Gå til innhold

Tradisjoner - hvor mye betyr de for ungene ?

Anbefalte innlegg

8-åringen vår har allerede helt bestemte meninger om hvordan ting "alltid har vært" - det hadde hun for 1-2 år siden også. Hun husker hvor nissen har satt sånn og slikt, og hva hun fikk i gaver osv (hos oss pynter nissen huset om natta), Hun vet til og med hvilken duk som pleier å ligge på hvilke bord! Hun er ikke opptatt av mat, men noe på søt-sida hører med, selvom hun ikke er spesielt glad i marsipan og pepperkakehus så hører det liksom med.

Husker ungene deres fra år til år, og hva er viktige for dem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/294756-tradisjoner-hvor-mye-betyr-de-for-ungene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De husker fra år til år, og det betyr nok endel særlig for 8-åringen at alt er som det har vært. har stadig fått høre at "det PLEIER vi å gjøre" under juleforberedelsene i år. Selvom det er ting vi kanskje begynte med i fjor, så er det når en etablert tradisjon ifølge ham.

-og 5-åringen er selvfølgelig heelt enig med storebror.

-Vi pleier å pynte pepperkaker den 22. og spise pepperkakehus og julehjerter på nyttårsaften

-vi pleier å feire nyttår hos farmor

-vi pleier å ha juletreet på et bestemt sted i stua

-vi pleier å spise det og det pålegget på morgenen 1.juledag

-vi pleier å stå på ski (alpint) i juledagene

Tradisjoner er nok viktige for dem. Selv om de vet nå at nissen ikke finnes, så vil de få nissegaver på morgenen julaften :)

De savnet noen nissefigurer som vi alltid har hatt fremme, heldigvis fant jeg dem. Koselig.

Jenta mi ville helst hatt juletreet på samme plass som i fjor....men treet ble for stort der.

Jeg tror de ser for seg jula i ventetiden, og da husker de på hva som har vært tidligere.

De nevnte forresten at vi ikke hadde satt frem grøt til nissen i år, det hadde vi glemt sa de (helst jenta vår da).... selv om de ikke tror.

Gjest O jul med din glede

Jeg tror mine barn tar ting som de kommer, men jeg er veldig flink til å holde tradisjonene selv slik at de nok ikke har hatt store behovene for å spørre hvorfor ting ikke er som de pleier :)

Men en ting som er tradisjon her i huset er at jeg alene tar opp og pynter juletreet. Det vil de ikke pynte. De vil komme opp om morgenen og se det ferdig pyntet siden de synes det er så veldig vakkert.

Jeg håper de tar med seg noen gode minner for resten av livet, minner som kan varme litt i fremtiden :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...