Gå til innhold

Har dere mye besøk?

Gjest god jul til deg og deg og...

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke vant til å ha så mye besøk. Besteforeldre var her f.eks. ikke da barna hadde bursdag. Noen bor langt herfra, mens noen bor tett på. Sambo synes vi godt kunne hatt mer besøk, mens jeg er så sliten og føler det blir for mye. Vi har noen venner her av og til, men det er ikke så ofte jeg steller i stand stor fest eller lignende.

Noen venner sa at de fleste har mye besøk! Og da jeg sa at vi ikke skal mer enn noe julaften ble hun overrasket. Det har kanskje noe med at vi jobber tett mot jul og også 2. juledag; da er det godt med ro. De har f.eks. besøk i dag - stor middag. Det hadde de også en annen dag denne uken. Så skal noen gjester bli til romjulen, og de skal ha stort besøk julaften i tillegg samt nyttår. Og selskap før nyttår. Det hadde ikke jeg maktet! Hun er hjemmeværende da, så det kan hende det er derfor hun orker.

Ja, det var mine tanker i dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294579-har-dere-mye-bes%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tenker på besøk i jula nå?

På julaften blir vi 9 stykker hos oss og vi storgleder oss alle sammen. :o) Første juledag har vi julefrokost med 13 stykker tror jeg. Andre juledag er vi budne bort på middag til svigers. 3. juledag skal jeg jobbe. 4. juledag skal jeg i begravelse. Nyttårsaften feires sammen med svigerfamilien. Håper egentlig ikke det blir noen planer 5. og 6. juledag, da vil jeg ha fred og ro og bare være sammen med kjæresten min og være laaaat... :o)

Du tenker på besøk i jula nå?

På julaften blir vi 9 stykker hos oss og vi storgleder oss alle sammen. :o) Første juledag har vi julefrokost med 13 stykker tror jeg. Andre juledag er vi budne bort på middag til svigers. 3. juledag skal jeg jobbe. 4. juledag skal jeg i begravelse. Nyttårsaften feires sammen med svigerfamilien. Håper egentlig ikke det blir noen planer 5. og 6. juledag, da vil jeg ha fred og ro og bare være sammen med kjæresten min og være laaaat... :o)

Jeg tenker på generelt også.

Pleier å ha familieselskap i romjula. Opent hus for den som vil kome. Bruker å kome mellom 40 og 50 stk. med stort og smått.

I haust har det vore mykje jobb, så eg må kjenne etter om eg bør prioritere å slappe av i staden. Uansett blir her stor aktivitet. Mine barn skal vere her + nokre av hans barn skal overnatte her.

Gjest solstice

Vi har gjerne besøk et par ganger i uka, men det er ikke nødvendigvis store ting som middag og slikt da, men venner eller familie som stikker innom for en kopp te og en prat, uten noe særlig til forberedelser. Middagsbesøk har vi kanskje annenhver måned eller litt oftere. I julen er de fleste vi kjenner bortreist, så da blir det nok ganske rolig.

Synes folk må få styre besøk som de vil selv. Alle er jo forskjellige, og noen blir mer sliten av besøk mens andre kanskje føler seg oppkvikket av det. Men generelt er jeg for at folk skal senke kravene litt. Mange føler at alt må være på stell for at de skal ha gjester, det må være støvtørket og vasket og man må lage vafler eller treretters middag og dekke pent bord, og da blir det jo slitsomt å skulle være sosial. Det er hyggelig å gjøre seg skikkelig umak en gang iblant, men sånn i hverdagen er det vel så hyggelig med gode venner som bare stikker innom en tur, uten at man trenger å løfte en finger annet enn for å sette på tekjelen. Vi er ikke så flinke til akkurat det her i Norge.

Annonse

I jula skal vi ikke ha mye besøk.

Til vanlig har vi mye besøk, men det er mest nabovenner som stikker innom, enten for en kaffekopp eller til fellesmiddag etter jobb/barnehage/skole. Og vi voksne er stort sett sammen på fredagskveldene, lager middag eller pizza og deler ei flaske vin eller tre. Det er koselig. Jeg liker å få besøk. :)

Gjest Veldig rolige her også

Vi er to voksne og to mindreårige barn.

