Gå til innhold

Skal jeg fortsette å amme ?


Gjest Twinnie

Anbefalte innlegg

Gjest Twinnie

Hei dere!

Jeg har en herlig sønn på 15 mnd, og jeg har ammet ham helt til nå. Har hatt masse melk, og har trivdes godt med å amme.

Da jeg var på Helsekontroll sist, sa Helsesøster at jeg burde tenke på å slutte med ammingen snart, siden det ville bli stadig tyngre å venne ham av jo eldre han ble. Familie og venner rundt meg har "mast" lenge på at jeg snart burde slutte med puppen, fordi han var så stor, og det måtte bli slitsomt nå som jeg har begynt å jobbe igjen.

Jeg tok dette ad notam, og sluttet forrige tirsdag. Brått og plutselig ble puppen "borte". Min lille sønn tok det rimelig bra i begynnelsen, men har de siste dagene vist et stadig større behov, han legger seg stadig til for å få, og kaster seg bakover i ville, såre skrik fordi han ikke får. Han har alltid vært en svært blid, trygg unge, men har forandret seg etter at jeg tok fra ham puppen, han er sint, gråter mye, og det er langt mellom de gode smilene han var så raus på før.

Jeg selv opplever en veldig psykisk reaksjon, gråter ofte, og har kontinuerlig dårlig samvittighet fordi jeg nekter ham det som han vil ha, og jeg selv gjerne vil gi.

Jeg har alltid trivdes med å amme, og selv om det kunne bli litt mye iblant. Jeg savner ammingen. Savner den helt spesielle kontakten med barnet mitt. Nærheten. Og tilfredstillelsen over å selv kunne produsere mat som var spesialtilpasset min egen sønn.

Innerst inne har jeg svært lyst til å begynne igjen, og fortsette helt til han er to år. Men jeg er veldig i tvil om hva som er best, både for meg og barnet.

Jeg mener å ha lest at det anbefales å amme ut andre leveår, stemmer dette?

Er det sant som Helsesøster sa, at avvenningen blir verre jo eldre barnet blir?

Vil melkeproduksjonen ta seg opp igjen, etter å ha "ligget brakk" i flere dager? Hvor lang tid går det før brystet slutter å produsere melk?

Håper på svar fort!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tårer

Var jeg deg ville jeg bare lagt ham til brystet igjen og tatt opp igjen ammingen! Andre mennesker skal ikke bestemme hva du skal gjøre, og så lenge du og barnet ditt trives med ammingen er det en sak helt opp til dere! Du har helt sikkert fortsatt melk til ham, så bare sett i gang. Jeg tror nok også at det ikke er bra for noen om moren kutter ut puppen uten at hun er motivert for det. Alle barn må jo riktignok gjennom denne opprivende avvenningsprosessen, men jeg tror det også er lettere for barnet hvis mammaen er sikker på at hun vil slutte. Jeg vil tro at han senser din opplevelse av ammestoppen også.

Selv har jeg en datter på 14 mnd'er. Jeg sluttet ammingen for 12 dager siden. Jeg kjenner også et sterkt vemod, og merker også en liten forandring i humøret til lillejenta mi. Men jeg sluttet fordi jeg er mye deprimert og trenger å bruke medisiner mot dette, derfor er jeg kanskje mer motivert enn deg. Men faktisk er jeg svært opprevet og ambivalent også, og lurer på å kutte ut hele medisineringen for å kunne gi henne denne usedvanlig nære kosestunden.

Jeg ville anbefale deg å begynne igjen. Men du får sikkert flere svar også.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe rart at han reagerer på at du kuttet ut tvert. Selv trappet jeg ned gradvis fra fire ganger om dagen til én. Morgenpuppen var igjen til slutt.

Jeg ville ikke latt et så stort barn få die akkurat når det hadde lyst (men det raker ikke meg om andre gjør det!). Men jeg synes godt du kan la ham få tilbake den kosestunden han satte aller mest pris på for en periode (hvis du fortsatt har melk), f.eks. la ham få litt hver morgen eller kveld. Antakelig vil det være mindre ubehagelig for deg også på den måten, fordi produksjonen vil avta gradvis.

Jeg tror ikke helsesøster heller mente at du nødvendigvis skulle slutte med all amming sånn over natten. Jeg ga min yngste morgenpupp til han var ca. 14 mnd (da var det ikkeno igjen), og fikk ingen negative reaksjoner fra Helsestasjonen på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en tåpelig helsesøster. Det er du og ingen andre som skal bestemme hvor lenge du skal amme.

WHO anbefaler amming frem til 2-års-alderen, så det kan du jo slå i bordet med hvis du får kommentarer.

Det er jo bare å prøve å legge han til igjen. Det er sikkert litt melk igjen, og hvis det er lite mister kanskje barnet interessen av seg selv.

Jeg ammet eldstemann til han var 22 mnd, og da gikk avvenningen (det ble egentlig en veeldig lang nedtrapping) helt problemfritt, så det er slett ikke sikkert at det blir vanskeligere hvis du venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære Twinnie. Hvilke dokumentasjon har denne helsesøsteren for å si dette? WHO anbefalinger burde være kjennt. 2 år eller så lenge mor og barn ønsker. Melkeproduksjonen kan du få opp igjen ved å gjenoppta ammingen, det tar uker/månder før den går helt tilbake. Gjør som du føler for, amming er en fin invistering i din og barnets helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at det blir vanskeligere å avvenne jo eldre barnet er. Jeg avvendte en toåring, det gikk kjempebra (lang nedtrapping).

Syns helsesøster burde holde seg for god til å "råde" deg til sånt.

Amming blir ikke mindre sunt bare fordi barnet blir eldre og får andre kostholdsbehov i tillegg. Folk gir jo ungene sine kumelk, morsmelk for mennesker ER sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Twinnie

Takk for alle svar!

Jeg la Gullklumpen til brystet igjen i går, noe både han og mammaen var svært fornøyd med, og kommer til å fortsette en stund til, og trapper heller gradvis ned når jeg selv bestemmer meg for at det er nok!

Takk for hjelp og moralsk støtte!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...