertid er det stadig flere manuellterapeuter/fysioterapeuter og også helsesøstre som begynner å ta tak i dette, og det finnes flere manuellterapeuter her i landet som er utdannet i dette og til å behandle barn. Synes jo det er utrolig at et barn skal slite sånn i 6 år og at det ikke kan gjøres noe med det. Når ikke det offentlige kan hjelpe barna våres, må vi jo prøve andre ting. Jeg har selv en sønn på 10 år som har slitt med motorikk/hodepine og andre ting siden han var baby, og han hadde også en tydelig skjevhet i ryggen. Vi ble også fortalt at dette ville han vokse av seg. Det eneste han ble tilbudt av det offentlige var innleggssåler, og det har aldri hjulpet ham. Han har nok fått ødelagt mye av bardommen sin fordi han ikke har klart å være med på ting som er naturlig for andre barn. Som å sparke ball, gå på ski/skøyter osv. Han faller utenfor og går mye for seg selv. Begynte behandlig hos manuellterapeut i høst, og vi ser allerede nå store forbedringer i motorikk. Han sier også selv at bevegelsen i kroppen hans er mye lettere. Denne feilstillingen i nakken hans hadde jo forplantet seg videre nedover i ryggen og hoftene.

Uff, dette ble langt, men det måtte til :-)

Det er virkelig verdt et forsøk! Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294520-torti-colis/#findComment-2378385
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...