Ungene har veldig ofte besøk, minsten gjerne hver dag i perioder, største også en god del. De kan også ha venner liggende over, minsten sjeldnere og gjerne bare en om gangen, størstemann har gjerne opptil tre kompiser på overnatting :)

Vi helt store er svært mye tregere av oss. Vi har omtrent aldri besøk, og det er sjelden vi drar på besøk. Vi jobber fullt begge to. Jeg prøver å trene noen ganger i løpet av uka. Det er ikke energi igjen til besøk og middagsgjester. Takk og lov så har vi fine venner som styrer med sitt men som er der når vi tar kontakt, eller de tar kontakt med oss.

Som regel i julen så hverken drar vi bort eller har gjester her. (altså i romjul og rundt juletider, selve julaften kan vi være hos svigeforeldre for.eks.) Men denne julen så har vi svigemor hos oss. 2 juledag tenkte jeg at jeg skulle be min mor, min bror og dama han og deres sønn til oss på julelunsj.

Vi har snakket litt om dette med sosialisering av oss voksne, og vi er enige at vi ønsker mer kontakt med andre. Vi ønsker å be folk hit på litt mat og vin, dra til folk i ny og ne, invitere til hytta osv. men det må taes litt pø om pø å komme i gang for vi er veldig slitne om dagene begge to :) Vi, for det meste mannen i huset, drar også til svigemor omtrent hver dag for å bære inn ved ol. (Hun bor rett ved oss)

Nei.

Vi skal bare snylte på andre i jula, vi :) Men jeg har et nyttårsforsett om å ha flere gjester etter jul. er ikke flink til "slikt", men når vi gjør det er det jo alltid koselig! Har dessverre litt dårlig selvtillitt på dette med matlaging også, men noe kan vi jo "safe" med....

God jul!

Pleier å ha familieselskap i romjula. Opent hus for den som vil kome. Bruker å kome mellom 40 og 50 stk. med stort og smått.

I haust har det vore mykje jobb, så eg må kjenne etter om eg bør prioritere å slappe av i staden. Uansett blir her stor aktivitet. Mine barn skal vere her + nokre av hans barn skal overnatte her.

40-50 gjester?! Dere må ha god plass.....

Gjest Angela26

Da vi bodde i Norge hadde vi mye besoek, hver eneste dag faktisk. Jeg syntes det var kjempekoselig, for folka sa de trivdes saa godt hjemme hos meg :-)

Da var det alt fra tenaaringsjenter med kjaereste problemer som kom for aa prate litt, venner som jeg gikk i klasse med paa vgs. kom, saa vi kunne lese sammen til proever,lekser, innleveringer,osv.

Eller venner med barn, saa barna kunne leke seg sammen, og jeg og venninnene satt og jabba:-)

Det var altsaa folk i ulike aldersgrupper.

Naa bor vi i Spania. Og vi har svaert sjelden besoek. Spanjolene jobber hele dagen, og er ferdig til kvelds. Da treffes vi mer i helgene, og gaar ut og spiser som oftest.

Maa si jeg savner besoekene og vennene mine hjemme i Norge... :-)

Tja... bruker å ha jentekvelder ganske ofte, her hos meg blir det vel kanskje hver 3.mnd.eller så.

Vi samles en gjeng med venner hver onsdag, kanskje blir det 1 gang i mnd.hos oss. Vi reiser rundt til hverandre som dere skjønner!

Vi har gjerne felles middag med vennene våre en gang i mnd.enten hos oss eller hos noen av de andre.

Et par venninder stikker innom kanskje gjennomsnittlig en gang i mnd. Så alt i alt vil jeg si vi har besøk 1 kveld i uka av flere og jeg har venninde-besøk en gang i uka.

Om sommeren er det mye mere, da stikker vi bortom hverandre på en helt annen måte. Nå tar vinterdepresjonen meg... så jeg greier ikke like mye som i sommerhalvåret!

Annonse

40-50 gjester?! Dere må ha god plass.....

Vi bruker heile huset :-) Dekker på til barna på soveromma. Stova + kjøkken er 80 kvadrat meter, så vi får plass til ein del stoler.

