Gå til innhold

Dårlig samvittighet for ammestopp.. :(


Gjest tårer

Anbefalte innlegg

Gjest tårer

Hei!

Jeg har sluttet å amme datteren min som er 14 mnd'er gammel. Jeg sluttet for 12 dager siden, og det har egentlig gått temmelig "smertefritt" i begynnelsen. For noen dager siden begynte imidlertid krisen, og hun har skreket, leter etter puppen, vil sovne inn med hudkontakt osv.

Jeg sluttet fordi jeg skulle begynne med medisin mot lett / modereat depresjon, for å kunne gi henne mer av meg i det daglige. Være mer tilstede. Men nå er jeg så usikker. Jeg vil så veldig gjerne gi henne kosen som puppen gir, og jeg føler at jeg frarøver henne noe svært viktig. Amming etter 10 mnd og lengst mulig er jo så bra for mye. Og ammingen var uproblematisk for oss. Det var bare kos, og hun fikk av puppen 3 - 4 ganger daglig..

Jeg vet ikke helt hva jeg spør om her. Hva skal jeg egentlig gjøre? Skal jeg kutte ut medisineringen som viser seg ikke å virke likevel (har bare brukt den i 6 dager..)?? Jeg har helt sikkert melk fremdeles. Det kjennes slik ut. Jeg synes så synd på henne når jeg ikke kan gi henne puppen..

Jeg er helt i villrede, og egentlig mer deprimert enn før.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Kjære -tårer. Hvilke type medikamenter bruker du? Det finnes medikamenter mot depresjon som kan brukes selv om du ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tårer

Kjære -tårer. Hvilke type medikamenter bruker du? Det finnes medikamenter mot depresjon som kan brukes selv om du ammer.

Det hørtes ut som gode nyheter!! :o))

Jeg bruker Hypericum Stada, altså Johannesurt i kapselform. Av den typen der man tar en kapsel per dag...

Jeg blir VELDIG glad om jeg kan bruke denne, men hvis ikke er jeg helt åpen for å bruke den som gir meg mulighet for å amme lenger!!! :)

Nå ble jeg glad her jeg sitter!! Venter spent på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som gode nyheter!! :o))

Jeg bruker Hypericum Stada, altså Johannesurt i kapselform. Av den typen der man tar en kapsel per dag...

Jeg blir VELDIG glad om jeg kan bruke denne, men hvis ikke er jeg helt åpen for å bruke den som gir meg mulighet for å amme lenger!!! :)

Nå ble jeg glad her jeg sitter!! Venter spent på svar!

Nå ble jeg også nyskjerrig! Hvilke medisiner er det best å bruke mot depresjon når man ammer? Jeg skal til legen å be om AD på fredag. Har en sønn på 4 1/2 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnhild Alquist, Helsesøster

Det hørtes ut som gode nyheter!! :o))

Jeg bruker Hypericum Stada, altså Johannesurt i kapselform. Av den typen der man tar en kapsel per dag...

Jeg blir VELDIG glad om jeg kan bruke denne, men hvis ikke er jeg helt åpen for å bruke den som gir meg mulighet for å amme lenger!!! :)

Nå ble jeg glad her jeg sitter!! Venter spent på svar!

Kjære tårer. Johannesurt anbefales ikke til ammende kvinner foreløpig pga lite forskning og lite kunskap om det kan skade barnet. I boken " Medications and Mothers ' Milk" av Thomas Hale Ph.D. anbefales setraline eller paroxetine til ammende kvinner med fødselsdepresjoner. Jo større barnet blir og jo ferre måltider du gir henne, reduserer eventuell overføring av medisin til henne. Ta dette opp med legen din. Er det noe annet du kan gjøre for å få det bedre? Hvis ammingen var uproblematisk og bare kos, og du er mere deprimert enn før etter du har sluttet og selv om du har begynnt med medisiner, vil det være en ide å prøve å gjennoppta ammingen? Hva med å snakke om det som gjør deg deprimert med en psykolog? Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...