Synst det er så kjekt å lage selskap, men det krevst litt overskudd :-)

Har tenkt å bruke romjula til å hjelpe 20 åringen med å flytte i leilighet. Det er ein del ting der som må ordnast først. Og då trur eg at eg treng resten av tida til å slappe av.

Jeg hadde heller ikke orket det, og forklarer det med at jeg er innadvendt - jeg trenger mye tid alene for å lade opp når jeg har vært sammen med andre. Selskapelighet flere dager på rad gjør meg utslitt.

Til sammenligning henter utadvendte mennesker energi fra å være sammen med andre

Dermed har vi ikke ofte besøk - ikke i jula heller. Og det er akkurat slik jeg liker det :-)

Kanskje er du innadvendt? Du kan lese litt mer om det her:

http://innadvendtesfristed.googlepages.com/index.html

Denne jula skal vi ha besøk julaften (får 5-6 gjester, vi er 4 i familien fra før) og nyttårsaften (da får vi 6 gjester).

I tillegg skal vi på tre besøk - en familiefest og to vennemiddager i løpet av romjula.

Det er helt midt på treet i forhold til juleselskapelighet for vår del. Vi har for øvrig mye gjester i løpet av året. Men vi er veldig sosialt anlagte mennesker, hele familien.

Jeg hadde heller ikke orket det, og forklarer det med at jeg er innadvendt - jeg trenger mye tid alene for å lade opp når jeg har vært sammen med andre. Selskapelighet flere dager på rad gjør meg utslitt.

Til sammenligning henter utadvendte mennesker energi fra å være sammen med andre

Dermed har vi ikke ofte besøk - ikke i jula heller. Og det er akkurat slik jeg liker det :-)

Kanskje er du innadvendt? Du kan lese litt mer om det her:

http://innadvendtesfristed.googlepages.com/index.html

Tusen takk for den linken!

Jeg kan si ja på mange av de punktene der. Så godt å lese det.

Tja... bruker å ha jentekvelder ganske ofte, her hos meg blir det vel kanskje hver 3.mnd.eller så.

Vi samles en gjeng med venner hver onsdag, kanskje blir det 1 gang i mnd.hos oss. Vi reiser rundt til hverandre som dere skjønner!

Vi har gjerne felles middag med vennene våre en gang i mnd.enten hos oss eller hos noen av de andre.

Et par venninder stikker innom kanskje gjennomsnittlig en gang i mnd. Så alt i alt vil jeg si vi har besøk 1 kveld i uka av flere og jeg har venninde-besøk en gang i uka.

Om sommeren er det mye mere, da stikker vi bortom hverandre på en helt annen måte. Nå tar vinterdepresjonen meg... så jeg greier ikke like mye som i sommerhalvåret!

Men nå i jula skal vi derimot ha minimalt med besøk! :o Og dette året passer det meg bra, for jeg er sliten...

På julaften skal vi til svigers. 1.2.3.og 4.dag skal vi være hjemme alene. men kanskje jeg flesker til med en julebrunsj for svigers og oldemødre e.l.2.juledag. Får se om de orker å komme seg ut av huset - er ikke alltid det heller!... 5.dag (lørdagen) skal vi i 50 årslag, og jeg tenker at vi får besøk av ei svigerinne og søskenbarna til knærten på 6.dag om ettermiddagen! Nyttårsaften skal vi være hos oss, vi er tre fra før og får besøk av 3-4 gjester! Koselig :)

Mannen min jobber turnus, og denne jula har han den værste av ukene sine... typsik nok... enda værre hadde det vært om han jobba ettermiddag på julaften, men heldigvis gjør han ikke det!! Så han slutter kl.15 i mårra, men jobber ettermiddag både 1.og 2.juledag... Jobber kveld også på nyttårsaften... men er hjemme kl.22.30 da!

Tusen takk for den linken!

Jeg kan si ja på mange av de punktene der. Så godt å lese det.

Så fint :-) Jeg syntes også det var godt å finne en forklaring på personligheten min, som ofte har fått meg til å føle meg ganske annerledes både gjennom oppveksten, og som voksen.

Det finnes egne forum for introverte også:

http://hiddengiftsoftheintrovertedchild.com/forum/index.php?topic=1291.0

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...